نسخه چاپی

تغییر ماهیت آب سنگین اراك نقض آشكار حاكمیت ایران است/

طبیب‌زاده:از هر چهار حق غنی‌سازی كوتاه‌آمدند

نماینده مردم در مجلس با بیان اینكه ایران به تمام تعهدات خود در توافقات ژنو پایبند بوده و آن‌ها را انجام داد، گفت: اینكه عنوان شده ماهیت آب سنگین اراك به سبك تغییر پیدا كند نقض حاكمیت جمهوری اسلامی ایران است زیرا براساس ماده ۴ NPT به تمام كشورهای عضو اجازه داده شده كه سطح، حجم، مكان و زمان غنی سازی را خود انتخاب كنند.

به گزارش نما ، زهره طبیب‌زاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات ایران با ۱+۵ اظهار داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما به مذاکرات خوش بین نیستیم لذا نسبت به ادامه آن هم مصمیم زیرا ادامه دادن مذاکرات موجب می‌شود مکار بودن آمریکا در روابط خارجی با سایر کشور‌ها بیش از گذشته نمایان شود.

وی افزود: ایران در طول این مذاکرات و در شش ماه اخیر تمام قدم‌های که قرار بود در راستای گام نخست بردارد، برداشت اما متاسفانه اقداماتی که باید از سوی آمریکا و اعضای ۱+۵ انجام می‌شد متوازن با اقدامات و قدم‌های ایران نبود و یا در اقدامات آنان عدم تناسب موج می‌زد و آنچه را که متعهد شده بودند را انجام ندادند.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: با گذشت ۶ ماه از مذاکرات و از گام نخست نیز ما هنوز اقدامی از سوی طرف‌های مقابل به منظور برداشت تحریم‌های خرید قطعات هواپیما و صنعت خودرو ندیدیم و مشخص نشد که سرمایه ۲/۴ میلیارد دلار ایران چه زمانی وارد کشور شد و حتی متوجه نشدیم با این پول چه کالاهایی خریداری شده است.



طبیب‌زاده افزود: میزان فروش نفت ایران قبل از توافق ژنو حدود یک میلیون بشکه بود که پس از آن توافق نیز به هیچ عنوان بر میزان فروش و صادرات افزایش پیدا نکرد.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به عملکرد ایران در کاهش میزان غنی سازی گفت: در این مدت مذکور ایران صد کیلو اورانیوم ۲۰ درصد را اکسید کرده‌ایم و خط تولید ۲۰ درصد را بسته و پلمپ کرده‌ایم و همچنین تمام اطلاعات پایه‌ایمان را در اختیار ۱+۵ قرار دادیم و فعالیت نیروگاه آب سنگین اراک کاملاً متوقف شد و دسترسی آزادانه به تمام تجهیزات به ۱+۵ داده شد.



طبیب‌زاده با بیان اینکه ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده و آن‌ها را انجام داد، افزود: اینکه عنوان شده ماهیت آب سنگین اراک به سبک تغییر پیدا کند نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است زیرا براساس ماده ۴ NPT به تمام کشورهای عضو اجازه داده شده که سطح، حجم، مکان و زمان غنی سازی را خود انتخاب کنند بنابراین سطح غنی سازی‌ها در اختیار جمهوری اسلامی ایران است که متأسفانه براساس این توافقنامه همه این چهارحقی که داشتیم عدول کردیم و از آن کوتاه آمدیم.

۱۳۹۳/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...