نسخه چاپی

بهترین روغن های گیاهی در داروخانه منزل

روغن های گیاهان از سال های بسیار دور به خاطر عطر خوشایند مورد استفاده بوده است. اما این روغن ها خواص درمانی نیز دارند كه می توانند از بعضی بیماری های معمول پیشگیری و یا آنها را درمان كنند.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین؛ روغن اسطوخودوس فواید بسیاری بر سلامتی دارد که اگر بخواهیم تنها یک روغن گیاهی را همیشه داشته باشیم، می توان روی آن به عنوان اکسیر سلامتی حساب کرد. از جمله تاثیرات مثبت این اسانس خوشبو می توان به تسکین اضطراب، حالات عصبی، تحریک پذیری، بی خوابی، نفخ و مشکلات گوارشی اشاره کرد.
روش های متعددی برای استفاده از روغن اسطوخودوس وجود دارد. در صورت تمایل می توان 1 تا4 قطره روغن را با یک قاشق چایخوری عسل یا یک حبه قند رقیق کرد و هر روز قبل از خواب میل نمود. همچنین می توان 2 تا4 قطره را در دستگاه بخور ریخت و بوی مطبوع آن را استنشاق کرد. برای کاربرد خارجی نیز کافی است تا 5 قطره روغن را روی پوست زیر بغل و شکم درست زیر جناغ سینه ماساژ داد.
روغن اسطوخودوس جز گروه روغن های بی خطر است و معمولا به خوبی قابلیت تحمل را در افراد دارد.
روغن میخک؛ مسکن درد دندان
عوامل زمینه ساز درد دندان و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مانند تغذیه،‌مصرف الکل، سیگار و... امروزه برای همه شناخته شده است. درد دندان چنان آزار دهنده و غیر قابل تحمل است که با شروع آن حتی حاضریم گران ترین داروها را استفاده کنیم تا از آن رها شویم زیرا این درد معمولا مانع از غذا خوردن و صحبت کردن می شود. درد حتی در بعضی موارد تا سر و گردن نیز ادامه می یابد.
ترکیبات موجود در میخک خاصیت ضدعفونی و مسکن را دارد. روغن این گیاه می تواند در تسکین درد دندان بسیار مفید باشد و تا زمان مراجعه به دندانپزشک و درمان قطعی مشکل، شرایط راحت تری را به وجود آورد. برای این منظور، 3 قطره روغن را روی تکه ای پنبه بریزید و مستقیما روی قسمت دردناک بگذارید اما مراقب باشید روغن را نخورید. به این ترتیب عصب دندان بی حس شده و درد تسکین می یابد.
دردهای دندانی علل متعددی دارند که به همین دلیل لازم است تا با بروز درد به دندانپزشک مراجعه کرد تا از پیشرفت آن پیشگیری و در صورت عفونت فورا درمان شود.
روغن شمعدانی؛ دارویی طبیعی برای آسیب های روزمره
روغن شمعدانی جز روغن های پرکاربرد در عطر درمانی است که تاثیرات آن به صد مورد نیز می رسد. بوی خوشایند و مجذوب کننده این روغن می تواند حواس را تحریک کند که در ساخت بعضی از انواع عطرها استفاده می شود. اما این اسانس گیاهی فواید متعدد دیگری نیز دارد که به خصوص برای جراحات و کبودی و سوختگی های خفیف معمول مفید است.
در صورت ایجاد زخم، خاصیت ضد درد این اسانس، درد را بهبود می دهد و خواص بندآورنده خون و ضدعفونی کننده آن با قطع خونریزی و میکروب زدایی قسمت آسیب دیده، سبب بهبودی آن می شود. البته در صورتی جراحت، ضرب دیدگی و سوختگی شدید باشد باید فورا به پزشک مراجعه کرد.
تکثیر قارچ هایی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند موجب بیماری های قارچی روی سطح پوست می شوند. این بیماری بسیار رایج و مسری است و کودکان و بزرگسالان را مبتلا می کند. عفونت ممکن است گسترش یابد و با خارش و زخم همراه باشد. این بیماری پوستی که بسیار ناراحت کننده است نیاز به درمان ضد قارچی دارد. روغن شمعدانی در این زمینه بسیار مؤثر است و به خاطر تاثیر ضد قارچی قوی با عفونت ها مقابله می کند.
روغن نعناع تند؛ بهترین تسکین دهنده سر درد
سردرد جز ناراحتی های بسیار رایج در جوامع مختلف است که علل متعددی از جمله کم خوابی، استرس مداوم، اضطراب، سبک زندگی نادرست، تغذیه نامناسب و... زمینه ساز آن هستند. این دردها بیشتر در خانم ها دیده می شود و مسائل زنانه مانند یائسگی یا سیکل های قاعدگی معمولا آن را تشدید می کند.
سردرد کم و بیش شدید معمولا آزاردهنده و غیر قابل تحمل است که می تواند بر روند زندگی روزمره تاثیر گذاشته و با احساس خستگی، کاهش تمرکز و افت فعالیت های ذهنی همراه باشد.
روغن نعناع تند به عنوان داروی طبیعی سردرد شناخته شده که خواص ضد درد و بی حسی دارد. برای تسکین درد کافی است 2 تا 4 قطره از آن را روی شقیقه ها و پشت گردن با حرکات دورانی ماساژ دهید و خیلی زود از سردرد رها شوید. همچنین کمپرس سرد آغشته به آن را روی پیشانی بگذارید. در صورتی که درد خیلی شدید بود و تسکین نیافت به پزشک مراجعه کنید.
روغن لیمو؛ مسهل هضم غذا
لیمو میوه ای است که خواص متعددی دارد و کاربردهای زیادی در تغذیه، مواد آرایشی، محصولات خانگی و پزشکی دارد. امروزه مشکلات گوارشی به دلیل تغذیه نادرست و دیگر عوامل مانند اضطراب تقریبا در بین همه فراگیر شده است.
روغن لیمو را می توان دوست خوبی را برای گوارش دانست که عملکرد کیسه صفرا، کبد و پانکراس را تحریک می کند. تولید و ذخیره صفرا می تواند هضم نشاسته و چربی ها را بهود بخشد. همچنین ویتامنین C موجود در این روغن نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می شود. به رغم مزه ترش لیمو، این میوه خاصیت قلیایی داشته که به حفظ تعادل اسیدی قلیایی بدن کمک می کند. استفاده از این روغن برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی تنها جنبه خوراکی دارد و باید 1 قطره از آن را همراه با کمی روغن خوراکی مانند روغن زیتون و... رقیق کرد. همچنین می توان با بعضی خوراکی ها مانند سالاد مخلوط کرد و به طور منظم همراه غذا میل نمود.
تغییرات فصل معمولا با تغییر عادات غذایی همراه است که توصیه می شود از این اسانس مفید برای رفع مشکلات گوارشی کمک بگیرید.
نکته پایانی: بهتر است قبل از مصرف چنین روغن هایی با پزشک در مورد مقدار، مدت و شیوه مصرف مشورت کنید زیرا حاوی ترکیبات فعال قوی هستند و برای بعضی افراد از جمله خانم های باردار، کودکان و... منع مصرف دارد. چنین روغن هایی را هیچ وقت نباید به طور خالص استفاده کرد.

۱۳۹۳/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...