نسخه چاپی

بحران آب، بحرانی جهانی!

یك گروه چند ملیتی از پژوهشگران كه در زمینه تغییر آب و هوا تحقیق می كند و برنده جایزه نوبل در این زمینه شده، در گزارش برجسته خود هشدار داده است: تقریبا ۸۰ درصد جمعیت جهان از ناحیه امنیت آب با تهدیدهای جدی روبرو هستند كه این تهدیدها با معیارهایی نظیر در دسترس بودن آب، تقاضای آب و جمعیت اندازه گیری می شوند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، براساس یافته های این گروه، تغییر آب و هوا می تواند ویژگی در دسترس بودن آب را تغییر داده و بنابراین امنیت آب را مورد تهدید قرار دهد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با موضوع بحران آب در جهان نوشته است: پایان این قرن، احتمالا میلیاردها نفر با بحران آب دست به گریبان خواهند بود و این مایه حیات می تواند عامل نامرئی بسیاری از اختلافات باشد.

بنا بر این گزارش، متخصصین آب پیش بینی می کنند براساس روند فعلی، به دلیل تاثیر تغییر آب و هوا و انفجار جمعیت که تقاضا برای غذا و انرژی را بالا می برد، منابع آب تازه با افت دو برابری روبرو شود.

برایه آمارهای این گزارش، اکنون حدود ۷۶۸ میلیون نفر به منابع آب آشامیدنی سالم و قابل اتکا و ۲.۵ میلیارد نفر به بهداشت مناسب دسترسی ندارند، این در حالی است که حدود یک پنجم سفره های آب زیرزمینی خالی شده اند.

برای درک بیشتر موضوع، میانهقرن جاری را تصور کنید که پیش بینی می شود جمعیت جهان از حدود ۷.۲ به حدود ۹.۶ میلیارد نفر افزایش یابد.

براساس آخرین گزارش سازمان ملل با عنوان «گزارش جهانی توسعه آب» که بتازگی منتشر شده است، در اواسط قرن جاری، تقاضای جهانی برای آب، احتمالا با نرخ بالای ۵۵ درصد افزایش می یابد.

بیش از ۴۰ درصد جمعیت کره زمین در مناطقی که به شدت از کم آبی در رنجند، زندگی خواهند کرد که بسیاری از آنان نیز در نواری که از شمال آفریقا تا خاورمیانه و جنوب غرب آسیا کشیده شده سکونت خواهند داشت.

هنوز در این سناریوها، تغییرات بارشی اعم از باران و برف و یا کوچک شدن یخچال های طبیعی در نتیجه گرم شدن زمین را در نظر گرفته نشده است.



** مردم هشدارها را جدی نمی گیرند

اقلیم شناسان هشدار می دهند، به عنوان یک قانون خیلی عمومی براثر تغییرات آب و هوا؛ کشورهای مرطوب، مرطوب تر و کشورهای خشک، خشک تر خواهند شد و این خطر وقوع سیل یا خشکسالی را پررنگ تر می کند.

اما آیا مردم به این زنگ خطرها توجه خواهند کرد؟ این سوال خوبی است.

هرو له تریوت اقلیم شناس فرانسوی در این باره گفت: زمانی که زلزله شناسان درباره خطر زلزله در منطقه ای صحبت می کنند، مردم معمولا آنچه آنان می گویند را می پذیرند و خانه های خود را در مناطق یادشده نمی سازند، اما زمانی که هواشناسان در مورد خشکسالی و سیل هشدار می دهند، مردم گرایش به این دارند که کمتر اعتنا کنند.

خبرگزاری فرانسه ادامه داده است: منازعات آب در مناطق گرم و خشک پایین منطقه استوا سابقه دیرینه دارد. در سال های اخیر رودهای دجله، فرات و نیل همه در ارتباط با اینکه چه کسی حق احداث سد روی این رودها را دارد، مورد اختلافات کلامی واقع شده اند.

این خبرگزاری افزوده است: بلانکا جیمنز کیسنروس، کسی که فصل آب در گزارش جهانی توسعه آب را رهبری کرده است، گفت: به طور مشخص در کشورهای واقع در جنوب منطقه استوا، دسترسی به آب هم در بخش آبهای سطحی و هم در بخش سفره های آبهای زیرزمینی کمتر خواهد شد که این رقابت برای تصاحب منابع آب در این مناطق را تشدید خواهد کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا با اشاره به ارزیابی سال ۲۰۱۲ آژانس های اطلاعاتی آمریکا، گفت: آب تنها یک مساله مربوط به سلامت انسان، توسعه اقتصادی و یا یک مساله محیطی نیست، بلکه مساله ای است که به صلح و امنیت مربوط می شود.

ریچارد کانر که رهبری تهیه گزارش آب سازمان ملل را برعهده داشت، گفت: منازعات آبی میان کشورها گرایش به این دارد که بدون خونریزی و یا پادرمیانی مجامع جهانی حل و فصل شود.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: به هر حال می توان در مورد منازعاتی صحبت کرد که در آن آب عامل اصلی اختلاف است، هرچند معمولا ناپیدا است.

وی افزود: منازعات بر سر آب می تواند به ایجاد نوسان در قیمت انرژی و غذا منجر شود که این نیز به نوبه خود قادر خواهد بود که سبب ناآرامی های شهری شود، لیکن اینها همه مربوط می شوند به در دسترس بودن و موقعیت مکانی آب.



** راهکارها

کاهش نرخ رشد جمعیت یا یک راه حل فوری برای گرم شدن زمین، پاسخ اصلی برای کاهش بهره وری آب است.

در برخی کشورهای خاورمیانه، بین ۱۵ تا ۶۰ درصد آب به دلیل نشت یا بخار شدن، حتی قبل از آنکه مصرف کننده شیر را بپیچد، به هدر می رود.

جیمنز کیسنروس اضافه کرد: تجهیزات آب شیرین کن ساختمان در مناطق ساحلی سرزمین های خشک ممکن است وسوسه کننده باشد اما هزینه آب ۳۰ درصد بیش از حد معمول است.

گزینه هایی مانند آبیاری هوشمندانه تر، کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند یا در برابر خشکسالی مقاوم هستند، نیروگاه هایی که حجم بالایی از آب را برای خنک کردن استخراج نمی کنند و مشارکت مصرف کنندگان در مواردی نظیر استفاده از آب خاکستری در فلاش تانک ها از جمله راه حل های کارا برای غلبه بر بحران آب است.

۱۳۹۳/۲/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...