نسخه چاپی

عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه‌ی چاپخانه‌داران:

اوضاع چاپ اصلا مساعد نیست

صنعت چاپ سرمایه‌بر است و عدم ورود سرمایه به آن كه عمدتا از ناحیه‌ی تسهیلات بانكی تامین می‌شود به شدت روند نوسازی این صنعت را با مشكل روبرو كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایلنا عضو اصلی هیات مدیره‌ی اتحادیه‌ی چاپخانه‌داران ضمن نامساعد دانستن اوضاع چاپخانه‌داران گفت: صنعت چاپ سرمایه‌بر است و عدم ورود سرمایه به آن که عمدتا از ناحیه‌ی تسهیلات بانکی تامین می‌شود به شدت روند نوسازی این صنعت را با مشکل روبرو کرده است.

مصطفی تینای طهرانی ؛ در ادامه‌ی سخنان خود گفت: تجهیزات به روز در صنعت چاپ نقش مهمی دارد و بهره‌وری چاپخانه‌ها را بالا می‌برد. از آنجا که مشتریان به دنبال کیفیت بهتر هستند معمولا سفارشات خودشان را به چاپخانه‌هایی که ماشین آلات نو دارند ارائه می‌دهند و این باعث می‌شود که اکثر چاپخانه‌ها گردش مالی پایینی داشته باشند و در نهایت مدیر چاپخانه متضرر شود زیرا اکثر ماشین‌آلات که در چاپخانه‌ها هستند طی سالهای گذشته دچار مشکلات مکانیکی شده‌اند و از زمانه‌ی خودشان عقب افتاده‌اند.

وی افزود: به غیر از تسهیلات بانکی که مدت زیادی است به چاپخانه‌داران اعطا نشده، یکی دیگر از دلایل کندی روال نوسازی ماشین‌آلات چاپ بالا رفتن قیمت ارز است. از آنجا که صنعت چاپ جزء اولویت‌های آخر ارز دولتی است و تقریبا همه‌ی ماشین‌آلات صنعت چاپ با ارز آزاد خرید می‌شود بسیاری از چاپخانه‌داران از نوسازی ماشین‌آلات خود ناتوان هستند.

وی در ادامه با اشاره به مشکل مالیات بالای چاپخانه‌داران گفت:‌ به همه‌ی مشکلات چاپخانه‌دارها افزایش مالیات را نیز باید اضافه کرد. این مسئله که موضوع مهمی هم هست مشکلات مالی چاپخانه‌داران را چند برابر کرده است. این در حالی است که از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود چاپخانه‌داران را از مالیات معاف کنند یا دست‌کم نظر مساعدتر به این صنف داشته باشند.

طهرانی همچنین درباره‌ی قرار گرفتن صنعت چاپ در زیر مجموعه‌ی صنایع گفت: ما مصرانه خواستار آن هستیم که صنعت چاپ از مزایای صنایع دیگر استفاده کنند ولی تاکنون این مسئله تحقق پیدا نکرده. دلیل آن هم این است که طبق قانون برای عضویت در صنایع باید چاپخانه‌ها 120 کیلومتر از شهر تهران فاصله بگیرند. در حالیکه ما معتقدیم صنعت چاپ باید صنعت درون شهری محسوب شود. در همه‌ی کشورهای پیشرفته و صاحب نام در صنعت چاپ، چاپخانه‌ها، درون شهرها احداث می‌شوند و صنایع درون شهری به حساب می‌آید و امتیازات صنایع به آنها تعلق می‌گیرد. اما در ایران شاخصه‌ی صنعتی شدن رعایت فاصله‌ی قانونی با شهرهاست.

وی در ادامه درباره‌ی آخرین اقدامات اتحادیه چاپخانه داران برای حل این مشکلات گفت: اقدامات زیادی صورت گرفته که متاسفانه هنوز به نتیجه‌ی مطلوبی منجر نشده‌است. ما در آخرین اقدام نامه‌هایی برای مسوولین ارسال کردیم و حتی ملاقات‌هایی هم داشته‌ایم. از مجلس شورای اسلامی نیز تقاضا کردیم کمیسیونی در این رابطه تشکیل شود اما هنوز به ما جوابی نداده‌اند.

عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه‌ی چاپخانه‌داران در پایان درباره‌ی عضوگیری جدید این اتحادیه گفت: از آنجا که برخی از اعضای اتحادیه به دلیل مشغله‌های کاری از عضویت خود انصراف می‌دهند این اتحادیه به صورت مستمر اعضای جدید می‌گیرد و حتی اعضای آن رو به افزایش هم داشته. به تازگی حتی از میان چاپخانه‌داران صاحب نام نیمه دولتی هم اعضایی به این اتحادیه اضافه شده‌اند.

۱۳۹۳/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...