نسخه چاپی

ویزیت این روزهای پزشكان ؟!

افزایش ۴۰۰ تا ۷۰۰ درصدی تعرفه‌های درمانی پزشكان عمومی از سال ۸۳ تا امروز در حالی است كه میزان افزایش تعرفه‌های پزشكان متخصص، فوق متخصص و روانپزشكان نیز با افزایش بسیار زیادی همراه بوده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، تاخیرهای تقریبا طولانی مدت در اعلام تعرفه های خدمات درمانی، باعث شده تا دو سه ماه ابتدایی سال جدید، شاهد سردرگمی بیماران در هنگام مراجعه به مطب ها، آزمایشگاه ها و کلینیک ها باشیم.

این در حالی است که وزیر بهداشت روز گذشته عنوان داشته که تعرفه های سال ۹۳ بزودی اعلام خواهند شد.

سال جدید که از راه می رسد قیمتها به یکباره تغییر می کنند و این تنها شامل اقلام خوراکی و... نیست بلکه این تغییر نرخها را در مراجعات به مراکز درمانی، کلینیک ها، مطب ها، آزمایشگاهها و مراکز رادیولوژی و... شاهد هستیم.

در حال حاضر نرخ ویزیت پزشک عمومی بین ۵ تا ۸ هزار تومان و بعضا برخی از مطب ها تا ۱۲ هزار تومان حق ویزیت پزشک عمومی می گیرند. همین وضعیت نیز برای سایر رشته های پزشکی، به خصوص متخصصان داخلی، فوق تخصص و... نیز وجود دارد. بطوریکه نرخ ویزیت یک متخصص داخلی در یک مطب ۲۰ هزار تومان و در مطب دیگر ۱۷ هزار تومان و جای دیگری همان متخصص داخلی، ۲۵ هزار تومان می گیرد. در حالی که هر سه آنها، متخصص داخلی هستند اما با این تفاوت که مطب آنها در سه نقطه مختلف شهر قرار دارد و بر اساس نیاز منطقه و مراجعات افراد از اقشار مختلف، این نرخ ویزیت ها تعیین می شود.

این در حالی است که نرخ ویزیت پزشکان عمومی در بخش دولتی در سال ۱۳۸۳، هزار و صد تومان بوده است که در سال‌جاری به ۵۵۰۰ رسیده است. همچنین ویزیت پزشکان عمومی در بخش خصوصی در سال ۱۳۸۳، هزار و ۴۴۰ تومان بوده است که امسال به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۴۰۰ تا ۷۰۰ درصدی تعرفه‌های درمانی پزشکان عمومی از سال ۸۳ تا امروز در حالی است که میزان افزایش تعرفه‌های پزشکان متخصص، فوق متخصص و روانپزشکان نیز با افزایش بسیار زیادی همراه بوده است. بطوریکه تعرفه‌های پزشکان متخصص در بخش دولتی از سال ۸۳ تا امروز ۳۰۰ درصد و در بخش خصوصی ۴۵۷‌ درصد، تعرفه پزشکان فوق‌ تخصص در بخش دولتی از سال ۸۳ تا امروز ۲۸۰ درصد و در بخش خصوصی ۶۰۱‌ درصد و همچنین تعرفه روانپزشکان در بخش دولتی از سال ۸۳ تا امروز در بخش دولتی ۴۳۶‌ درصد و در بخش خصوصی ۶۹۱‌ درصد افزایش داشته است.

در مجموع تعرفه پزشکان عمومی در بخش دولتی و خصوصی از سال ۸۳ تا ۹۲، ۵۵۰‌ درصد، متخصص ۷۵۷ درصد، فوق تخصص ۸۸۱‌ درصد و روانپزشکان ۱۱۲۶درصد افزایش یافته است.

در مراجعه به یکی از مطب های خصوصی، ویزیت ۴۵ هزار تومانی خانم روانپزشک، مرا شگفت زده کرد. با خودم گفتم اگر تنها ۱۰ مراجعه در روز داشته باشد، روزانه ۴۵۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت که این رقم برای یک ماه حداقل ۱۵ میلیون تومان خواهد بود. این در حالی بود که در یکی از محلات جنوبی شهر، همان روانپزشک ، وقتی ویزیت ۲۵ هزار تومانی از بیماران خود طلب می کند، با اعتراض و گلایه آنها مواجه می شود.

مواجهه مردم و بیماران با چنین نرخهای متفاوتی در مطب پزشکان و کلینیک ها، باعث شده تا آنها دچار نوعی سردرگمی شوند، بطوریکه به این موضوع شک کنند که پزشکان هم رده با یکدیگر تفاوت داشته و هر کسی ویزیت بیشتری می گیرد، تشخیص بهتری دارد و... در حالی که واقعیت امر اینگونه نبوده و این نرخ ویزیت ها تنها بر اساس شرایط مکانی و سلیقه پزشکان مربوطه تعیین می شوند.

۱۳۹۳/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...