نسخه چاپی

دو روایت از علت لغو سفر هاشمی رفسنجانی به اصفهان

پیشتر قرار بود هاشمی رفسنجانی به اصفهان سفری داشته باشد كه در نهایت اخباری درباره لغو این سفر در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش فارس، پیشتر قرار بود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دعوت حجت‌الاسلام محمد حسن طاهری برای سخنرانی در مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله طاهری به اصفهان سفر کند، سفری که با انتشار برخی اخبار مبنی بر لغو این سفر تبدیل به سوژه‌ای برای برخی رسانه‌ها و در نهایت مطرح شدن روایات مختلفی در این باره شد.

*بازهم استاندار همکاری نکرد

روزنامه آفتاب یزد در خصوص لغو سفر هاشمی رفسنجانی به اصفهان نوشت این سفر در حالی لغو شده است که تاکنون هیچ خبری درباره فشار علنی گروه‌های تندرو در مخالفت با این سفر منتشر نشده است، سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به استان اصفهان در شرایطی لغو شده است که فرزند آیت‌الله طاهری اصفهانی در یک دیدار حضوری رسماً وی را برای شرکت و سخنرانی در مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله طاهری اصفهانی دعوت کرده بود.

به گفته یکی از اعضای کمیته برگزاری این مراسم هاشمی رفسنجانی به دلیل کدورت از سرباز زدن استاندار و مقامات استان برای دعوت از وی حضور خود را در این مراسم منتفی اعلام کرد.



پیش از لغو قطعی این سفر گزارشی از اعتراض علنی نیروهای مخالف دولت به این اقدام مخابره نشده است. همزمان فرزند آیت‌الله طاهری اصفهانی که قرار بود میزبان هاشمی رفسنجانی در این سفر باشد نیز در گفت‌وگویی استاندار اصفهان را به عنوان فرد مخالف با این سفر دانسته و گفته است «استانداران به جای اینکه بخواهند با این گروه‌های فشار برخورد کنند صورت مسئله را پاک کرده و کلاً سخنرانی‌ها را لغو می‌کنند تا هیچ برخوردی صورت نگیرد».

اخیراً گزارش‌هایی که از موضع‌گیری‌های سیاسی مقامات استان اصفهان به گوش می‌رسد حکایت از غلبه طیف‌های تندرو در مدیریت این استان و علیرغم تغییر دولت دارند زیرا هفته گذشته نیز یک عضو رسمی جبهه پایداری به عنوان مدیر کل ارشاد اصفهان منصوب شد.

این روزنامه در ادامه به نقل از پیام نو می‌نویسد اکنون مشخص شد که سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به طور قطعی لغو شده و وی نیز حضور خود در این استان را به رغم دعوت مقامات استان صحیح ندانسته است.

کمیته برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله طاهری اصفهانی بیشتر طی درخواست‌هایی از استاندار اصفهان برای مهیا کردن شرایط و تدارکات لازم برای سفر هاشمی رفسنجانی به این استان درخواست مساعدت کرده بود که استاندار در مقابل این درخواست‌ها به کمیته برگزاری این مراسم جواب رد داده بود.

گفته می‌شود استاندار اصفهان در چند نوبت بر این جواب و تصمیم خود پافشاری کرده است.

فعالان سیاسی اصلاح‌طلب اصفهان در ارزیابی خود از این اقدام استانداری به تسلیم شدن و ناتوانی مقامات عالیه استان در مقابل گروه‌های تندرو اشاره کرده‌اند. بر اساس این ارزیابی گروه‌های تندرو به دلیل حفظ نفوذ خود در مناصب اجرایی برای پیاده کردن برنامه‌های خویش نیازی به اقدامات عمومی ندارند و تنها با فشارها و هشدارهای پشت پرده از امکان مجاب کردن مسئولان برخوردار هستند.

بر اساس برخی ارزیابی‌ها هم اکنون حداقل 17 عضو جبهه پایداری در مسئولیت‌های عالی استان اصفهان قرار دارند و این اتفاق در شرایطی رخ داده است که یک هفته قبل سفر حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به شهرستان بروجرد و سخنرانی وی در دانشگاه آیت‌الله عظمی بروجردی به شیوه‌ای مشابه و به دلیل مخالفت استانداری لرستان لغو شده بود.

هر چند در طی لغو این سخنرانی وزیر کشور دستور تشکیل هیأتی برای بررسی این موضوع را صادر کرد، در همین رابطه روح‌الله جمعه‌ای رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور اظهار کرد: به دستور وزیر کشور تعدادی از کارشناسان ذیربط مأمور رسیدگی به موضوع لغو سخنرانی سیدحسن خمینی شدند تا این هیأت با بررسی‌ تمام جوانب و زوایای آن از جمله استماع صحبت‌های شاهدان عینی و مسئولان، نتیجه بررسی‌های خود را ارائه کند. این هیأت از فردای اتفاق مذکور در بروجرد تشکیل شد و به زودی جمع‌بندی‌ بررسی‌های خود را به وزیر کشور ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه قطعاً نتیجه این بررسی‌ها در برخورد با عوامل و مقصران تأثیر خواهد داشت افزود: وزارت کشور عزم راسخ و جدی دارد و ضمن تأمین امنیت مراسم، تجمعات و همایش‌های قانونی که مجوزهای لازم را از مراکز ذیربط دریافت کرده‌اند نسبت به هر گونه اقدام خلاف قانون و تضییع حقوق شهروندی اقدام شایسته و مناسب انجام دهد.

در همین رابطه در چند روز گذشته خبرهای غیررسمی از ورود شخص رئیس جمهور به موضوع و دستور عزل فرماندار بروجرد و تذکر جدی به استاندار لرستان به گوش می‌رسید، خبری که تأیید نشد اما سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با آفتاب یزد از تصمیم‌گیری نهایی در مورد فرماندار بروجرد در روز دوشنبه سخن گفت.

حال با تکرار این موضوع و با لغو سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باید منتظر برخورد جدی‌تر از سوی دولتی‌ها ماند.



*علیخانی: خود آیت‌الله سفر به اصفهان را نپذیرفت

از سویی دیگر روزنامه اعتماد با انتخاب تیتر (شایعه سازی این بار علیه سفر آیت‌الله به اصفهان) نوشت «بازهم شایعه سازی و فضاسازی علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی. سوژه این بار سفر به اصفهان است و دعوتی که گفته می‌شد از سوی استاندار صورت نگرفته است. اما اصل ماجرا چیست؟ نزدیکان آیت‌الله می‌گویند خود ایشان تمایلی به انجام این سفر در تاریخ دعوت شده نداشته است و اعلام کرده تمایل دارد در تاریخ یاد شده در تهران بماند. اما تلاش‌های گسترده‌ایی برای سوءاستفاده از این سفر صورت گرفت تا نشان داده شود که فضا برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شهرستان‌ها نیست. نه خبری از تجمع و اعتراض‌های نیروهای خودسر بود و نه عدم دعوت استاندار از آیت‌الله.

این روزنامه در ادامه آورده است روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد در این مورد که حاشیه سازی‌های زیادی در مورد سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به اصفهان صورت گرفته و این حاشیه سازی‌ها موجب عدم مساعدت مسوولان استان در مورد این سفر و در نهایت لغو این سفر شده است. اما بررسی «اعتماد» نشان می‌دهد که این بار خبری از چنین حاشیه سازی‌هایی نبوده و عدم قبول دعوت از سوی خود رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته است. طی هفته های اخیر سخنرانی ها و همایش های زیادی با دلایلی مشابه دلیلی که برای سفر هاشمی رفسنجانی به اصفهان مطرح شده بود، لغو شد و به همین دلیل بود که لغو سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اصفهان با چنین دلیلی آنچنان دور از ذهن به نظر نمی رسید.

با قدرت‌الله علیخانی، مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت‌وگویی در همین مورد کردیم تا مشخص شود که سفر آیت الله هاشمی دقیقا به چه علت لغو شده است و فضاسازی ها با چه هدفی صورت گرفته است. علیخانی تاکید می کند که لغو این سفر با نظر خود آیت الله هاشمی صورت گرفته و هیچ گونه دلخوری در میان نبوده است.

متن این گفت وگو را در ادامه می خوانید:

درست است که سفر آیت الله هاشمی به اصفهان لغو شده است؟

اصلابنا نبوده است که سفری صورت بگیرد.

یعنی اصلادعوت نشده بود؟

چرا دعوتنامه برای سفر به اصفهان را ابتدا برای خود من فرستادند و خودم این دعوتنامه را به شخص آیت الله هاشمی تحویل دادم اما حاج آقا اعلام کردند در تاریخی که از ایشان دعوت شده است نمی توانند به اصفهان بروند و در آینده و در تاریخی که خودشان تعیین می کنند به این شهر سفر خواهند کرد.

اما اخباری که در رسانه ها منتشر شده است بیانگر آن است که دعوتی از سوی استانداری از آیت الله هاشمی صورت نگرفته است و به همین دلیل این سفر لغو شده است.

این اخبار نادرست است. اصلابحث استاندار در میان نبود. تاریخی که برای سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به اصفهان در دعوتنامه قید شده بود تاریخ 12 خرداد بود اما حاج آقا اعلام کردند تاریخ در نظر گرفته شده نزدیک سالگرد ارتحال حضرت امام است و تمایل دارند این ایام را در تهران باشند و بعداً در فرصتی مناسب تر به اصفهان سفر کنند.

در نتیجه موضوع عدم دعوت استاندار از آیت الله هاشمی صحت ندارد؟

ببینید استاندار اصفهان در همین ایام دو بار با آیت‌الله هاشمی دیدار داشته‌اند که یکی از این دیدارها در ایام عید بوده است. این موضوعات نوعی شیطنت و فضاسازی علیه آیت الله هاشمی بوده است و از آنجایی که من خود واسطه رساندن دعوتنامه ها به شخص آیت الله هاشمی بودم به خوبی در جریان هستم که خود آیت الله تمایل داشتند در آن ایام در تهران بمانند.

۱۳۹۳/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...