نسخه چاپی

خبر دبكا ازموافقت موشكی آمریكا با ایران

پایگاه صهیونیستی «دبكا» روز یكشنبه با انتشار گزارشی مدعی شد واشنگتن به تهران اطلاع داده است با موشك‌های «شهاب ۳» مخالفتی ندارد، اما موشك‌های بالستیك دوربرد ایران را نمی‌پذیرد.

به گزارش نما، پایگاه صهیونیستی «دبکا» در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرده، مدعی شده است که دولت آمریکا به اطلاع تهران رسانده است که بحث محدودیت برنامه موشکی، موشک‌های «شهاب 3» را در بر نمی‌گیرد.

به ادعای دبکا، واشنگتن معتقد است که در توافق جامع هسته‌ای، باید موشک‌های با برد بالای 4 هزار کیلومتر و مدل‌های موشک‌های «سجیل»، «سفیر»، «سیمرغ» (ماهواره‌بر)، «عاشورا 1» و «عاشورا 2» محدود شوند.

آنطور که دبکا مدعی شده، این تصمیم آمریکا با واکنش منفی اسرائیل و کشورهای عربی مواجه شده است. «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا در سفر اخیر خود به منطقه، به مقامات صهیونیست و کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به ایجاد سپر دفاع موشکی یکپارچه در منطقه اطمینان داد، اما به ادعا دبکا، این موضوع نتوانسته انتقادات از واشنگتن را کاهش دهد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها تأکید کرده است که به هیچ وجه در مورد توان موشکی خود مذاکره نمی‌کند و این بحث به کلی خارج از چارچوب گفت‌وگوهای هسته‌ای است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته پیش از آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای، با بیان اینکه بحث موشک‌های دور برد به هیچ وجه مورد مذاکره نیست، گفته بود: «من به شما اطمینان می‌دهم که بحث دفاع جمهوری اسلامی و امکانات دفاعی ما موضوع مذاکره نخواهد بود.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان هفته گذشته در حالی بدون نتیجه پایان یافت که طرف ایرانی «زیاده‌خواهی‌های» هیئت آمریکایی را عامل عدم پیشرفت گفت‌وگوها دانست. رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که اصرار آمریکا به کاهش تعداد سانتریفیوژها و همچنین تلاش برای گنجاندن بحث موشکی در مذاکرات، از جمله موارد مورد اختلاف طرفین بوده است.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...