نسخه چاپی

تعرفه‌های پزشكی به زودی واقعی می‌ شود

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به منظور از بین بردن زیرمیزی، تعرفه ها به زودی واقعی می شود.

به گزارش نما، عبدالرحمان رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با دانشجو گفت: رایگاه شدن زایمان طبیعی به اینگونه است که هزینه خدمات توسط دولت پرداخت می شود و از کیفیت خدمات رسانی کم نمی شود و لزومی ندارد که مردم نگران کاهش کیفیت خدمت رسانی باشند.

وی افزود: در بسیاری از نقاط جهان، بیمه های پایه چنین نقشی را در کشور ایفا می کنند که مردم برای برخی امور، مبلغی را پرداخت نمی کنند، رایگان شدن زایمان طبیعی به این معنا است که مردم مبلغی را برای این اقدام درمانی پرداخت نکنند.

رستمیان با اشاره به رابطه مالی بین پزشک و بیمار بیان کرد: برای اینکه رابطه مالی بین پزشک و بیمار را قطع کنیم این طرح را به اجرا درآوریدیم همچنین تعرفه های غیر متعارف که در جامعه وجود دارد و موجب زیرمیزی شده است را نیز باید حذف کنیم.

وی ادامه داد: واقعی کردن تعرفه ها، به بودجه بالایی نیاز دارد ولی وزارت بهداشت بیان کرده است که به اولویت بندی رشته های مختلف برای واقعی کردن تعرفه ها اقداماتی را انجام می دهد و این اقدام را به زودی انجام می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره افزایش جمعیت گفت: برای افزایش جمعیت باید اقدامات وسیعی را انجام داد و رایگان کردن زایمان طبیعی یکی از اقداماتی است که صورت گرفته است، رایگان شدن زایمان طبیعی البته به دلایل دیگری نیز صورت گرفت.

وی درادامه اظهار داشت: یکی از این دلایل کاهش پیدا کردن عمل های سزارینی بود که در کشور کاهش یابد و به سمت زایمان طبیعی حرکت کنیم. سزارین مشکلاتی را برای مادر و هزینه های بالایی را برای خانواده ایجاد می کند، این طرح موجب می شود که ارقام مربوط به عمل های سزارین کاهش یابد.

رستمیان درمورد رایگان شدن آزمایشات اعلام کرد: درمورد رایگان کردن آزمایش ها و سونوگرافی که یک زن باردار باید انجام بدهد، هنوز تصمیمی گرفته نشده است ولی ما با توجه به بودجه ای که در اختیار داریم تصمیم می گیریم و بودجه ای که در این حوزه وجود دارد، بودجه نامحدود و بیش از حدی نیست که بتوانیم تمام اقدامات درمانی را رایگاه اعلام کنیم.

وی درباره طرح های اجرایی گفت: درصورتی که بخواهیم طرحی را اجرا کنیم ابتدا باید بررسی های لازم و اقدامات کارشناسانه را انجام بدهیم و در نهایت تصمیم بگیریم، درغیر این صورت طرحی به اجرا گذاشته می شود ولی بعد از ۶ ماه به دلیل ناکافی بودن منابع مالی مجبور می شویم که اعلام کنیم که قادر به اجرای طرح نیستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درمورد بالارفتن سطح انتظارات مردم گفت: نباید انتظاری را در جامعه ایجاد کنیم که قادر به پاسخ دادن به آن نیستیم، اگر می خواهیم طرحی را به اجرا بگذاریم ابتدا باید منابع مالی لازم برای اجرای آن طرح را در نظر داشته باشیم و بعد تصمیم به اجرا بگیریم در غیر این صورت یک بی اعتمادی در میان مردم ایجاد می شود و نسبت به تصمیمات و طرح هایی که دولت ارائه می دهند اعتماد خود را از دست می دهند.

وی درباره استفاده از وسایل پیشگیری اظهار داشت: برخی از بیماران باید از وسایل جلوگیری استفاده کنند مثل بیماران مبتلا به ایدز که مادر باید جلوگیری کند که فرزندش مبتلا به ایدز نشود یا بیماران ژنتیک که ما خوشبختانه می توانیم تشخیص بیماری ژنتیکی در زمان حاملگی را بدهیم، اگر در زمان حاملگی تشخیص بدهیم که نوزادی دارای بیماری ژنتیکی جدی است، باید حاملگی متوقف و از حاملگی های بعدی نیز جلوگیری شود.

رستمیان در ادامه بیان کرد: برخی از بیماری های ژنتیکی سالیانه هزینه های سنگینی را بر خانواده ها و جامعه تحمیل می کند همچنین برخی از موارد نیازمند پیشگری هستند اما برخی از موارد که پیش از این تشویق به جلوگیری می شدند به این خاطر که محدودیت فرزند داشته باشند که موارد متفاوتی درخصوص جلوگیری از بارداری وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در برخی از موارد تشخیص داده می شود که بیماری از پدر و مادر به فرزند منتقل می شود و یا اینکه مادری بیماری قلبی خطرناکی دارد و در صورت بارداری فوت می کند، در این موارد خواسته می شود که از روش های پیشگیری استفاده شود.

رستمیان در پایان گفت: این طرح دوفوریتی بود که به دلیل نظرات متفاوتی که وجود نداشت و اقدامات کارشناسانه ای که باید صورت می گرفت به طرح یک فوریتی تبدیل شد و در کمیسیون های مختلف مورد بحث گذاشته شد و نظرات کارشناسانه وزارت بهداشت نیز در این مورد بررسی شده است.

۱۳۹۳/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...