نسخه چاپی

فرماندار نیوجرسی: هر روز از آمریكایی كه باید رهبر دنیا باشد دورتر می‌شویم

عکس خبري -فرماندار نيوجرسي: هر روز از آمريکايي که بايد رهبر دنيا باشد دورتر مي‌شويم

فرماندار ایالت نیوجرسی آمریكا دستگاه سیاست خارجی باراك اوباما را به باد انتقاد گرفته و گفته كه آمریكا دیگر رهبر دنیا نیست.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، «آمریکا دیگر سیگنال‌های روشن به دنیا نمی‌فرستد! سیگنال‌هایی از آن دست که رونالد ریگان در زمان ریاست جمهوری‌اش می‌فرستاد و مشخص می‌کرد که دوستان ما کیستند که ما بی‌شک در کنارشان هستیم و دشمنان ما چه کسانی هستند که ما صرفنظر از هزینه‌ها مقابلشان می‌ایستیم.»

اینها بخشی از سخنان آقای «کریس کریستی»، فرماندار ۵۲ ساله ایالت نیوجرسی آمریکا در «دومین همایپش سالانه قهرمانان ارزش‌های یهودی» در نیویورک است که سیاست خارجی آمریکا را به باد انتقاد می‌گیرد. اظهارات این سیاستمدار آمریکایی که خیلی‌ها گمان می‌کنند یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ باشد، تنها بخشی از حجم عظیم انتقاداتی است که اخیراً علیه سیاست خارجی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است.

کریستی روز یکشنبه مقابل جماعتی ۷۰۰ نفری در این همایش صحبت می‌کرد که یکی از حاضران آن «شلدون آدلسون» بود ـ میلیارد معروفی که گفته می‌شود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمریکا ۱۰۰ میلیون دلار به طرفداری از جمهوری‌خواه‌ها هزینه کرد و البته جمهوری‌خواهان امیدوار به پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۶ هم به یاری او چشم امید بسته‌اند.

سخنرانی روز یکشنبه فرماندار نیوجرسی دومین عرض اندام وی مقابل آدلسون میلیادر بود که از طرفداران سرسخت رژیم اسرائیل است. البته او بار قبل چندان خوب ظاهر نشد چرا که علی‌رغم آنکه مورد استقبال گرم قرار گرفته بود برای اشاره به کرانه باختری و نوار باختری از عبارت سرزمین‌های اشغالی استفاده کرد و موجبات خشم اسرائیل‌دوست‌های آمریکایی را فراهم آورده بود. بعداً گفته شد که کریستی در یک جلسه خصوصی از آدلسون عذرخواهی کرده است.

او در سخنرانی روز یکشنبه از این کلمات استفاده نکرد. اسمی از رژیم اسرائیل نبرد، اگرچه چندین بار به تلویح به این رژیم اشاره کرد. کریستی حتی از اوباما، فردی که در نوک پیکان حملات تیزش قرار داشت هم اسمی به میان نیاورد.

فرماندار نیوجرسی گفت: «آمریکا هرگز جایی نبوده که دوستان ما بخواهند تردید داشته باشند ما در کنار آنها می‌مانیم و در کنار آنها پیکار می‌کنیم یا خیر. اما من می‌ترسم که هر چه بیشتر زمان می‌گذرد ما از آمریکایی که باید دنیا را رهبری کند دورتر می‌شویم.»

وی از انفعال آمریکا در قبال اینکه «ایران در حال ساختن بمب هسته‌ای است» و از عدم مداخله واشنگتن در سوریه، علی‌رغم آنکه از قبل برای این کشور خط قرمز کشیده شده بود هم انتقاد کرد.

کریستی گفت: «وقتی خط قرمز می‌کشید به آن پایبند باشید چون اگر نباشید اعتبار آمریکا به خطر می‌افتد.»

۱۳۹۳/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...