نسخه چاپی

در صورت شدت گرفتن بحران اوكراین:

گاز ایران جایگزین گاز روسیه می شود؟!

وقوع درگیری بین روسیه و اوكراین، افزایش قیمت گاز را به دنبال خواهد داشت. ولی یك راه حل وجود دارد: ساخت یك شبكه لوله گاز برای انتقال تولیدات ایران.

به گزارش نما به نقل از روزنامه فرانسوی چالنج؛ گاز روسیه موضوع اصلی مورد بحث در گزارش بیست و هشتمین نشست بازارهای جهانی مواد اولیه بود. امروز قیمت گاز نسبتاً از نرخ ثابتی برخوردار است، ولی در صورت وخیم تر شدن وضعیت اوکراین، این قیمت می تواند به شدت افزایش یابد.

شرکت گازپروم از تأمین کننده گاز اوکراین خواسته است که هر چه سریعتر حساب سه و نیم میلیارد دلاری خود را تسویه کند. و قرار است که از ماه ژوئن این شرکت عظیم روسی صرفاً قراردادهای از پیش پرداخت شده را با اوکراین منعقد کند. و این درحالی است که به گفته فرانسیس پرن، مدیر نشریه تخصصی "نفت و گاز عرب"، کی اف قادر به انجام این کار نیست. اگر مسکو تهدید خود را عملی سازد، اوکراین تلاش خواهد کرد تا از گازی که به مقصد اروپا منتقل می شود استفاده کند. دراین صورت، با وجود آنکه گاز منتقل شده در خاک اوکراین تنها ۲۶ درصد است [برخلاف ۳ سال پیش که ۸۰ درصد بود]، کشورهای اروپایی ضربه بزرگی را متحمل خواهند شد.

کارشناسان در نشست بازارهای جهانی مواد اولیه فرضیه گاز ایران را مطرح کردند که می تواند جایگزین گاز روسیه شود. و این یک طرح عملی ولی بلند مدت است، چرا که باید خط لوله گاز ساخت شود و ساخت آن چندین سال زمان می برد. این نشان می دهد که تحریم های اقتصادی علیه ایران نیز برداشته خواهد شد. البته این موضوع روند خود را طی می کند و وضعیت اوکراین دلیلی برای تسریع آن نیست و سرعت بخشیدن به آن را توجیه نمی سازد.

فرانسیس پرن همچنین خاطرنشان می کند که حتی اگر اروپا نیز به گاز نیاز داشته باشد، پایتخت های اروپایی در برابر ایالات متحده قد علم نخواهند کرد. او می گوید: "در میان آنها یک وحدت وجود دارد و اتحادیه اروپا تصمیم ندارد این وضعیت را تغییر دهد، ولی موقعیت ایران تثبیت شده. این کشور برخلاف گذشته اعلام آمادگی کرده که می تواند قراردادهای خدماتی جالب توجهی به شرکت های اروپایی ارائه دهد."

تهران کم کم درحال به دست آوردن سهم خود در بازار است. این کشور از زمان انقلاب اسلامی سهم خود در بازار را در برابر روسیه و عربستان سعودی ازدست داد. البته فروش گاز ایران به اروپا موضوع جدیدی نیست. شاه چهل سال پیش این موضوع را دنبال می کرد.

۱۳۹۳/۲/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...