نسخه چاپی

رویترز: موضع ایران در مذاكرات سخت‌تر شده

رویترز در گزارشی روز یكشنبه از سخت تر شدن موضع ایران در مناقشه هسته ای و «مضحك خواندن» در خواست مقامات غربی از سوی مقامات ایرانی خبر داد.

به گزارش نما به نقل از «خبرگزاری دانشجو» رویترز در گزارش روز یکشنبه، موضع سخت تر ایران در مناقشه هسته ای با قدرت های جهان را با «مضحک خواندن» در خواست مقامات غربی از سوی مقامات ایرانی در مورد کاهش نگرانی های غربی را مورد ارزیابی قرار داد.

آینده راکتور آب سنگین اراک یکی از موضوعات چالش برانگیز در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 با هدف رسیدن به یک قرارداد بلند مدت در برنامه هسته ای تهران با یک توافق تا 20 جولای هنوز به طور کامل مشخص نیست.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران کاهش قدرت راکتور اراک از 40 مگاوات به 10 مگاوات را مضحک خوانده است.

قدرت های غربی با ترس از راکتور اراک می گویند: این راکتور می تواند برای تولید پلوتونیوم به کار رود که همراه با درصد بالایی از اورانیوم غنی شده با یکی از دو ماده میتواند موجب انفجار هسته ای شود.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تولید ایزوتوپ ها برای درمان پزشکی هر نوع فعالیت هسته ای با هدف ساخت بمب را رد می‌کند.

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی ایالات متحده می‌گوید اگر عملاً به صورت بهینه راه اندازی شود اراک می‌تواند در حدود 9 کیلوگرم پلوتونیوم در سال تولید کند که برای تولید دو بمب اتمی کافی است.

عراقچی گفته هنوز مشخص نیست آنچه که در مورد کاهش قدرت راکتور اراک مطرح می‌شود جزو موارد مطرح شده در آخرین دور مذاکرات در هفته گذشته بوده یا خیر.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به طرح مطرح شده از سوی غربی‌ها از سال 2005 مبنی بر تبدیل کل اورانیوم غنی شده ایران به میله‌های سوخت، که آن را در استفاده برای سلاح‌های هسته‌ای غیر ممکن می سازد اشاره می کند. این پیشنهاد که آمریکا آماده نیست هر سطحی ازغنی سازی اورانیوم ایران را بپذیرد، رد شده است.

دیپلمات های غربی به طور محرمانه اذعان می کنند که وادار کردن ایران به توقف غنی سازی اورانیوم چنان که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح شده با توجه به مقاومت ایران غیر واقع‌بینانه است.

۱۳۹۳/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...