نسخه چاپی

ما به دنبال بررسی حقوقی مذاكرات هستیم /

كریمی قدوسی: مجلس جای مناظره نیست

ما اصرار داریم حضور كارشناسان در مجلس همزمان با هم نباشد و برخی شبهه ایجاد كرده‌اند كه نمایندگان درخواست كننده درخواست مناظره دارند؛ نه اینطور نیست جای مناظره در مجلس نیست.

به گزارش نما به نقل از جوان‌آنلاين، جواد كريمي قدوسي،‌ عضوكمسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به پيشنهادي مبني بر حضور تيم هسته‌اي قبلي و فعلي در صحن مجلس اظهار داشت: اعضاي كميسيون امنيت ملي برنامه‌اي را تدوين كرد مبني بر اينكه از كارشناسان خبره حوزه هسته‌اي دعوت به عمل آيد تا نظرات خود را براي اعضاي كميسيون امنيت ملي تحليل و تبيين كنند.

كريمي قدوسي افزود: طي جلسات برگزار شده بين نمايندگان، نتيجه‌اي مبني بر طرح مباني توافق‌نامه به لحاظ تحليل محتوا از نظر حقوقي حاصل شد.

وي ادامه داد: در حال حاضر نياز است كه نمايندگان ملت نسبت به جزئيات مسائل هسته‌اي كاملا اشراف پيدا كنند و اين موضوعات در جلسه غير علني صحن مطرح شود. لازم است كارشناسان زبده اين بحث به مجلس دعوت شوند و در اين خصوص جزئيات را تحليل و تبيين كنند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس تصريح كرد: به لحاظ تجربه كارشناسان مذاكرات قبلي و فعلي، بهترين صاحب‌نظران هستند؛ چرا كه توافقات گذشته و امروز را آنها پيش بردند و در برخي از جاها به توافقاتي رسيدند كاملا در جريان و پشت صحنه مذاكرات هستند و به مباني طرف مقابل كاملا اشراف دارند و در عين حال خواسته‌هاي جمهوري اسلامي را نيز مد نظر دارند.

كريمي قدوسي عنوان كرد: بهتر است كارشناسان اين حوزه حضور درست و دقيق با فرصتي در حد يك ساعت در صحن داشته باشند تا جزئيات را از ديدگاه خودشان به لحاظ حقوقي نه به لحاظ سياسي و مسائل حاشيه‌اي، اين توافق‌نامه را تجزيه و تحليل كنند و اين براي نمايندگان يك امر ضروري و حياتي است.

وي تاكيد كرد: برگزاري جلسات غير علني يك رويه‌‌ي معمول و عرف است كه در مقاطع خاص موضوعات ويژه‌اي پيش مي‌آيد تا از كارشناسان آن حوزه دعوت به عمل آيد و در جلسات گزارش دهند. ما در مجلس هشتم هم در جلسه غير علني تيم مذاكره كننده را دعوت مي‌كرديم و آنها موضوعات را توضيح مي‌دادند، تبيين مي‌كردند و سوالات را پاسخ مي‌دادند در حال حاضر هم خيلي نمايندگان اصرار دارند اين اتفاق رخ دهد و نامه‌اي با امضاي صد نماينده آماده شده و هيئت رئيسه در موظف است به اين خواسته توجه كند و فضاي مجلس را آماده كند تا كارشناسان در جلسه غير علني حاضر شوند.

نماينده مردم مشهد اضافه كرد: ما اصرار داريم حضور كارشناسان در مجلس همزمان با هم نباشد و برخي شبهه ايجاد كرده‌اند كه نمايندگان درخواست كننده درخواست مناظره دارند؛ نه اينطور نيست جاي مناظره در مجلس نيست.

وي همچنين يادآور شد: در حال حاضر شرايط ايجاد مي‌كند كه نمايندگان دقيقا در جريان مسائل و امور داخلي و بين‌الملل باشند و اين مربوط به تصميم‌گيري و حوزه كاري مقامات، مسئولين و نمايندگان است در اين پيگيري‌هاي اخير هم كه بين اعضاي هيئت رئيسه صورت گرفت، قول داده شده در جلسه هيئت رئيسه خواسته نمايندگان مطرح شود و طبيعتا بايد تصميم اجابت خواسته صد نماينده باشد و اين در حالي است كه موضوع كاملا آشكار است و محرمانه هم نيست.

كريمي قدوسي در پايان گفت: در حال حاضر 6 ماه از اين توافق‌نامه گذشته و معلوم نيست طرف مقابل چه اقداماتي براي اجراي اين تعهدات انجام داده و آينده اين مذاكرات چگونه است و محتواي مذاكرات و توافق‌نامه سوال عمده نمايندگان است كه مشتاق هستند اين اقدام انجام شود و قطعا هم ما پيگيري خواهيم كرد تا انشا‌ءالله در اسرع وقت اين نشست تخصصي برگزار شود.

۱۳۹۳/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...