نسخه چاپی

اكران جهانی یك فیلم آمریكایی در ایران؟

بر مبنای اطلاعات IMDB، «گودزیلا» در اكران سراسری جهانی روی پرده سینماهای ایران نیز خواهد افتاد؛ این خبر در صورت درستی، حكم نخستین اكران جهانی یك فیلم آمریكایی در ایران را پس از چندین دهه دارد. این فیلم كه نسخه سه بعدی‌اش نیز اكران شده، آغاز ورود ایران به اقتصاد سینمای جهان خواهد بود.

اکران همزمان یا جهانی یک فیلم خارجی در ایران، بی‌سابقه است که تنها برای اصغر فرهادی رخ داد و آن فیلم نیز سرانجام به اثری متعلق به ایران بدل گشت و نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۴ شد؛ اما بنا بر ادعایی که یکی از معتبرترین مرجع‌های فیلم در دنیا منتشر کرده، قرار است این طلسم ‌شکسته شود و شاهد اکران یک فیلم خارجی، آن هم آمریکایی‌ در ایران باشیم.

اکران عمومی جدید‌ترین نسخه از سری فیلم‌ها‌ به نام ‌«گودزیلا» به کارگردانی گرت ادواردز در سینماهای جهان از هشتم ماه می ‌۲۰۱۴ آغاز شد. بر خلاف دیگر آثار درباره این موجود افسانه‌ای همچون «گودزیلا» به کارگردانی ایشیرو هوندا، محصول سال ۱۹۵۴ و «گودزیلا» به کارگردانی رولند امریش محصول سال ۱۹۹۸ ساخته‌ شده، این فیلم تازه با جلوه‌های ویژه بصری بسیار پررنگ تولید شده و دیگر خبری از دکورسازی‌ها و شیوه‌های گذشته نیست و به همین دلیل، این اثر را جذاب‌ترین فیلم در میان آثار تولید شده به نام «گودزیلا» می‌‌دانند.


در فیلم‌هایی که با مضمون یک موجود عظیم‌الجثه دایناسورگونه خلق شده، منشأ شکل‌گیری‌ این جانور رادیواکتیو و فعالیت‌های اینچنینی و جهش یک موجود ذکر شده است. در این فیلم نیز از همین رویه پیروی شده و یک هیولای غول‌پیکر رادیواکتیوی به نام گودزیلا را نشان می‌دهد که برمی‌خیزد تا از نسل بشر انتقام گیرد و بشر ‌پس از شکست در مقابله ساده با او، به سراغ بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین جنگ‌افزار‌هایش برای از پای درآوردن این موجود و رفع خطرش از جهان می‌رود.

الیزابت اُلسن، برایان کرانستون (ستاره سریال برکینگ بد)، آرون تیلور جانسون، ویکتور راسوک، ژولیت بینوش، سالی هاوکینز، کن واتانابه و جی سی آدامز ترکیب بازیگران این فیلم هستند و احتمال می‌رود، جزو فیلم‌های پرفروش سال ۲۰۱۴ سینمای آمریکا باشد؛ هرچند برخی منتقدان استقبال خوبی از آن نکرده‌اند!

کرت ادوارد در سال ۲۰۱۰، فیلم «هیولا‌ها» را ساخت که به رغم بودجه محدود، فروش خوبی داشته و ظاهراً همین ‌باعث شده برادران وارنر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنند و یکی از وسیع‌ترین اکران‌های جهانی برای این فیلم شکل بگیرد.


تا اینجا، هیچ فرقی میان این فیلم با دیگر پروژه‌های سینمایی هالیوود نیست و تنها یک تفاوت اساسی چشمگیر است و آن، اطلاعاتی است که وب‌سایت معتبر IMDB، بزرگ‌ترین بانک اطلاعات فیلم در جهان منتشر کرد‌. بر مبنای اطلاعات IMDB، «گودزیلا» در اکران سراسری جهانی روی پرده سینماهای ایران نیز خواهد رفت؛ خبری که اگر درست باشد، حکم نخستین اکران جهانی یک فیلم آمریکایی در ایران را پس از چندین دهه دارد و این فیلم که نسخه سه بعدی‌اش نیز اکران شده، آغاز ورود ایران به اقتصاد سینمای جهان خواهد بود.

البته نمی‌توان درباره اصالت این اطلاعات با اطمینان سخن گفت، زیرا با توجه به اطلاعات IMDB، این فیلم نوزدهم می ‌در ایران نیز اکران می‌شود؛ اما با توجه به اینکه امروز دوشنبه، نوزدهم می‌، مصادف با ۲۸ اردیبهشت ماه است، بعید است حداقل امروز و حتی هفته آینده چنین اتفاقی رخ دهد!

همچنین بر خلاف ادعایی که IMDB کرده، در وب‌سایت رسمی فیلم «گودزیلا» در آسیا و خاورمیانه پرچم ایران در حکم یکی از کشورهای میزبان این فیلم درج نشده و شاید این خطا از سوی بانک اطلاعات فیلم یا کاربران دارای دسترسی ویرایش اطلاعات صورت پذیرفته باشد و یا برعکس، هنوز در وب‌سایت رسمی فیلم وارد نشده باشد!

در این باره باید گفت که تنها فیلم «گذشته» اصغر فرهادی، محصول کمپانی ممنتو در ایران، تقریباً همزمان با دیگر کشورهای جهان اکران شده که سرانجام برچسب ایرانی خورد و به جایزه اسکار رفت و دهه‌های متمادی است، عملاً فیلمی غیرایرانی به خصوص اثری آمریکایی ـ به واسطه نگرانی برخی فیلم‌سازان درباره ‌برخوردار نبودن از توان رقابت با سینمای بین‌المللی و همچنین محدودیت سالن‌های سینما در قیاس با تعداد تولیدات هر ساله سینمای ایران‌ ـ در کشورمان اکران نشده است.

منبع: تابناک

۱۳۹۳/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...