نسخه چاپی

آمار اعدام و نقض حقوق بشر در آمریكا

ماجرای اعدام لاكت، سیاهپوست آمریكایی، با استفاده از روش تزریق مواد سمی مرگبار كه البته این بار این مواد سمی برای نخستین بار قرار بود روی لاكت مورد آزمایش قرار گیرند، به یك جنجال رسانه ای و سیاسی در آمریكا تبدیل شد، به نحوی كه «باراك اوباما» رئیس جمهوری آمریكا مجبور شد تا فرمان بازنگری در روند اجرای این حكم را صادر كند.

واژه «اعدام» برای کسانی که تنها نام آن را می شنوند، شاید صرفا عبارتی باشد که به عنوان مجازات مجرمانی بعضا جانی باید اجرا شود، اما این واژه در آمریکا به کابوسی تبدیل شده که در بسیاری موارد، سخت ترین شکنجه ها حتی در شرایط عدم وجود سلامت کامل روانی را نیز شامل می شود.

به گزارش فارس، افتضاح به بار آمده توسط دستگاه قضایی آمریکا در جریان اعدام «کلیتون لاکت» که در سال 2000 به جرم قتل محکوم به اعدام شده بود و البته حکم اعدام وی یک ماه پیش اجرا شد، روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا را بر آن داشته تا به بررسی اجمالی آمار اعدام ها در این کشور بپردازد.

ماجرای اعدام لاکت، سیاهپوست آمریکایی، با استفاده از روش تزریق مواد سمی مرگبار که البته این بار این مواد سمی برای نخستین بار قرار بود روی لاکت مورد آزمایش قرار گیرند، به یک جنجال رسانه ای و سیاسی در آمریکا تبدیل شد، به نحوی که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا مجبور شد تا فرمان بازنگری در روند اجرای این حکم را صادر کند.

علاوه بر این، اوباما مجبور شد اعتراف کند که مشکلات بسیار چشمگیری در سیستم قضایی آمریکایی به ویژه در جلسات محاکمه مجرمان و یا متهمان وجود دارد که از آن جمله به وجود تعصب نژادی در میان قضات آمریکایی اشاره کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در اظهارات خود به این مسئله نیز اعتراف کرد که در آمریکا بسیاری افراد هستند که حکم اعدام خود را دریافت کرده اند اما بعدها مشخص شده که بی گناه بوده اند.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود به بررسی روند اعدام در آمریکا در سال های 1977 (پس از صدور حکم محدودیت اعدام ها توسط دیوان عالی آمریکا) تا سال جاری میلادی پرداخته است.

بنا بر این گزارش، در این سال ها با وجود اینکه در سال 1976 دیوان عالی آمریکا حکمی را صادر کرد که بر اساس آن صدور حکم اعدام برای متهمان و مجرمان باید تحت شرایط بسیار خاص اجرا شود، حدود یکهزار و 400 نفر اعدام شده اند که البته هزاران نفر دیگر نیز همچنان در صف اعدام هستند و حکم اعدام خود را دریافت کرده اند.

بر این اساس، حدود 34 درصد از افراد اعدام شده در این مدت سیاهپوست بوده اند که البته بسیاری نیز بعدها مشخص شده بی گناه بوده اند اما به دلیل تعصب نژادی حاکم در هیئت منصفه دادگاهشان که همگی سفیدپوست بوده اند، با حکم اعدام مواجه شده اند. این رقم 34 درصد در مقایسه با 13 درصد سیاهپوستان کل جمعیت آمریکا آمار نسبتا بالایی است که جای بسی تأمل دارد.

در این میان، ایالت تگزاس با 515 مورد اجرای حکم اعدام در تمام این مدت رتبه نخست را در میان ایالت های آمریکا به خود اختصاص داده است. اوکلاهما با 111 مورد در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن ویرجینیا با 110 مورد قرار گرفته است. این سه ایالت بیش از نیمی از تمام اعدام های آمریکا را در مدت حدود 35 سال گذشته به خود اختصاص داده اند.

آمار ویژه ای که در ارتباط با صدور و اجرای احکام اعدام در آمریکا جلب توجه می کند، متعلق به احکام اجرا شده برای متهمان نوجوان بوده که در زمان صدور حکم اعدام، هنوز به 18 سال نیز نرسیده بودند. در این سال ها دست کم 22 مورد حکم اعدام در آمریکا اجرا شده که متهمان اعدامی نوجوانان کمتر از 18 سال بوده اند. هر چند در سال 2005 دیوان عالی آمریکا حکمی را صادر کرده که به واسطه آن، اعدام نوجوانان در تمامی ایالات آمریکا منع شده است.

اعدام لاکت، این سیاهپوست آمریکایی در تاریخ 29 آوریل (کمتر از یک ماه گذشته) از آنجا جنجال برانگیز شد که وکیل وی اعلام کرد مسئولین قضایی اجرای حکم وی، از موادی برای تزریق به او استفاده کرده بودند که ظاهرا برای اولین بار قرار بود روی او آزمایش شود و این مواد باعث شکنجه وی قبل از مرگش شده بود.

بنا به اعلام وکیل لاکت، در حالی که در اجرای حکم اعدام با استفاده از مواد سمی مرگبار، می بایست ابتدا یک ماده بیهوش کننده به فرد تزریق شود و پس از آنکه فرد اعدامی هوشیاری خود را از دست داد، ماده دومی تزریق شود که ریه ها و عضلات تنفسی وی را از کار بیندازد و سپس با تزریق ماده سوم، ایست کامل فعالیت های بدن وی صورت پذیرفته و مرگ فرد اعلام شود، اما در رابطه با اعدام لاکت، مواد تزریق شده به هیچ عنوان او را بیهوش نکرده و در مرحله دوم نیز نتوانسته بود فعالیت ریه ها و عضلات تنفسی اش را متوقف کند، طوری که این سیاهپوست آمریکایی 14 دقیقه پس از آغاز مراحل اعدامش تلاش می کرده خود را از روی تخت اعدام جدا کرده و از اتاق خارج شود که موفق نشده است.

وکیل لاکت اعلام کرده که دستگاه قضایی اجرای حکم اعدام، موکلش را به طرز فجیعی شکنجه کرده است، طوری که حتی ماده سوم تزریق شده نیز نتوانسته باعث مرگ لاکت شود، و او چند ساعت پس از اجرای مراحل اعدامش بر اثر ایست قلبی جان باخته.

این در شرایطی است که اساسا اجرای چنین روش های اعدامی در آمریکا بر اساس قانون اساسی این کشور منع شده و خلاف قانون اعلام شده است. متمم هشتم قانون اساسی آمریکا دولت این کشور و به تبع آن دولت های ایالتی را از اجرای هرگونه مجازات خشن و شکنجه منع کرده است.

علاوه بر تمام موارد عنوان شده در بالا، پژوهش دیگری نیز چندی پیش منتشر شد که نشان می داد، از میان احکام اعدام اجرا شده در سال های گذشته در ایالت های مختلف آمریکا، دست کم 4 درصد از افراد اعدام شده به نحوی دچار اختلالات روانی بوده اند که همین امر نیز اجازه صدور حکم اعدام برای آنها را بر اساس قانون نمی داده اما دستگاه قضایی آمریکا همچنان بی توجه به این مسائل، و بدون در نظر گرفتن سلامت روانی فرد متهم، حکم اعدام برای وی صادر و آن را نیز اجرا کرده است.

این ها همه در شرایطی است که آمریکا بدون در نظر گرفتن این آمار دلخراش که در بسیاری موارد خود نقض حقوق بشر به شمار می رود، داعیه حقوق بشر در جهان سر داده و دیگر کشورها را با استناد به آمار اعدام در آنها به نقض حقوق بشر متهم می کند و آن را دستمایه بسیاری سوءاستفاده های سیاسی خود قرار داده است.

۱۳۹۳/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...