نسخه چاپی

چرا اردوغان از گذشته درس نمی‌گیرد؟

تراژدی انفجار معدن در تركیه یك بار دیگر شرایط را برای دولت این كشور سخت كرده است، اما آیا دولت این كشور از حوادث گذشته درس گرفته است؟ شرایط نشان می‌دهد كه اینطور نیست.

به گزارش نما پایگاه خبری المانیتور در گزارش خود در این زمینه آورده است: واکنش رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و دولت وی به انتقادات محافل مختلف به فاجعه انفجار معدن سوما نشان می‌دهد که دولت اردوغان از فاجعه پیشین که در زمینه مدیریت بحران پارک گزی در سال گذشته رخ داد، درس نگرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اکنون بار دیگر شرایط بیانگر این است که واکنش دولت اردوغان به این اعتراضات شدید، غیردلسوزانه، کند، به دور از احساسات و در آستانه تبدیل شدن به اشتباه فاجعه‌آمیز دیگری است.

مهم‌تر از آن اینکه دولت اردوغان بار دیگر این موضوع را مطرح کرده است که منتقدان مقابل دولت ایستاده‌اند، روشی که رسانه‌های تحت کنترل دولت در این زمینه در پیش گرفته‌اند، به طور کاملا هماهنگی یک حمله همه‌جانبه و تمام عیار علیه منتقدان دولت، تظاهرات کنندگان و قربانیان فاجعه انفجار معدن است.

فجایعی در مقیاس فاجعه انفجار معدن سوما که بیش از 300 کشته بر جای گذاشت، باید به لحظه‌ای برای عزای عمومی و وحدت ملی مردم یک کشور تبدیل شود. این بزرگترین فاجعه صنعتی در تاریخ ترکیه محسوب می‌شود که فرصتی بود بری مقامات دولت ترکیه تا بر روی وحدت ملی میان شهروندان این کشور تاکید کند، در واقع اکنون لحظه‌ای است که می‌توان از آن برای سخنرانی درباره غم خانواده‌های قربانیان صحبت کرد.

المانیتور نوشت: با این وجود اردوغان از این واقعه استفاده نکرد و تنها یک دیدار نه چندان مفید و از روی بی میلی از محل حادثه و در شرایطی که وی با صدها نیروی امنیتی محافظت می‌شد، حاصل اقدام وی در این زمینه بود و این در حالی بود که اردوغان پس از این دیدار بلافاصله موضع دفاعی گرفت. وی تلاش کرد منتقدین خود را با بیان مسائلی درباره حوادث سال 1862 و 1907 مورد انتقاد قرار دهد و اعلام کرد که در این سال‌ها آمریکا و انگلیس نیز با حوادث مشابهی روبرو شدند. این در شرایطی بود که این اظهارات وی به جای آنکه اوضاع را آرام کند، بر شدت انتقادات افزود. از سوی دیگر رسانه‌های حامی وی نه‌تنها اظهارات نخست‌وزیر را دامن زدند، بلکه به نقل حوادث مشابه در کشورهای دیگر پرداختند، گویی حادثه سوما کاملا طبیعی بود. در شرایطی که مردم توقع داشتند نخست‌وزیر چشمان گریان خانواده‌های قربانیان را از اشک بزداید که اینگونه نبود.

پس از آن بود که تصاویر ضرب و شتم معترضان در دنیا منتشر شد و بار دیگر دولت اردوغان به جای انتقاد از این اقدام نیروهای امنیتی، از این کار آنان حمایت کردند. سال گذشته در پارک گزی نیز اتفاق مشابهی رخ داد و این در حالی بود که تظاهرات از سوی دولت اردوغان به عنوان اقدامی از سوی کشورهایی تعبیر شد که نمی‌خواهند ترکیه موفق باشد. در واقع دولت ترکیه بر این باور است که بهترین دفاع حمله است. وی همین سیاست را در زمانی که خانواده و پسر وی به دلیل مسئله فساد مالی مورد انتقاد قرار گرفته بودند به کار برد و دشمنان خارجی خود را مورد انتقاد قرار داد.

المانیتور نوشت: در واقع اردوغان با این اقدامات می‌خواهد قدرت خود را حفظ کند و البته به نظر می‌رسد موفق هم شده است، این مسئله را انتخابات اخیر شهرداری‌ها که در آن حزب اردوغان به پیروزی رسید، به خوبی ثابت کرد.

اردوغان این اعتقاد را بارها مطرح کرده است که حوادثی چون اعتراضات پارک گزی، حوادث اوکراین و سقوط اخوان المسلمین در مصر همگی از یک کشور خاص رهبری شده است. با این وجود حادثه معدن سوما در زمانی رخ داد که اردوغان خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کرد. در این مورد نیز وی ممکن است اشتباهات بزرگی در قضاوت‌های خود مرتکب شود که این مسئله می‌تواند برای آینده کشور وی و منطقه پیامدهای جدی داشته باشد.

۱۳۹۳/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...