نسخه چاپی

واكنش تهران به تحریم بنزینی كاخ سفید

معاون وزیر نفت با اشاره به تحریم تحویل كاتالیست‌های مجتمع جدید بنزین سازی پالایشگاه اصفهان توسط شركت‌های آمریكایی، اعلام كرد: به زودی با هدف راه‌اندازی این مجتمع بنزین ساز و افزایش تولید بنزین یورو۴، تولید این كاتالیست بنزینی بومی آغاز می‌شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، یکی از سیاست‌های کلان وزارت نفت در دولت تدبیر و امید استفاده از " دیپلماسی فعال انرژی" به منظور بازگشت غول‌های بزرگ نفت و گاز جهان به صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران است.

از این رو در نخستین روزهای آغاز به کار وزارت نفت در دولت یازدهم مذاکره و مکاتبه با شرکت‌های معتبر نفت و گاز جهان همچون انی ایتالیا، شل و BP انگلیس، استات اویل هیدرو نروژ، توتال فرانسه و چندین شرکت اروپایی و آمریکایی آغاز شد و حتی تدوین نسل جدید قراردادهای نفتی برای باز کردن مجدد پای خارجی‌ها به صنعت نفت ایران در دستور کار قرار گرفت.

در این بین با وجود توافق اولیه ایران و کشورهای ۵+۱ در ژنو اما تحریم‌های صنعت نفت به ویژه در حوزه تحویل کالاهای استراتژیک و پیچیده پروژه‌های اصلی نفت، گاز و پتروشیمی تاکنون تعلیق نشده است.

یکی از مهمترین تحریم‌هایی که در طول چند سال گذشته به صنعت نفت ایران تحمیل شده مربوط به تامین کاتالیست و برخی تجهیزات پالایشگاهی تولید بنزین در طرح‌های جدید پالایشگاهی بوده به طوری‌که شرکت‌های خارجی در مراحل ساخت و راه اندازی طرح‌های جدید پالایشگاهی ایران در پالایشگاه‌های لاوان، شازند، آبادان و تبریز هیچگاه به تعهدات قراردادی خود پایبند نبوده اند.

همزمان با افزایش این محدودیت‌های خارجی، اخیرا شرکت آمریکایی UOP تحت فشارهای کاخ سفید در طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان حاضر به تحویل کاتالیست‌های مورد نیاز این پروژه پالایشگاهی نشد تا عملا به دلیل عدم تحویل این کاتالیست و مواد فزودنی بهره برداری از این پروژه پالایشگاهی با تاخیرهایی دست و پنجه نرم کند.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگو با مهر با اشاره به تحریم تحویل برخی از کاتالیست‌های بنزینی توسط شرکت UOP آمریکا برای تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان، گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال شده با مشارکت سازندگان داخلی تولید این کاتالیست بنزینی در داخل کشور آغاز شده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای نخستین بار به صورت آزمایشی این کاتالیست واحدهای بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان در داخل و توسط متخصصان ایرانی طراحی و تولید خواهد شد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا شهریور ماه سال جاری تولید این کاتالیست بنزینی در داخل کشور به پایان برسد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه عملا با تولید این کاتالیست امکان بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان با ظرفیت تولید روزانه بیش از سه میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ فراهم می‌شود، تاکید کرد: با تولید بومی این کاتالیست بومی حتی امکان صادرات آن و رقابت با شرکت‌های آمریکایی وجود دارد.

به گزارش مهر، مجتمع بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان از سه واحد فرآیندی شامل واحد تصفیه هیدروژنی نفتا، تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم و آیزومریزاسیون تشکیل شده است.

در حال حاضر واحد فرآیندی تصفیه هیدروژنی نفتا با ظرفیت ۶۰ هزار بشکه به طور کامل راه اندازی و در مدار بهره برداری قرار گرفته و شمارش معکوس راه اندازی واحدهای تبدیل کاتالیستی و آیزومریزاسیون در مجموع با ۵۷ هزار بشکه ظرفیت فرآورشی آغاز شده است..

افزایش درجه آرام سوزی و عدد اکتان بنزین تولیدی به ۹۸ از ویژگی‌های این طرح عظیم بنزین سازی است که با راه اندازی این پروژه عملا پالایشگاه نفت اصفهان از واردات مواد اکتان افزا خودکفا خواهد شد.

۱۳۹۳/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...