نسخه چاپی

واكنش افخم به اقدامات بوكوحرام

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص اقدامات گروه بوكوحرام در نیجریه گفت: ما اقدامات را محكوم كرده ایم و امیدواریم یك اقدام جدی برای جلوگیری از فعالیت گروه های تروریستی شكل بگیرد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گروه تروریستی بوکوحرام و اقداماتی که کشورهای اسلامی باید در ارتباط با این گروه تروریستی انجام دهند، گفت: مساله تنها مربوط به یک گروه تروریستی نیست. گروه های تروریستی و افراطی خطری هستند که در همه مناطق وجود دارند.

به گزارش مهر، وی افزود: ما همواره نگرانی خود را نسبت به این مساله اعلام کرده و گفته ایم که موضوع نیجریه مایه نگرانی شده است.

افخم با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها این اقدام را در نیجریه محکوم کردند، تصریح کرد: ما هم این اقدام را محکوم کردیم. روز گذشته معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با سفیر نیجریه دیدار کرده و اعلام کردند که ایران آمادگی برای کمک برای آزادی دانش آموزان ربوده شده را دارد و امیدواریم این موضوعات باعث شود یک اقدام جدی برای جلوگیری از فعالیت گروه های تروریستی شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: قطعا همکاری کشورهای اسلامی می تواند باعث توسعه اقدامات در این زمینه شود. ما همواره اعلام کرده ایم اگر اقدام جدی در مقابله با تروریسم صورت نگیرد، دامنه گروه های تروریستی محدود به یک منطقه نخواهد بود. باید یک اقدام جدی برای مقابله با گروهک ها صورت بگیرد.

افخم درباره سفر امیر کویت به ایران با اشاره به اینکه این سفر 10 و 11 خردادماه انجام می شود بیان کرد: سفر امیر کویت به ایران به دعوت روحانی است.

وی با بیان این که گفتگوهای رسمی در سطوح عالی در جریان است گفت: گروه های کارشناسی در حال تنظیم اسناد و توافقات هستند و به محض این که گروه کارشناسی کار خود را به نتیجه برساند نسبت به آن اطلاع رسانی می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: گفتگوها زمینه همکاری ها و پیشرفت را فراهم می کند و فکر می کنیم این سفر فصل جدیدی در روابط ایران و کویت ایجاد کند.

وی همچنین درباره سفر روحانی به چین، ترکیه و آمریکای لاتین گفت: سفر رئیس جمهور به چین به منظور شرکت در اجلاس سیکا است و دیدارهایی با مقامات عالی چین خواهد داشت، همکاری های ایران و چین از سابقه طولانی برخوردار است.

افخم گفت: سفر رئیس جمهور به ترکیه و آمریکای لاتین نیز در دستور کار است که هنوز زمان دقیق آن قطعی نشده است.

وی همچنین درباره پیگیری وضعیت نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده ایران در یمن گفت: معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه احتمالاً امروز عازم یمن می شود و موضوع نیکبخت یکی از برنامه های در دستور کار ایشان در مذاکرات این سفر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما از مقامات یمنی می خواهیم که با این مساله جدی برخورد کنند کما اینکه کمیته های مسئول پیگیری به اطلاعات بیشتر برسند. امیدواریم با همکاری مقامات یمنی اطلاعات بیشتری را فراهم کنیم تا زمینه بازگشت آقای نیکبخت مهیا شود.

وی درباره دعوت وزیر امور خارجه عربستان از وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: دعوت شفاهی از وزیر امور خارجه کشورمان به عمل آمده که این امر پیرو ابتکار عمل ایران برای تقویت ارتباطات در حوزه خلیج فارس و منطقه و سفر مقامات ایرانی به منطقه در دستور کار است و تعیین زمانبندی ها ادامه داد.

افخم گفت: ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند و تعاملات آنها علاوه بر تاثیرات مهم بر حوزه دو جانبه در حوزه منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی همچنین در همین رابطه در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه که آیا برای دعوت از وزیر امور خارجه دعوتنامه کتبی نیز نیاز است، گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش از این که موضوع دعوتنامه مطرح باشد مساله روابط را مطرح کرده. ما دعوتنامه شفاهی داشته و فکر می کنیم همکاری های دو کشور آنقدر سابقه دار است که پروتکل های ویژه نمی طلبد، انجام سفر در دستور کار است که در زمان ویژه خود انجام خواهد شد.

۱۳۹۳/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...