نسخه چاپی

یارانه امسال شیر حذف می‌شود

با توجه به تصویب قیمت جدید شیر در ستاد تنظیم بازار و بررسی آن در هیات دولت، مشخص نیست یارانه این محصول در سال جاری ادامه پیدا می‌كند یا مصرف‌كنندگان باید شاهد افزایش قیمت این محصول و فرآورده‌های آن باشند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، شیر خام و قیمت آن که در بازار همه فرآورده‌های لبنی تاثیر مستقیم دارد طی سال‌های اخیر با تصمیم‌گیری‌های متعددی مواجه شد که نوسانات قیمت آن همواره بر بازار دیگر محصولات و فرآورده‌های لبنی تاثیرگذار بوده است.

اما در چند سال گذشته مسئولان برای اینکه از افزایش و نوسان قیمت آن جلوگیری کنند تفاهم‌نامه‌ای با دامداران و صنایع لبنی امضا کرند که بر اساس آن هر کیلوگرم شیر خام به قیمتی ثابت خریداری شود البته این نرخ تعیین شده همواره به شرط ثابت بودن هزینه‌های تولید برای دامداران تعیین می‌شد.

این شرایط برای دامداران در سال گذشته بسیار سخت شد چراکه آن‌ها با افزایش هزینه‌های تولید و بالا رفتن قیمت خوراک دام ناشی از تک نرخی شدن ارز و تورم ناشی از آن مواجه شده بودند اما دولت به آن‌ها اجازه افزایش قیمت نداد.

البته به گفته دامداران در سال گذشته تفاهم‌نامه منعقد شده بین اتحادیه دامداران و صنایع لبنی از سوی دولت و کارخانه‌ها به خوبی اجرا نشد چراکه آن‌ها علیرغم اینکه قیمت محصولشان را براساس تفاهم‌نامه افزایش ندادند و هر کیلوگرم شیر خام را براساس تفاهم‌نامه منعقد شده در تیر ماه و پیش از افزایش مجدد هزینه‌های تولید شیر به صنایع لبنی فروختند، نهاده‌ای به آنها بابت تحویل شیر خام به صنایع لبنی طی ماه‌های تیر تا آذر پارسال داده نشد.

در ادامه نیز با وجود این‌که دولت از آذر تا اسفند سال گذشته برای دامداران 300 میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته بود هنوز و پس از گذشت دو ماه از امسال، تولیدکنندگان نیمی از یارانه‌شان را دریافت نکرده‌اند.

جالب‌تر این که علیرغم درخواست دامداران از دولت برای تعیین تکلیف بازار شیر خام و جبران زیان طی دو ماهه سال جاری هنوز تصمیم قطعی برای خرید این محصول از تولیدکنندگان گرفته نشده است و ستاد تنظیم بازار پس از بحث و بررسی‌های فراوان درباره نرخ خرید شیر خام از دامداران قیمت 1440 تومان را برای هر کیلوگرم این محصول مشخص کرد و آن را برای بررسی بیشتر به هیات دولت فرستاد.

بر اساس اطلاعات و اخبار بدست آمده خبرنگار ایسنا از وزارت جهاد کشاورزی، دولت هنوز تصمیم نهایی برای تعیین تکلیف شیر خام را نگرفته و مشخص نیست قرار است امسال دامداران محصولشان را در بازار عرضه کنند یا دولت برای آن‌ها یارانه در نظر می‌گیرند.

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، دولت در نظر دارد از افزایش قیمت شیر خام در سال جاری جلوگیری کند و برای جبران زیان دامداران یارانه در نظر بگیرد. از سوی دیگر مدیر عامل اتحادیه دامداران تاکید کرده بود که تنها یارانه غیر نقدی در قالب علوفه و خوراک دام می‌تواند بازار شیر خام در سال جاری را تثبیت کند.

اما با توجه به بررسی قیمت 1440 تومانی هر کیلوگرم شیر خام در هیات دولت مشخص نیست یارانه این محصول در سال 93 نیز ادامه پیدا می‌کند یا تصمیم دیگری اتخاذ می‌شود.

به هر حال وزارت جهاد کشاورزی پس از تصویب و ابلاغ قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی موظف به ساماندهی تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی است که براین اساس مسئولان این وزارتخانه باید هر چه سریع‌تر برای تعیین تکلیف بازار شیر خام به عنوان یک کالای اساسی و تاثیرگذار در سبد غذای مردم تصمیم‌گیری کنند.

۱۳۹۳/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...