نسخه چاپی

برنامه های سیف برای بانكداری اسلامی

بانكداری اسلامی زمانی محقق میشود كه با پرهیز از ظاهرسازی شرعی در عمل در راستای تامین منابع و رفع نیازهای مردم گام برداشته شود.

به گزارش نما، دکتر ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در مورد برنامه های این بانک در خصوص بانکداری اسلامی اظهار داشت: رسالت اینجانب در زمینه بانکداری اسلامی، در قدم اول حصول اطمینان از غیر ربوی بودن کلیه عملیات بانکی است.

وی افزود: در ابتدای مسوولیتم تلاش کردم شورای فقهی استقرار یابد آن را ارتقا دادم تا سازوکاری برای نظارت بر انطباق عملیات بانکی با شریعت شکل بگیرد.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بایستی برنامه ریزی جدی برای ارتقای بانکداری بدون ربا به بانکداری اسلامی صورت گیرد گفت: برای این کار لازم است مشوقهایی برای بانکهایی که به طور عملیاتی و نه در چارچوب بخشنامه در راستای بانکداری اسلامی عمل می کنند، در نظر گرفت.

وی افزود: اقدام دیگر، معرفی قرائت ایران از بانکداری اسلامی به صنعت بانکی جهان و تحکیم روابط با صنعت بانکداری اسلامی و مالیه اسلامی در جهان است.

دکتر سیف با آسیب شناسی وضعیت کنونی بانکی کشور گفت: آسیب شناسی قانون عملیات بانکداری بدون ربا که بیش از دو و نیم دهه است به صورت آزمایشی در ایران پیاده سازی شده، اکنون یک ضرورت است. ما باید نقاط مشابهت و افتراق تمرین بانکداری بدون ربا در ایران را با الگوی ویژه بانکداری اسلامی در دیگر کشورها شناسایی و ارزیابی کنیم و بدون مجامله نشان دهیم که الگوی یکپارچه بانکداری بدون ربا در ایران تا چه حد اجرایی و عملیاتی شده است.

وی افزود: بدیهی است بانکداری اسلامی زمانی محقق میشود که با پرهیز از ظاهرسازی شرعی در عمل در راستای تامین منابع و رفع نیازهای مردم گام برداشته شود.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که در کنار چالشهای نظام پولی و مالی کشور، مساله کنترل تورم، ثبات بازار مالی و انطباق آن با قوانین اسلامی از اولویت های بانک مرکزی و دولت است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اقتصاد کشورمان، اقتصادی بانک محور است گفت: بار اصلی تامین منابع مالی اقتصاد ما بر دوش نظام بانکی قرار دارد. به همین دلیل تقریبا تامین تمام نیازهای مالی به سمت بانک ها سرازیر می شوند درحالی که در سایر کشورها به هیچ وجه چنین نیست.

وی افزود: استمرار این شرایط در اقتصاد ایران باعث شده این ذهنیت نادرست شکل بگیرد که تنها نهاد مالی تامین کننده نیازهای مالی برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری بانکها هستند. در چنین شرایطی شاید دیگر چندان نیاز به توضیح نباشد که چه فشار سنگینی بر نظام بانکی کشور وارد میشود چنانچه در حال حاضر هم پیامدهای آن را شاهد هستیم.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: البته نباید این واقعیت را نیز نادیده گرفت که بانکهای ما در تشخیص و تفکیک نیازهای مالی ارجاع شده به آنها دچار مشکلاتی هستند.

وی افزود: در مواردی هم که تقاضای تامین مالی مورد قبول بانک قرار می گیرد، متاسفانه عدم بهره مندی از چارچوبها و عقود متنوع و متناسب باعث می شود بانکها ناچار شوند از نوع قراردادی که سنخیت کمتری با نوع نیاز دارد، استفاده کنند که این مساله نیز باعث میشود مشکلات فراوان دیگری ایجاد شود.

دکتر ولی الله سیف به همکاری بورس و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیتهای حاکم بر اعطای تسهیلات بانک ها، ایفای نقش مکمل و هم افزای نظام بانکی و بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه های اقتصادی و پروژه ها، امروزه یک ضرورت است.

وی افزود: در گذشته به غلط تصور میشد که بازار سرمایه رقیب بازار پول است درحالی که اینطور نیست. باید به سمتی حرکت کنیم که بازار پول، مشخصه جوهری خود یعنی تامین مالی مصارف کوتاه مدت بنگاهها و نیز پوشش بنگاههای کوچک و متوسط را در دستور کار قرار دهد.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: شناسه بازار پول پرداخت تسهیلات، حداکثر در ظرف زمانی یک ساله است. تامین مالی های بلندمدت و نیز تامین مالی بنگاههای بزرگ و دارای برند باید به عهده بازار سرمایه گذاشته شود و بازار پول به سمت تامین منابع سرمایه در گردش برای شرکتهای کوتاه مدت، خصوصا تولیدی حرکت کند.

دکتر ولی الله سیف با اشاره به مباحث اقتصاد اسلامی تاکید کرد: ضروری است راه اندازی بازار اوراق بهادار اسلامی (صکوک) را به عنوان یک پروژه مشترک با بورس در نظر بگیریم و از ظرفیت بالای آن برای تامین مالی مسکن، صنعت و زیر بخشهایی در خدمات استفاده کنیم.

منبع: پارس نیوز

۱۳۹۳/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...