نسخه چاپی

شوخی بشار اسد با هیات ایرانی

وی با بیان اینكه تمام توطئه‌هایی كه اكنون علیه مقاومت در جریان است ناشی از وحشت صهیونیست‌ها از توان مقاومت است، اظهار داشت كه اسرائیلی‌ها پس از ناكامی در حنگ با حزب الله و مقاومت فلسطینی می‌خواستند در سوریه به جریان مقاومت ضربه بزنند.

مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه دیپلماسی پارلمانی ایران تصریح کرد که حل مشکل پیچیده حمص نشان داد که راه حل پیشنهادی ایران مبنی بر گفت‌وگوی سوری - سوری عملی و موثر است.


به گزارش فارس، «حسین شیخ الاسلام» مشاور بین‌الملل رئیس مجلس با اشاره به جایگاه دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در حل اختلافات و مشکلات در سطح منطقه‌ای اظهار داشت که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در آخرین سفرش به ترکیه برای حل اختلافات میان نوری المالکی نخست وزیر عراق و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه وساطت کرد که منجر به مذاکرات تلفنی دو طرف شد.

شیخ الاسلام در ادامه با اشاره به اینکه در ماجرای الانبار نیز با درخواست اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق برای حل مشکلات سیاسی در این کشور ریاست مجلس کشورمان وارد عمل شد، تصریح کرد که در آن برهه نیز دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران برای تلطیف فضای سیاسی عراق وارد عمل شد.

وی با اشاره به اینکه النجیفی با علم به جایگاه مجلس در جمهوری اسلامی با همتای ایرانی‌اش تماس گرفت، ابراز داشت که النجیفی و المالکی هریک با توجه به جایگاهی که داشتند به مشکلات سیاسی می‌نگریستند و دیپلماسی پارلمانی ایران در آن برهه زمانی هم موفق عمل کرد و توانست دیدگاه‌های طرفین را نزدیک کند.

مشاور بین‌الملل رئیس مجلس در ادامه با اشاره به هاهنگی بالا میان دستگاه‌های متولی سیاست خارجی در کشور تصریح کرد که اگر اختلافاتی هم در حین انجام مسئولیت‌های ایجاد شود این اختلافات در شورای عالی امنیت ملی حل شدنی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تحولات سوریه پرداخت و با اشاره به اینکه بحران در این کشور بحرانی عبری،‌غربی و عربی است که هدفش ضربه زدن به جریان مقاومت است، گفت: جبهه مقاومت جبهه‌ای است که طی سال‌های اخیر به خوبی پیشرفت زیادی کرده و ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف کرد به طوری که قدرت نظامی متعارف اسرائیل از سال 2006 به بعد مقابل مقاومت ناتوان بوده و حالا این مقاومت است که می‌تواند دشمن صهیونیست را با خاک یکسان کند.

حسین شیخ الاسلام با اشاره به شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه تاکید کرد که اسرائیلی‌ها در جنگ 8 روزه گمان نمی‌کردند که مقاومت چنین موشک‌هایی در باریکه غزه در اختیار داشته باشد به طوری که بتواند قلب تل‌آویو و نزدیک کاخ نخست وزیری را هدف قرار دهد درحالی که غزه را به طور همه جانبه محاصره کرده بود.

وی با بیان اینکه تمام توطئه‌هایی که اکنون علیه مقاومت در جریان است ناشی از وحشت صهیونیست‌ها از توان مقاومت است، اظهار داشت که اسرائیلی‌ها پس از ناکامی در حنگ با حزب الله و مقاومت فلسطینی می‌خواستند در سوریه به جریان مقاومت ضربه بزنند.

مشاور بین‌الملل رئیس مجلس در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای بحران سوریه اشتباهاتی رخ داد که باعث شد شرایط به سمت مورد دلخواه دشمنان مقاومت برود، ابراز داشت: شکل گیری تکفیری‌ها و القاعده به ایده انگلیسی‌های صهیونیست‌ در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی برای مقابله با گفتمان مردمان سالاری دینی مطرح شده توسط انقلاب اسلامی باز می‌گردد و حالا همین تروریست‌ها در سوریه در مقابل مقاومت قرار گرفته اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شجاعت بشار اسد در مقابل بحران قابل تقدیر است گفت: بشار اسد در اوج بحران و زمانی که همه از نزدیک بودن پیروزی مخالفان سخن می‌گفتند تاکید داشت: «من اینجا می‌مانم و می‌جنگم یا پیروز می‌شوم یا شکست می‌خورم و کشته می‌شوم که وی به واقع تاکنون به این حرف خودش عمل کرده و بارها پیشنهادهای ده‌های میلیارد دلاری کشورهای عربی برای کناره گیری و یا اختفا در جایی امن را رد کرده است.»

حسین شیخ الاسلام در ادامه‌ با اشاره به خاطره‌ای از ملاقات با بشار اسد در زمان اوج گیری تحرکات مخالفان در اطراف پایتخت سوریه تصریح کرد: در جلسه‌ای در کاخ ریاست جمهوری سوریه بودیم که از بیرون صدا خمپاره و توپ می‌آمد که اسد با خنده و شوخی به هیئت مهمان ایرانی گفت، «اینجا کمی سر و صدا هست من از شما عذر می‌خواهم».

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام تلاش غربی‌ها این است که انتخابات در سوریه برگزار نشود، اظهار داشت که طرف آمریکایی که رئیس جمهور سوریه و قانون اساسی در سوریه را قبول نداشت اکنون حاضر است به استناد یکی از بندهای قانون اساسی که به رئیس جمهور اجازه می‌دهد دو سال در شرایط ویژه در سمتش ابقا شود، استناد کند و بشار اسد دو سال دیگر در سمت فعلی بماند ولی انتخابات برگزار نشود.

وی با بیان اینکه این عقب نشینی طرف غربی به معنی رسمیت شناختن قانون اساسی و رئیس جمهوری بشار اسد است، اظهار داشت که در مقابل دولت سوریه این پیشنهاد را قبول نکرده و تاکید دارد که باید انتخابات در زمان مقرر برگزار شود.

مشاور بین‌الملل رئیس مجلس با بیان اینکه با مشخص شدن نتیجه انتخابات دیگر ابهامی نخواهد بود که افراد مسلح در مناطقی که انتخابات برگزار شده در واقع در حال جنگ با مردم سوریه هستند، ابراز داشت که شاید انتخابات در برخی مناطق برگزار نشود و یا سوری‌هایی که در خارج هستند نتوانند آرا خود را به صندوق بیاندازند ولی افرادی که در مناطق تحت سیطره دولت دمشق در انتخابات شرکت می‌کنند با حضورشان نشان می دهند که جنگیدن کاملاً غیرقانونی و غیر مشروع است.

وی انتخابات را اثبات مشروعیت دولت سوریه دانست و اظهار داشت که اتفاقات اخیر در سوریه ناشی از اشتباه محاسباتی مخالفان بشار اسد بود و آنها در سطح رئیس کشور و وزیر امور خارجه این را می‌گفتند بشار اسد دو ماه دیگر سقوط می‌کند و حالا همان افراد در منطقه اذعان دارند که آن ارزیابی اشتباه بود.

شیخ الاسلام در بخش پایانی این گفت‌وگو اظهار داشت که حل مشکل پیچیده حمص نشان داد که راه حل پیشنهادی از طرف ایران که همان گفت‌وگوی سوری بدون دخالت خارجی، عملی و موثر است و اگر دشمنان سوریه کارشکنی نکنند این الگو در دیگر مناطق سوریه نیز قابل تکراراست. نکته مهم این است که معارضان خارج نشین مورد حمایت دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی نقشی در حل ماجرای حمص نداشتند و این ایران بود که با درخواست اخضر ابراهیمی نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه با کمک نمایندگان سازمان ملل و با درایت حکومت سوریه این مشکل پیچیده را بدون خونریزی به صورت متمدنانه‌ای حل کرد آیا این الگو قابل تکرار در دیگر مناطق سوریه نیست؟

۱۳۹۳/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...