نسخه چاپی

اشتون هم به پایان راه رسید!

خبرگزاری رویترز با اشاره به احتمال تمدید دوره ۶ ماهه مذاكرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، نوشته است كه در این صورت ماموریت اشتون در نیمه مذاكرات به پایان می‌رسد و همین امر می‌تواند مذاكرات را پیچیده كند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،خبرگزاری رویترز با اشاره به احتمال تمدید دوره 6 ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، نوشته است که دراین صورت ماموریت اشتون درنیمه مذاکرات به پایان می‌رسد وهمین امرمی‌تواند مذاکرات را پیچیده کند.
خبرگزاری رویترزروزسه‌شنبه درگزارشی با اشاره به نزدیک شدن به زمان پایان ماموریت «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران، این موضوع را چالشی درمسیر گفت‌وگوها دانسته است.
کاترین اشتون انگلیسی که در 5 سال گذشته ارشدترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده،ممکن است درمذاکرات یک تصمیم‌گیرنده مهم نبوده باشد، اما هماهنگ‌کننده اصلی مذاکرات از سال 2010 بوده است.
رویترزبا اشاره به نقش اشتون درجریان مذاکرات، نوشته است:جدایی وی آن‌ هم دراین برهه حساس، می‌تواند مذاکرات را پیچیده کند و احتمالا آن را با تهدیداتی مواجه کند.
هرچند که ایران وگروه 1+5 براساس زمانبندی اولیه توافق موقت ژنوباید تا روز29 تیر(20 جولای) به توافق برسند، وماموریت اشتون نیز تا مهر ماه (فوریه) ادامه دارد،اما با توجه به سنگ‌اندازی‌هایی که ازسوی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و همچنین اختلافات طرفین، احتمال تمدید توافق موقت برای یک دوره 6 ماهه دیگر نیز وجود دارد.اشتون 58 ساله تا پیش از این انتصاب به این سمت، یک فعال اجتماعی در زمینه انرژی هسته‌ای بود و تا زمانی که به صورتی غیرمنتظره برای این پست انتخاب شد، هیچ تجربه‌ای در زمینه سیاست خارجی نداشت.
رویترز با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا درانتخاب جانشین اشتون، علاوه بر مسئله ایران، موضوع تنش با روسیه بر سر اوکراین را نیز مد نظر خواهد داشت و به همین جهت ممکن است فردی را برگزیند که رویکردهای سخت‌گیرانه‌تری داشته باشد. این خبرگزاری از «کارل بیلت» و «رادوسلاو سیکارسکی» وزیران خارجه سوئد و لهستان به عنوان گزینه‌های جایگزینی اشتون نام برده است. هر دوی این وزرا، اخیرا سفری به تهران داشته‌اند.

۱۳۹۳/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...