نسخه چاپی

زیباكلام : روحانی دربرابر رهبری و ملت دروغ می‌گوید

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ضمن بررسی و تفسیر توافقنامه ژنو به انتقاد شدید از رییس جمهور و وزارت امور خارجه كشور پرداخت و گفت: آیا به‌ راستی فرزندان انقلابی توانستند در مذاكراتی دشوار و پیچیده حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه ‌های بین‌المللی اثبات كنند؟

به گزارش نما به نقل از مهر، "سعید زیباکلام" عصر سه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به تبیین بندها و اجزای توافقنامه ژنو پرداخت و گفت: به حرمت حفظ میراث های انقلاب اسلامی و صیانت از منافع ملی باید با دقت توافق نامه ژنو را مرور کنیم.

وی در ادامه به تفسیر بندها و جزئیات توافقنامه ژنو پرداخت و پرسش های بی شماری را خطاب به دانشجویان مطرح ساخت.

چرا جزئیات توافقنامه محرمانه مانده است؟

زیباکلام با انتقاد از عدم بیان شفاف موارد توافق شده توسط وزارت امور خارجه کشور و تفاوت متن منتشر شده داخلی با متن اصلی توافقنامه تصریح کرد: چرا از ابتدای مذاکرات بر محرمانه ماندن آن تاکید کرده اند؟ جزئیات توافقنامه از چه کسانی محرمانه مانده است؟ چرا طرف های غربی و امریکایی برخلاف ما تاکیدی بر محرمانه ماندن مذاکرات نداشتند؟

وی در ادامه به سخنان رییس جمهور و وزیر امور خارجه پرداخت و تصریح کرد: آیا دستاوردهای قطعی این توافق‌ اولیه به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم است؟ آیا همان طور که وزیر محترم امور خارجه در مجلس شورای اسلامی گزارش دادند، آنچه در متن آمده است بهره‌ برداری کامل ایران از حقوق خود طبق معاهده است؟ این اتفاق افتاده است؟

وی ادامه داد: آیا بدان گونه که وزیر امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران ایران پس از نیل به توافق در ژنو گفته است، در قسمت اهداف و قسمت گام نهایی سند توافق حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است؟

رآکتور آب سنگین اراک بسیار مهم است

این استاد دانشگاه سپس به اهمیت رآکتور آب سنگین اراک پرداخت و گفت: رآکتور اراک برای امریکا و اسرائیل اهمیت فوق العاده ای دارد زیرا نوع طراحی آن بسیار مبتکرانه و بی سابقه بوده است. برای همین در این توافقنامه بارها به آن اشاره و برچیده شدن آن خواسته شده است.

سعید زیباکلام ادامه داد: به دلیل اهمیت بالای آن همواره در جلسات متعدد دولت و مجلس امریکا درباره این رآکتور بحث می شود. متاسفانه در داخل کشور در این باره چیزی گفته نمی شود درحالی که در خارج تا دلتان بخواهد در این رابطه صحبت می شود.

وی با اشاره به بندی دیگر از توافقنامه ژنو اظهار کرد: "دسترسی روزانه و سرزده به تاسیسات هسته ای ایران" یکی از بندهای دیگر این توافقنامه ننگین است. تا به حال در طول تاریخ چنین نظارتی بر هیچ کشور مستقلی تحمیل نشده است.

رییس جمهور در برابر رهبری و ملت ایران دروغ می گوید

استاد دانشگاه تهران در ادامه بازهم جملات رییس جمهور را بازخوانی و تصریح کرد: بالاترین مرجع اجرایی کشور به بالاترین مقام و در محضر ملت می گوید قدرت‌های بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم و فشار راه به جایی نخواهد برد و برای کسب توافق راهی جز احترام متقابل و مذاکره توانمند وجود ندارد؟ آیا به‌ راستی این طور است؟

سعید زیباکلام جمله فوق را یک "دروغ بزرگ" نامید و افزود: هیچ گاه و در هیچ رسانه ای در امریکا شما نمی بینید که رییس جمهور و معاون آن کشور گفته باشد تحریم و فشار تاثیری ندارد. آنها همیشه می گویند همین تحریم ها باعث شده است که ملت ایران پای میز مذاکره بیاید.

وی با طرح این پرسش که این صحبت های مسئولین داخلی چه برداشتی از کشور ما در ذهن مردم جهان ایجاد کرده است افزود: آیا به‌ راستی فرزندان انقلابی توانستند در مذاکراتی دشوار و پیچیده حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه ‌های بین‌المللی اثبات کنند؟

فقط "ساختمان" تاسیسات هسته ای باقی مانده است!

زیباکلام تصریح کرد: آقای وزیر امور خارجه در تاریخ 27 آذر سال گذشته گفته است همه ساختمان های برنامه هسته ای ایران حفظ شده است. من فکر می کنم منظور ایشان فقط ظاهر ساختمان هاست که حفظ شده اند و او درست می گوید!

عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین به انتقاد از سخنان معاون وزیر امور خارجه پرداخت و گفت: آقای عراقچی می گوید «توافق کرده ایم کل ساختار هسته ای کشور حفظ شود و هیچ برنامه ای به عقب باز نگردد» اما آنچه که امروزه شاهد آن هستیم متفاوت تر از سخنان وی است.

معیشت مردم با برنامه هسته ای تعارضی ندارد

زیباکلام اظهار داشت: دکتر روحانی گفته است «چرخ هسته ای هم بچرخد اما چرخ معیشت مردم نیز بچرخد». آیا مگر بین معیشت و انرژی هسته ای تعارضی وجود دارد؟ هر کسی اطلاعات کمی درباره برنامه هسته ای داشته باشد می داند که برنامه هسته ای هر کشوری تا چه اندازه می تواند آب به آسیاب معیشت بریزد. درست نیست معیشت ملت با تحریم ها گره بخورد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اصلاً فرض می کنیم که صنعت هسته ای را تعطیل کرده ایم تا تحریم ها برداشته شود. شاکله اصلی تحریم 5 مورد است؛ تحریم فروش نفت، مسدودشدن 100 میلیارد دلاری دارایی ها، تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های دولت و کنگره امریکا.

سعید زیباکلام در مورد تحریم های نفتی علیه کشورمان گفت: تحریم‌های نفتی به‌ تنهایی در مجموع یک فقدان درآمدی تقریباً ۳۰ میلیارد دلار برای ایران حاصل خواهد کرد. تقریباً ۵ میلیارد در هر ماه، ضمن این که ایران اجازه دسترسی به ۲/۴ میلیون دلار از درآمدهای نفتی‌اش را پیدا می‌کند، تقریباً ۱۵ میلیارد دلار از درآمدهایش ظرف همین مدت شش ماه اختیارش دست ما نیست و به همان حساب‌های بلوکه شده می‌رود!

ظریف با "جو بایدن" روابط دوستانه ای دارد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به مصاحبه وزیر امور خارجه با صدا و سیما اشاره و تصریح کرد: آقای ظریف شب پیش از 22 بهمن 92 در پاسخ به سوال مجری رسانه ضد ملی که همان صدا و سیما است در مورد پاسخش به تهدیدات اوباما با لبخندی ملیح پاسخ می دهد: "ملت ایران فردا (22بهمن) جواب وی را خواهند داد."

زیباکلام افزود: ملت ایران سال هاست که دست کم 2 بار در سال پاسخ امریکایی ها را می دهد. شما به عنوان بالاترین مقام وزارت امور خارجه چرا در این باره موضعی نمی گیرید؟ تا کی می خواهید به این قایم موشک بازی ها ادامه دهید؟

وی همچنین مدعی شد: وزیر امور خارجه روابط صمیمانه ای با "جو بایدن" معاون اوباما و دیگر مقام های امریکایی دارد. در 4 ماه اخیر دست کم 3 تحریم جدید اضافه شده است و باب تحریم ها همچنان باز است.

۱۳۹۳/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...