نسخه چاپی

دستگاه اطلاعاتی دوست یا دشمن احمدی‌نژاد؟

افت وخیزها و شوك های اخیر بازار ارز و سكه، به هیچ نهاد و وزارتخانه ای كه ارتباط نداشته باشد پای دستگاه اطلاعاتی را در هر صورت به میان می كشد.


افت وخیزها و شوک های اخیر بازار ارز و سکه، به هیچ نهاد و وزارتخانه ای که ارتباط نداشته باشد پای دستگاه اطلاعاتی را در هر صورت به میان می کشد. چه در روزهایی که قیمت ارز و سکه به بالاترین حد خود می رسد، به زعم برخی مسئولان دولت دستگاه اطلاعاتی در شناسایی مقصران قصور می کند، و چه در مقطعی که نمودار قیمت ها به سراشیبی می افتد اتهامات باز متوجه دستگاه اطلاعاتی است.



تحلیلی که ذکر آن رفت، روایت این روزهای محمود احمدی نژاد و مشاورانش از افزایش ناگهانی قمیت ارز و سکه در بازار و کاهش تدریجی آن در چند روز گذشته است. تحلیلی که ذهن ها را ناخودآگاه به سمت ماجرای برکناری حیدر مصلحی و مخالفت رهبر معظم انقلاب با آن و بقیه ماجرا، روانه می کند.



محمود احمدی نژاد پنجشنبه گذشته در جریان صدمین سفر استانی خود در مشهد مقدس از توطئه هایی سخن گفت که قصد اخلال در بازار ارز و سکه را داشتند و اشاره کرد برخورد با این توطئه ها نیازمند اطلاعات دقیق و صریح در زمان مناسب خود بود اما چون دست دولت خالی بوده، نتوانسته است با این توطئه ها برخورد دقیقی انجام دهد. مقدمه چینی محمود احمدی نژاد به این متن رسید که عده ای با طرح موضوعات فرعی کاذب و دروغین با طراحی پیچیده تلاش کردند ذهن و اندیشه عناصر اطلاعاتی ما رو به حوزه های غیراصلی و غیرواقعی معطوف و در واقع غفلت ایجاد کنند.



رویکردی چنین، چند روز بعد در یادداشت روزنامه ایران به قلم علی اکبر جوانفکر تکرار شد که با اشاره به نوسانات قمیت ارز و سکه پیش و پس از مذاکرات هسته ای پرسیده بود "چرا وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه مسئول شناسایی خیانتکاران گزارش عملکرد خود در این زمینه را به اطلاع افکار عمومی نمی رساند؟ چرا دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی کشور در این خصوص تمرکز کافی برای مقابله با خیانتکاران را نداشته اند؟"

اگرچه دستگاههای اطلاعاتی چند ماه قبل از بحران سکه و ارز هشدارهای لازم را به بانک مرکزی و دستگاههای ذیربط دولتی ارائه کرده بودند اما مروری بر افتخارات دستگاههای اطلاعاتی ایران در سالهای گذشته نشان می دهد ادعای "معطوف شدن ذهن و اندیشه عناصر اطلاعاتی به حوزه های غیراصلی و غیرواقعی" نمی تواند صحیح باشد.



دستگیری عبدالمالک ریگی

دستگیری عبدالمالک ریگی یکی از پیچیده ترین عملیات های اطلاعاتی و شاهکار مأموران اطلاعاتی کشورمان در اسفند سال 88 بود. ریگی شرور شرق کشور در پناه لابی های سازمان ISIپاکستان، حمایت های سیاسی و مالی آمریکا و عربستان هیچ وقت گمان نمی کرد به دام اطلاعات ایران بیفتد. حمله به یک پاسگاه نیروی انتظامی در نزدیکی شهر سراوان و دستگیری 9 نفر از نیروهای انتظامی کشورمان، بستن جاده زابل - زاهدان در منطقه تاسوکی و به شهادت رساندن 22 نفر از هموطنانمان، بمب گذاری در مسیر اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به شهادت رساندن 13 نفر، به گروگان گیری و به شهادت 16 نفر از سربازان وظیفه پاسگاهی در سراوان که با سربریدن آن ها همراه بود، انفجار بمب در یکی از مساجد شیعیان زاهدان و به شهادت رسیدن 25 نفر از عملیات های تروریستی ریگی بود. آخرین عملیات تروریستی او در منطقه سرباز منجر به شهادت جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و اسفندماه همان سال وزارت اطلاعات از دستگیری ریگی خبر داد.



خبر این دستگیری در رسانه های دنیا پیچید. آخرین روایت را امیر سرتیپ خلبان حسین چیت‌فروش معاون فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چندی پیش اینگونه نقل کرد: دو سال قبل هواپیمای حامل ریگی، قصد داشت از دوبی به سمت قرقیزستان برود و توسط یک ایرلاین خارجی جابه‌جا شود. این هواپیما قرار بود از فضای کشور ما برای تردد استفاده کند که نیروهای امنیتی به نیروی هوایی ایران اعلام کردند که این هواپیما حامل یکی از اشرار است و باید متوقف شود.



11 شب به نیروی هوایی این امر اعلام شد و در ساعت یک شب عملیات توسط یک هواپیمای فانتوم شروع شد و عملیات تعقیب‌وگریز و حتی شلیک توسط هواپیمای ما صورت گرفت، ولی هواپیمای خارجی، حاضر به نشستن نبود که در نهایت ساعت سه شب با شلیک 200 گلوله به گونه‌ای که هواپیما نیز سرنگون نشود و با کمک دو فانتوم و یک هواپیمای اف ‌14 این هواپیما به زمین نشست و ریگی دستگیر شد، این در حالی بود که خلبان هواپیمای خارجی حتی هویت ریگی را نمی‌شناخت. ریگی در خرداد ۱۳۸۹ به اتهام ۷۹ مورد قتل، جرح، اخاذی، ایجاد رعب و وحشت، آدم ربایی و گروگانگیری، همکاری با بیگانگان و اخذ کمک های مالی و اطلاعاتی شده بود در ایران اعدام شد.



آزادی دیپلمات ربوده شده ایران

حدود یک ماه پس از دستگیری شرور عبدالمالک ریگی- فروردین 89-، سربازان گمنام امام زمان در عملیات پیچیده دیگری حشمت الله عطارزاده دیپلمات ایرانی که از آبان 87 در پاکستان ربوده شده بود، از دست ربایندگان آزاد کردند.



عطارزاده حدود 17 ماه اسیر بوده و در این مدت حدود 16 بار محل استقرار وی جابه جا شده بود، این نشان می دهد مسائل امنیتی و حفاظتی بدقت رعایت شده و ربایندگان مجبور بودند در تمام جا بجائی ها عطار زاده را همراه خود ببردند.



او مدام در حال تحویل از یک گروهی به گروه دیگر بوده است و بنا به گفته خودش تا لحظه آزادی توسط سه گروه جابجا شده بود. گروه چهارم که در حال تلاش برای تحویل عطارزاده ازگروه سوم بودند توسط مأموران وزارت اطلاعات ردگیری می شوند.



پس از شناسایی اطلاعاتی محل مبادله و پس از حذف گروه چهارم، سربازان گمنام امام زمان (عج) در نقش گروه چهارم نامبرده را از گروه سوم تحویل گرفته و بلافاصله عملیات نجات برای انتقال عطارزاده به کشور آغاز میشود و سپس بعد از چند روز جابجایی و گذشتن از مناطق خطرناک این دیپلمات به میهن اسلامی باز گردانده می شود.

دستگیری تیمی که هیچ کدام همدیگر را نمی شناختند

«فردی که خرید موتور را برعهده داشت به هیچ‌وجه از کسی که ریموت بمب را ساخت یا کسی که موتور را به در منزل شهید برد، اطلاعی نداشت و حتی اجاره‌ کننده خانه‌ای که برای جاسازی بمب روی موتور اجاره شده بود، از کسی که قرار بود بمب را روی موتور جاسازی کند اطلاعی نداشت».



این روایت حیدر مصلحی از پیچیدگی کار تیمی بود که در دی ماه سال 88 شهید علیمحمدی را روبروی منزلش به شهادت رساندند. با تمام این احوال تیم 10 نفره ای که این عملیات را به عهده داشتند دستگیر شدند و حیدرمصلحی در یک نشست خبری از نفوذ سربازان گمنام امام‌زمان به عمق سیستم اطلاعاتی موساد خبر داد.



او گفت وزارت اطلاعات پس از این ترور، اقدامات قابل توجهی را از جمله استفاده از تکنولوژی‌های اطلاعاتی بومی علیه تکنولوژی‌های اطلاعاتی پیشرفته موساد انجام داد. مجید جمالی فش عامل اصلی ترور شهید علیمحمدی فردا اعدام می شود. او در دادگاه گفته بود که در پادگانی واقع در جوار اتوبان تل آویو - بیت المقدس آموزش های تعقیب و گریز، تعقیب ماشین، جمع آوری اطلاعات از یک محل خاص و چسباندن بمب به زیر ماشین را دیده است.



شکست پروژه نفوذ

شکست پروژه نفوذ و دستگیری امیرمیرزای حکمتی یکی دیگر پروژه هایی مهم وزارت اطلاعات در سال های اخیر بود. امیرمیرزای حکمتی سابقه یک دهه آموزش‌های فشرده اطلاعاتی را در رزومه خود دارد، او بارها تست دروغ سنجی و روانشناسی و معاینات پزشکی را با موفقیت پشت سر می‌گذارد تا سیا با وی تماس بگیرد و اعلام کند که تحقیقات خاتمه یافته و حکمتی باید ماموریت اصلی خود در ایران برود.او از پایگاهی در افغانستان وارد ایران می شود. قرار بود خود را به عنوان یک دلال اطلاعاتی به ایران معرفی کند.



به این ترتیب که او اجازه دسترسی به سری‌ترین سیستم‌های اطلاعاتی را پیدا می‌کند، برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز پروژه نفوذ، به پادگان بگرام افغانستان فرستاده می‌شود. حجم اطلاعاتی که حکمتی آورده به گونه‌ای است که هر سرویس اطلاعاتی در مواجهه با آن خود را در مقابل منبعی مهم می‌بیند و سعی می‌کند تا هر طور شده این منبع را از دست ندهد و نیاز اطلاعاتی‌اش را به وسیله آن برآورده کند و این همان دامی است که برای ایران پهن شده است. اما دستگاه اطلاعاتی ایران با ارزیابی درستی، اطلاعات به فرعی بودن کار پی می‌برد و با شناسایی مسیرها و راه‌های اعزام فرستاده که حکمتی از آنها عبور کرده بود پروژه نفوذ را کنترل و مهار می‌کند.



دستگیری تیم 15 نفره جاسوسان

فروردین ماه امسال وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای از دستگیری 15 نفر از جاسوسان و تروریست های رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد از جمله ماموریت‌هایی که بازداشت شدگان به عهده داشته‌اند، شناسایی و ترور یکی از متخصصان کشورمان بوده است. بمب گذاری در برخی تاسیسات زیر بنایی کشور، ماموریت‌ دیگر تعدادی از بازداشت شدگان بوده است.



از دیگر اطلاعات واصله، آگاهی یافتن از قصد دشمن برای انجام یکی از عملیات‌های تروریستی مورد نظر، در روز 21 بهمن ماه سال گذشته بوده است.

می توان نمونه های دیگری هم از این دست برشمرد. نفوذ سردار مدحی تا عمق محافل ضد انقلاب که تحت عنوان مستند الماس فریب از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، انهدام تیم های تروریستی و جاسوسی و رصد و کنترل تحرکات دشمنان قبل از انتخابات مجلس از جمله آن هاست.



با این حال اگرچه نوسانات اقتصادی و نابسامانیهای سکه و ارز ربطی به وزارت اطلاعات ندارد و به زعم کارشناسان ریشه های آن را باید در سیاستهای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دنبال کرد اما درباره اشراف وزارت اطلاعات بر همان اختلالات بازار ارز و سکه به صحبت های حیدرمصلحی پیش از انتخابات باید اشاره کنیم که گفته بود: برنامه‌ریزی‌هایی در این ارتباط انجام داده‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تلاش برای بر هم ریختن تعادل جامعه با ایجاد شوک‌های کاذب به خصوص در زمینه اقتصادی از جمله در زمینه ارز و سکه اشاره کرد، با کمال تاسف برخی‌ از خودی‌ها نیز در این مقوله دچار چالش و اشتباه شدند و جاهایی بودند که جزو مجموعه نظامند و رفتند میلیاردی سکه خریدند و تحت تاثیر این القاء قرار گرفتند و بعضی از خودی‌ها با بی‌توجهی به این موضوع دامن زدند و در واقع همانطور که گفتم دشمنان برنامه‌ریزی می‌کنند که تعادل روانی جامعه را به هم بریزند.

منبع: خبرگزاري مهر

۱۳۹۱/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...