نسخه چاپی

فرمان بازار سكه در دست كیست؟

عکس خبري -فرمان بازار سکه در دست کيست؟

وقتی از اواسط سال گذشته قیمت سکه در بازار داخلی به‌دلایل مختلفی همچون افزایش نرخ اونس جهانی، قیمت دلار و تقاضای بالای مردم، رکوردهای جدیدی را ثبت کرد برخی از کارشناسان از وجود عامل چهارمی برای رشد قیمت سکه خبر دادند که شاید مردم به آن توجهی ندارند.
اتفاقا کارشناسان بر این باورند که تاثیر این عامل در بازار داخلی ما، از سه عامل اول بیشتر است و جالب اینکه این عامل در شرایط کنونی که دوران افول قیمت سکه نیز هست، وجود دارد و باعث ارزانی سکه می‌شود. از طرفی عامل چهارمی که تغییرات قیمت سکه به‌واسطه آن انجام می‌شود هم در بازار نقدی و هم در معاملات آتی بورس کالا وجود دارد و به گفته کارشناسان در حال حاضر قیمت سکه در مشت این عامل است.کارشناسان بازار طلا براین باورند که یکی از عوامل اصلی تغییرات قیمت سکه در ماه‌های گذشته ذهن مردم بوده است.
به عبارت دیگر وقتی عموم مردم باور می‌کنند که قیمت‌ها ارزان می‌شود عکس‌العمل‌های آنها و تصمیم‌گیری‌هایشان به ارزان شدن قیمت می‌انجامد و بالعکس. به‌عنوان مثال وقتی آنها به این نتیجه می‌رسند که حرکت قیمت‌ها رو به نزول دارند تصمیماتشان را براساس همین وضعیت اتخاذ می‌کنند، یعنی از خرید می‌پرهیزند و هراسان اقدام به فروش می‌کنند.از سوی دیگر وقتی خبرها مردم را به این نتیجه و باور می‌رساند که قیمت‌ها افزایش جدیدی را به چشم خواهند دید، برای خرید هجوم می‌برند و به موج تقاضا دامن می‌زنند و درحقیقت گرانی مورد انتظار را محقق می‌کنند.
به همین ترتیب وقتی پارسال سکه از مرز نیم میلیون تومان گذشت چون همه مردم سکه را یک میلیونی می‌دیدند سکه به همان سمت رفت و خیلی سریع به تصورات ذهنی مردم پاسخ مثبت داد. در همان زمان بود که یکی از مسوولان بانک مرکزی اعلام کرد، گرانی سکه به‌دلیل حرف‌های راننده تاکسی‌ها در گوش مردم بوده است. این سناریو امسال هم تکرار شد به این ترتیب که با شروع سال ۹۱ قیمت سکه رو به کاهش گذاشت و داستان ارزانی سکه جای گرانی را در ذهن مردم گرفت که این روزها شاهد سقوط نرخ سکه و قدرتمندنمایی ذهن مردم هستیم.

یک کلاغ چهل کلاغ
در این رابطه، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه به خبرنگار گسترش صنعت گفت: اتفاق‌هایی که طی سال گذشته در بازار طلا و سکه رخ داد نشان می‌دهد که در کنار عواملی همچون اونس جهانی و ‌نرخ دلار، ذهن مردم نیز در بالا یا پایین رفتن قیمت‌ها تاثیر مستقیمی روی روند قیمتی سکه داشته که البته این ذهن‌ها نیز براساس منطق شکل می‌گیرند.محسن عینی افزود: مردم با هم در ارتباطند و هراتفاقی که به‌طور مستقیم بر زندگی تاثیر بگذارد خیلی سریع در جامعه می‌پیچید، این امر در مورد قیمت سکه نیز رخ داد، البته با این تفاوت که در اواخر سال گذشته هر روز نرخ‌های جدیدی را از زبان مردم می‌شنیدیم که در کمال تعجب همین حرف‌ها که در برخی مواقع صحت هم نداشت، روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذاشت.وی با بیان اینکه ضرب‌المثل «یک کلاغ چهل کلاغ» در بازار سکه مصداق پیدا می‌کند، اظهار کرد: برخی از مردم و فعالان بازار طلا در ماه‌های اخیر خبرهای کوچک را بزرگ می‌کردند و به اطرافیانشان می‌گفتند که در آخر آن خبر کوچک خیلی سریع بزرگ می‌شد و ذهن مردم به سمت رشد قیمت سکه سوق داده می‌شد.عینی تاکید کرد: این ذهن‌ها براساس منطق شکل می‌گیرند و اگر محرکی چون رشد قیمت دلار وجود نداشته باشد، دوامی در بازار طلا نخواهد داشت، ‌در سال گذشته نیز افزایش بی‌سابقه نرخ دلار باعث شد تا ذهن عموم مردم به سمت گران شدن سکه رود که این امر در حال حاضر معکوس شده است.به گفته این کارشناس بازار سرمایه،‌ قیمت سکه تا یک جای مشخص پایین می‌آید و پیش‌بینی می‌شود که پس از مذاکرات گروه ۵+۱ نیز به حدود ۵۰۰ هزار تومان برسد اما نشانه‌ای در بازار وجود دارد که افزایش قیمت سکه را تقویت می‌کند. در حال حاضر مردم در انتظار رسیدن قیمت سکه به کف و آغاز خرید‌های خود هستند که این امر نیز بیانگر ذهنیت مردم از گران شدن قیمت سکه در ماه‌های پیش‌رو است.
او معتقد است، با توجه به اینکه با پایین آمدن سکه از مرز ۶۰۰هزار تومان، خرید‌ها در معاملات آتی بالا رفته است به‌نظر می‌رسد که باید در انتظار رشد قیمت‌ها در هفته‌های آینده باشیم.
براساس این گزارش، اکنون قیمت هرسکه در معاملات آتی برای تحویل اردیبهشت در رقم ۵۹۳ هزار تومان مبادله می‌شود. همچنین مبادله‌گران قیمت هر سکه برای تحویل در خرداد، تیر و مرداد امسال را به ترتیب ۶۰۲ هزار و ۲۰۰ تومان، ۶۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان و ۶۳۲ هزار و ۷۰۰هزار تومان تعیین کرده‌اند. در این شرایط که قیمت‌ها در بازار آتی هر روز بین ۴ تا ۵ درصد منفی می‌شود، مبادله‌گران پیش‌بینی می‌کنند بازار آتی سکه تا ۸۰ درصد منفی شود و مشتریان آن همچنان ضرر را تجربه کنند.

۱۳۹۱/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...