نسخه چاپی

زیباكلام: رابطه‌ با آمریكا چیزی‌ را حل نمی‌كند

عکس خبري -زيباکلام: رابطه‌ با آمريکا چيزي‌ را حل نمي‌کند

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینكه غربی‌ها پیش‌بینی كرده بودند ایران محور تمدن عظیم می‌شود، گفت: رابطه با امریكا ایران را گلستان نمی‌كند.


به گزارش نما به نقل از فارس ، صادق زیباکلام در مناظره با محمدحسن قدیری‌ابیانه درباره رابطه با آمریکا در دانشگاه علوم‌ کشاورزی و منابع‌طبیعی ساری اظهار داشت: ‌همه با صورت مسئله دشمنی ایران و آمریکا آشنا هستید.

* لیست جنایات آمریکا در 30 سال گذشته

وی با اشاره به اینکه معمولا لیست بلندبالایی از ظلم‌ها و جنایت‌هایی که آمریکایی‌ها علیه ما انجام دادند وجود دارد، تصریح کرد:‌ این لیست به سه قسمت تقسیم می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دوره نخست مربوط به کودتای 28 مرداد سال 32 تا دوران انقلاب است، گفت: ‌گفته شده در این دوره جلوی رشد و توسعه علمی ما را گرفته و صنایع و کشاورزی ایران را نابود کردند و سعی آنها بر این بود که فرهنگ ملی، اسلامی و ایرانی ما را با به روی کار آوردن فرهنگ غربی، پایمال کنند.

وی با اشاره به اینکه جنایات آمریکا در دور دوم مرطوب به دوران انقلاب است که تا دقیقه 90 از رژیم شاه پشتیبانی کردند، افزود:‌ شاه را ترغیب می‌کردند که همچنان مقاومت و کشتار کند، اما نیروی انقلاب عظیم بود و آنها نتوانستند کاری کنند.

زیباکلام، ادامه داد:‌ دوره سوم که همچنان ادامه دارد از 22 بهمن 57 تا به امروز است که در این زمینه تحریم‌ها، جنگ ایران و عراق، به کار آوردن لیبرال‌ها در اوایل پیروزی انقلاب، تجهیز گروه‌ها و جریاناتی که به عنوان قومیت‌ها و اقلیت‌ها یاد می‌کنند، مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در پاسخ به این سئوال که چرا آمریکا این اقدامات را علیه ما انجام داده پاسخ گفته می‌شود چون در ایران منافعی داشتند و پیروزی انقلاب و استقلال جمهوری اسلامی باعث شد آنها منافع خود را از دست بدهند و جز بغض و کینه و دشمنی نمی‌توان انتظار دیگری از آنها داشت که اگر حاضر می‌شدیم سرسپرده آنها شده و مستقل نبوده و همچنان تابع آنها باشیم، با ما کاری نداشتند و مشکلی ایجاد نمی‌کردند.

زیباکلام یادآور شد: ‌در دلیل دوم، گفته می‌شود که چون ما به دنیا نشان دادیم می شود در مقابل آمریکا ایستاد و ما ایستادیم، اگر مصالحه کنیم و با آنها کنار آمده و پشت میز مذاکره بنشینیم، کشورها و نهضت‌های دیگر که الگویی برای آنها هستیم، ناامید شده و می‌گویند ایران که در این زمینه علمدار بود در حال مذاکره است.

وی با اشاره به مباحثی که اخیراً درباره نامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به امام راحل پیش آمد، گفت: در باره کیفرخواست سه بخشی که مسائل ایران و آمریکا در قبل، دوران و بعد از انقلاب است، چند نکته می‌خواهم بگویم.

زیباکلام بیان داشت:‌ اگر علت دشمنی ما با آمریکا و آمریکا با ما به واسطه این موضوع باشد که چون ایران می‌خواهد مستقل باشد و آنها استقلال ما را بر نمی‌تابند پس با ما دشمنی می‌کنند؛ معنی این حرف این می‌شود که یعنی در این کره خاکی هیچ کشور مستقلی وجود ندارد، تنها کشوری که خدا مستقل آفریده ایران است و مابقی نوکر و مزدور هستند مانند ترکیه، برزیل، آرژانتین و هند؛ اگر اینها هم مثل ما مستقل بودند، آیا با آمریکا مشکل پیدا می‌کردند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: ‌با این تفکر، یعنی در دنیا سه کشور ایران، کره شمالی و کوبا هستند که نوکر نیستند و الباقی به عنوان نوکر آمریکا، صبح‌ها کارت می‌زنند و این یک معنی این حرف می‌شود.

وی با فرافکنی درباره سخنان قدیری‌ابیانه و اشاره به اینکه ‌معنی دیگر این است که نهضت‌هایی در دنیا از اینکه ایران در مقابل آمریکا ایستاده الگو گرفته‌اند، ادامه داد:‌ آقای قدیری‌ابیانه یک جنبش را مثال بزند که ترسش ریخته و در برابر آمریکا ایستاده و پشتیبانش پس از خداوند متعال، جمهوری اسلامی ایران است.

زیبا‌کلام در قسمت دوم سخنان خود، اظهار داشت: تا صبح هم به صحبت‌های آقای قدیری‌ابیانه گوش بدهید نمی‌توانید بفهمید که مشکل ما با آمریکا چیست.

وی خاطرنشان کرد: ‌اگر از بن‌لادن و القاعده بپرسید چه مشکلی با غرب و آمریکا دارند آنها خواهند گفت که کفر امت واحده است و غرب و آمریکا در تضاد با اسلام هستند و کره و کوبا هم در بیان مسائل خود با آمریکا خواهند گفت چون غرب با مارکسیست‌ها مخالف است.

* مشکل ما فقط امریکا نیست

این تحلیلگر حوزه سیاسی، بیان داشت: ‌اگر آقای قدیری‌ابیانه مانند القاعده و مارکسیست‌ها بگوید چه مشکلی با آمریکا دارد آدم می‌توانست بفهمد، اما نکته جالب این است که آقای قدیری‌ابیانه با انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و روسیه و عالم و آدم رابطه دارد و در این میان با یک نفر به اسم آمریکا مشکل دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر آقای ابیانه بخواهد به این سئوال که چرا آمریکایی‌ها استقلال ما را به رسمیت نمی‌شناسند، پاسخ دهد مثنوی است که هفتاد من کاغذ می‌خواهد.

زیباکلام افزود:‌ آقای ابیانه می‌گوید آمریکایی‌ها می‌خواهند ما به نفت وابسته باشیم و سئوال این است که آمریکا می‌خواهد یا مجموعه غرب هم خواستار همین مسئله است.

این تحلیلگر با بیان اینکه یک نفر آمار را به قدیری‌ابیانه بگوید،تصریح کرد: در زمان هاشمی‌رفسنجانی بودجه با نفت بشکه‌ای 24 دلار و در دولت اصلاحات با نفت بشکه‌ای 34 دلار بسته می‌شد.

وی عنوان کرد: ‌آقای قدیری‌ابیانه شما می‌دانید سال گذشته بودجه با نفت بشکه‌ای 80 دلار و امسال با نفت بشکه‌ای 85 دلار بسته شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از یک بچه کلاس اول هم بپرسی که در کدام دوره وابستگی بیشتری به نفت بوده، پاسخ می‌دهد، تصریح کرد:‌ این چه استدلالی است، چه کسی خواسته شما را وابسته نگهدارد و جلوی پیشرفت را بگیرد.

زیباکلام با بیان اینکه 30 سال قبل مبنای اقتصادی ترکیه کشاورزی بود و امروز 100 میلیارد دلار صادرات دارد، گفت: ما باید بتوانیم بفهمیم که 100 میلیارد دلار صادرات یعنی چه ، چرا که اگر ارقام دولت دهم را باور کنیم صادرات ما به 30 میلیارد دلار هم نمی‌رسد که البته بخشی از آن هم مبنا در نفت دارد.

وی با اشاره به اینکه 20 سال قبل باید با ذره‌بین روی نقشه به دنبال مالزی می‌گشتیم، افزود: ‌امروز مالزی قطب صنعتی شده و آیا آمریکایی‌ها فقط می‌خواهند جلوی ایران را بگیرند و یا سیاست کلی دارند که هیچ کشوری پیشرفت نکند.

زیباکلام با اشاره به ملاقات هیئت ایرانی و آمریکایی در ابتدای انقلاب در مراسم جشن استقلال الجزایر و صحبت‌های آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران را به رسمیت می‌شناسند و جنگ و خصومتی با ما ندارند و فقط دشمن مشترکی به اسم اتحاد شوروی داریم و حاضر شدند صدها قرارداد و سفارشی که بین ایران و آمریکا وجود داشت به جز موارد تهاجمی را عملیاتی کنند، یادآور شد:‌ اگر این جریان حقیقت دارد پس ریشه دشمنی و مشکل با آمریکا کجاست.

‌زیباکلام در بخش سوم صحبت‌های خود، تصریح کرد: از جواب آقای قدیری‌ابیانه باید گفت که پس غرب و آمریکا کارشان را با کف‌بینی و طالع‌بینی پیش می‌برند چرا که آنها 33 سال قبل پیش‌بینی کرده بودند که ایران محور تمدن عظیم خواهد شد و برای همین آمدن که با ما مذاکره کنند.

* مشکل ایران با رابطه با امریکا حل نمی‌شود

وی با بیان اینکه مشکل عدم پیشرفت ما فقط با رابطه با آمریکا حل نمی‌شود، تاکید کرد:‌ اگر رابطه ما با آمریکا عادی شود نه یک کیلو تولید گندم ما افزایش می‌یابد و نه جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه گرفته می‌شود.

* رابطه با امریکا، ایران را گلستان نمی‌کند

زیباکلام با اشاره به اینکه نباید دچار این خواب و خیال باشیم که در صورت روابط عادی با آمریکا، اینجا گلستان می‌شود، اضافه کرد:‌ پیشرفت و توسعه‌یافتگی هیچ ارتباطی به رابطه با آمریکا ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دشمنی با آمریکا به منافع ملی ما صدمه وارد کرده، ادامه داد:‌ معنی حرفم این نیست که اگر روابط ما با آمریکا عادی شود می‌توانیم یک شبه ره صدساله برویم بلکه باید ببینیم آمریکا و ترکیه چه کردند که امروز قطب اقتصاد صنعتی هستند.

وی بدون توجه به مسائل ضد امنیتی و تروریستی مختلف با اشاره به اینکه معتقدم منافع ملی باید خیر و صلاح سیاست خارجی با آمریکا را مشخص کند که با کدام کشور تا چه میزان ارتباط داشته باشیم، اذعان داشت:‌ درباره آمریکا، آنچه که رفته‌ایم بر اساس منافع ملی نیست و هزینه‌های سیاسی برای این موضوع پرداخته‌ایم.

۱۳۹۱/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...