نسخه چاپی

تندروهای‎مخالف‎به‎پارلمان‌اروپامی‌روند؟

انتخابات اتحادیه اروپا در تمام 28 كشور عضو برگزار شده و بیش از 380 میلیون واجد شرایط می‌توانند 751 نماینده را راهی پارلمان اروپا كنند.

انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا، برای تعیین نمایندگان این اتحادیه برای یک دوره پنج ساله پیش ‌رو، از امروز، در کشورهای عضو آغاز شده و تا سه روز پس از آن ادامه خواهد داشت.
خبرگزاری فارس: انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا امروز آغاز می‌شود/نگرانی از پیروزی تندروها

به گزارش فارس به نقل از رادیوفردا، انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا، برای تعیین نمایندگان این اتحادیه برای یک دوره پنج ساله پیش ‌رو، از امروز، پنج‌شنبه 22 ماه مه (اول خرداد) در کشورهای عضو آغاز شده و تا سه روز پس از آن ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، احتمالاً این انتخابات، رهبران و بازیگرانی جدید را رهسپار پارلمان بزرگ‌ترین اقتصاد گروهی جهان بکند. در حال حاضر راست‌های میانه‌رو و سپس سوسیال‌ دموکرات‌ها و لیبرال‌ها، سه ائتلاف‌ اول این پارلمان هستند.

رویترز نیز گزارش کرد که در روز نخست این انتخابات در انگلیس و هلند، انتظار می‌رود که گروه‌های راست تندرو و احزاب مخالف اتحادیه اروپا، دست بالا را در رای‌گیری داشته باشند.

بنابر نظرسنجی‌ها، در انگلیس حزب «مستقل بریتانیا» که هوادار سخت‌گیری بیشتر در قوانین مهاجرت و خروج از اتحادیه اروپا است در صدر و پس از آن حزب کارگر و حزب محافظه‌کار قرار دارند.

در هلند نیز «حزب آزادی» که به نظرات ضداسلامی شهره است و از مخالفان اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، در صدر قرار دارد.

نظرسنجی‌های دیگر در کشورهایی مانند سوئد، فرانسه، مجارستان، دانمارک یا ایتالیا نیز از اقبال عمومی به سوی تندروها حاکی‌ است.

«ژان کلود ژونکر»، از نامزدهای اصلی راست‌های میانه‌رو، در سخنرانی‌ در بروکسل، در آخرین روز کارزار انتخاباتی خود، از شهروندان اتحادیه اروپا خواست رأی خود را به «خارجی‌هراسان تندرو و فاشیست‌ها» ندهند.

انتخابات پارلمانی اروپا، که تنها انتخابات مستقیم در تمام کشورهای عضو برای یک سازوکار این اتحادیه به شمار می‌رود طی دهه‌های گذشته با کاهش اقبال عمومی روبه‌رو بوده است.

در سال 2009 میلادی شمار رأی‌دهندگان 43 درصد بوده است و پیش‌بینی شده است که در انتخابات تازه به 40 درصد سقوط کند.

چندی پیش نتایج نظرسنجی که در فرانسه برگزار شده بود نشان داد،‌ نزدیک به نیمی از مردم این کشور تمایلی به شرکت در این انتخابات ندارند. وضعیت در آلمان نیز به همین شکل گزارش شده است.

احزاب اصلی؛ راست میانه، سوسیال‌دموکرات‌ها، لیبرال‌ها و سبزها، ممکن است با هم تا 70 درصد کل آرا را به دست آورند و تا زمانی که به همکاری میان خود ادامه دهند، می‌توانند دست بالا را در پارلمان اتحادیه داشته باشند.

انتخابات اتحادیه اروپا در تمام 28 کشور عضو برگزار شده و بیش از 380 میلیون واجد شرایط می‌توانند 751 نماینده را راهی پارلمان اروپا کنند.

۱۳۹۳/۳/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...