نسخه چاپی

روحانی در جمع اندیشمندان و صاحبنظران چینی:

ایران آماده همكاری دفاعی با چین است

رییس‌ جمهور گفت: ایران امروز آماده همكاری در زمینه‌های دفاعی با طرف چینی بویژه در بخش فناوری‌های نو و هوا فضا است.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در مراسم صبحانه کاری با صاحبنظران و اندیشمندان چینی ضمن تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه مراکز تحقیقاتی دو کشور تدوین راهکارهایی برای تنظیم روابط بلندمدت بر مبنای تأمین منافع متقابل است، تصریح کرد: باید سطح مناسبات علمی، فرهنگی، اقتصادی دو کشور به مرحله‌ای برسد که هیچگاه کاهش این مناسبات در آینده به مصلحت نباشد.

رییس‌ جمهور با اشاره به روابط گسترده دو تمدن بزرگ و پرسابقه ایران و چین گفت: جاده ابریشم می‌تواند در شرایط جدید احیاء شود و ملت‌های منطقه را در کنار هم قرار دهد.

روحانی با بیان اینکه در شرایط امروز منطقه‌ای و جهانی تهران خواهان توسعه روابط با پکن است، به حجم مبادلات ۴۵ میلیارد دلاری دو کشور اشاره کرد و گفت: پیوند ایران و چین هنگامی مستحکم‌تر می‌شود که در کنار مسایل اقتصادی تبادل علمی و تحقیقاتی بویژه در حوزه گردشگری مد نظر قرار گیرد.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به چالش‌ها و نگرانی‌های پیش روی جامعه بشری نظیر گسترش خشونت و افراطی‌گری اشاره کرد و افزود: این مشکلات ممکن است جامعه بشری را برای سالیان طولانی در جنگ و بحران نگه دارد که نمونه آن در سوریه، عراق، اردن، یمن، بحرین و حتی مصر مشاهده می‌شود.

روحانی همچنین وجود مشکلات مرزی در کشورهای شرق آسیا را یادآور شد و تصریح کرد: اگر بشریت به فکر توسعه پایدار و بلندمدت است، باید اذهان از تهدیدات امنیتی خالی شود و در این زمینه مراکز تحقیقاتی، علمی و رسانه‌ها وظیفه سنگینی برعهده دارند.

رییس‌جمهور تأکید کرد: مقابله با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم کار یک ملت و یک قاره نیست و همه انسان‌ها باید دست در دست هم با این مشکلات مقابله کنند به همین دلیل است که پیشنهاد ایران برای جهان عاری از خشونت به اتفاق آراء در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب می‌شود و در اجلاس شانگهای نیز به عنوان سند مورد تأکید قرار می‌گیرد تا همه کشورهای عضو برای اجرای این طرح دست در دست هم دهند.

روحانی در پاسخ به سوالات اساتید دانشگاه و فرهیختگان چینی کلید گسترش تعاملات دو ملت را افزایش تبادلات فرهنگی دانست و گفت: زبان، در اصلی برای ورود به فرهنگ یک کشور است و نمی‌توان از طریق ترجمه متون با فرهنگ یک کشور آشنا شد.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی پیرامون همکاری‌های دفاعی دو کشور، از کمک دولت چین در زمینه دفاعی به ایران در سال‌های گذشته قدردانی کرد و گفت: ایران امروز نیز آماده همکاری در زمینه‌های دفاعی با طرف چینی بویژه در بخش فناوری‌های نو و هوا فضا است.

روحانی به همکاری ایران و چین در افغانستان در زمان حکومت طالبان اشاره کرد و خواستار همکاری دو کشور در آینده و پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان شد.

رییس‌جمهور با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی درباره بحران‌سازی در منطقه خاورمیانه و عدم توجه به قطعنامه‌های بین‌المللی گفت: هیچ راهی برای صلح خاورمیانه جز بازگشت همه آوارگان فلسطینی و برگزاری انتخابات با حضور همه فلسطینی‌ها وجود ندارد.

روحانی به روابط خصمانه آمریکا با ایران بویژه پس از سال‌های انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر دولتمردان آمریکا اراده و حسن نیت داشته باشند می‌توان از فهرست تنش‌های موجود میان دو کشور کاست.

رییس‌جمهور گفت: در صورت جبران خسارت‌های گذشته و عدم تکرار سیاست‌های خصمانه علیه ایران، امکان حرکت در مسیر بهتر و کاستن از تنش‌ها وجود دارد.

پیش از سخنان رییس‌ جمهوری اساتید و نخبگان چینی ضمن بیان نظرات خود پیرامون راه‌های گسترش روابط دو کشور بویژه در عرصه های فرهنگی و تحقیقاتی، آینده همکاری‌های اقتصادی، دفاعی و سیاسی، دیدگاه‌های دولت ایران را در خصوص روابط تهران – واشنگتن، صلح خاورمیانه و افغانستان جویا شدند.

۱۳۹۳/۳/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...