نسخه چاپی

تجلیل وزیر ارشاد از حاج قاسم سلیمانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش هفته فرهنگ رضوی در كرمان گفت: جامعه ما از آسیب‌های فرهنگی بسیاری رنج می‌برد، ‌آنچه می‌تواند در این بحران‌ها ملت ما را نجات دهد، شناخت سیره رضوی و عمل به این سیره است.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی جشنواره امام رضا(ع) نوشت: هفته فرهنگ رضوی در استان کرمان با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و مسئولان استانی در کرمان آغاز شد.


ابتدای این مراسم با آیین طبل‌نوازی و چاوشی‌خوانی همراه بود که شور و اشتیاق وصف‌ناپذیری را به حاضران در مراسم منتقل کرد. همچنین نمایشی دو نفره با موضوع «شفاءگرفتن یک کودک نابینا در مشهدالرضا(ع)» اجرا شد که بازیگر نونهال این نمایش زیبا و تأثیرگذار، مورد تفقد علی جنتی قرار گرفت.


*تمجید وزیر ارشاد از خدمات سردار قاسم سلیمانی


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به آخرین سفر خود در سال 1353 به کرمان گفت:‌ حضور در این خطه پس از 40 سال برایم جالب و خاطره‌انگیر است.


وی با اشاره به فرهنگ، تمدن و تاریخ کرمان گفت: تمدن این خطه به هزاره پنجم پیش از میلاد باز می‌گردد و از قرن پنجم هجری خاستگاه عالمان، حکیمان، ادیبان، سرداران و چهره‌های سرشناس بوده، به خصوص سردار حاج قاسم سلیمانی در دوران کنونی که خدمات برجسته‌اش از دوران دفاع مقدس تا به امروز در دنیای اسلامی چمشگیر است.


*امام رضا(ع) استوانه معنوی کشور و حافظ ملک و آیین ماست


جنتی با اشاره به ارادتمندی مردمان کرمان به امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع)‌ گفت: موقوفات بسیاری در این استان وقف آستان قدس رضوی است که ‌نشان‌دهنده علاقه مردم به قطب معنوی کشورمان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است.


وی با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره درباره امام رضا(ع) گفت: اگر امامان بزرگوار نبودند، آسمان و زمین در هم می‌پیچید. ‌برای کشور ما افتخار بزرگی است که چنین استوانه معنوی را داریم که حافظ ملک و آیین ماست. در جنگ تحمیلی با فداکاری ملت، رهبری امام بزرگوار و عنایات امام رضا(ع) به پیروزی رسیدیم.


* بیش از هر زمان دیگری به فرهنگ رضوی نیاز داریم


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفته‌های فرهنگ رضوی را یکی از ابتکارات برجسته کنونی دانست و افزود: راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) نیز یکی دیگر از این ابتکارات است که در طول برگزاری 11 جشنواره در جهت معرفی فرهنگ رضوی در قالب کتاب‌ها، اشعار و محصولات سمعی و بصری، نه تنها فرهنگ و معرفت رضوی را در داخل کشور که در گستره جهان اسلام نشر داده است.


وی ادامه داد: این در شرایطی است که بیش از هر زمان دیگری به این فرهنگ نیاز داریم و جامعه ما از آسیب‌های بسیار فرهنگی رنج می‌برد،‌آنچه می‌تواند در این بحران‌ها ملت ما را نجات دهد، شناخت سیره رضوی و عمل به این سیره است.


* شکوفایی اقتصادی بدون توجه به فرهنگ حاصل نمی‌شود


جنتی تأکید کرد: امروز مسئله فرهنگ از مهم‌ترین مسائل جامعه است و اساس انقلاب اسلامی بر پایه فرهنگ استوار شده و به فرمایش مقام معظم رهبری، سیاست و اقتصاد و ... ذیل فرهنگ تعریف می‌شود. این که می‌گوییم ذیل فرهنگ یعنی همه چیز را فرهنگ باید به حرکت در آورد.


وی ادامه داد: اگر امروز به دنبال شکوفایی اقتصادی هستیم و از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوییم، این‌ها وقتی حاصل می‌شود که از نظر فرهنگی بتوانیم فرهنگ کار، کارآفرینی، وجدان‌کاری و فضیلت‌های اخلاقی را در جامعه نشر دهیم. آن وقت است که می‌توانیم در همه زمینه‌ها رشد کنیم.


*واکسینه‌شدن مقابل آفات شبکه‌های اجتماعی با فرهنگ غنی رضوی


عالی‌ترین مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر قرار است الهام‌بخش جوامع اسلامی دیگر باشیم، زمانی این موضوع تحقق پیدا می‌کند که از نظر اقتصادی توسعه‌یافته و از نظر اخلاقی، متخلق به اخلاق اسلامی و کرامات انسانی باشیم. باید همگی تلاش کنیم کشور از وضعیتی که هم‌اینک دارد بیرون بیاییم. باید بتوانیم اخلاق و فضیلت‌‌های اخلاقی را در جامعه خودمان زنده کنیم.


جنتی اظهار داشت: اگر امروز از آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، ‌اجتماعی و ... سخن می‌گوییم،‌ تنها راه واکسینه شدن مقابل آن انجام کار مثبت فرهنگی است؛ ‌آن هم با این فرهنگ غنی رضوی که در اختیار داریم.


وی با اشاره به نامگذاری امسال مبنی بر سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اظهار داشت: «عزم ملی» مد نظر مقام معظم رهبری یعنی همه باید به میدان بیایند. «مدیریت جهادی» هم یعنی به دور از کاغذبازی و بروکراسی اداری با بهره‌گیری از مدیران جوان و خردمند.


* بسیاری از زوار امام رضا(ع) نسبت به معارف رضوی آگاهی اندکی دارند


وزیر ارشاد، شناخت درست از امام رضا(ع)‌ و درک عظمت حضرت را لازمه کسب معرفت دانست و افزود: خوشبختانه در این سال‌ها کتاب‌های زیادی در حوزه فرهنگ و سیره رضوی چاپ شده است، اگر این سیره را درست مطالعه کنیم و بشناسیم، آن‌گاه زندگی ما یک زندگی اسلامی پرنشاط خواهد شد. متأسفانه بسیاری از زوار حضرت کمتر نسبت به معرفت رضوی آگاه هستند.


وی ادامه داد: یکی از اهداف بلندی که در این دوره دنبال می‌کنیم، دستیابی به اقتدار فرهنگی است و زمانی حاصل می‌شود که از میراث فرهنگی و تمدنی خود -اعم از مادی و معنوی نظیر آثار مکتوب و علمی- حفاظت کنیم. در جامعه‌ای که فرهیختگان آن از ارزش و احترام برخوردار باشند، آن جامعه رشد می‌کند و به اقتدار فرهنگی دست می‌یابد.


*تأکید بر تضارب آراء و آزادی بیان توسط وزیر ارشاد


وزیر فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود بر آزادی قلم و بیان در جامعه تأکید و تصریح کرد: در جامعه‌ای که آزادی بیان و قلم باشد، در سایه تضارب آراء و افکار آن جامعه به رشد فرهنگی می‌رسد؛ همان روشی که در سابقه هزار ساله حوزه‌های علمیه ما رواج داشته است. علما در حوزه‌های فقهی نظرات مختلف داشتند و یکدیگر را نقد کردند، امروز در سایه این تضارب آراء ‌به پویایی فقهی دست یافته‌ایم.


وی ادامه داد: هر کسی هر نظری دارد باید بنویسد و منتقدان هم به دور از تخریب، عالمانه و ناقدانه نظرات خود را بنویسند.‌ در سایه این تضارب افکار است که حوزه‌های علمیه،‌ دانشگاه‌ها و ... رشد می‌کنند و به اقتدار فرهنگی دست می‌یابیم.


جنتی افزود: اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی تنها بر عهده یک دستگاه نیست و اینکه فکر کنیم تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت دارد اشتباه است بلکه همه اهل نظر،‌ همه نهادها و همه دستگاه‌های فرهنگی موظف هستند نقش خود را ایفا کنند؛ از امام جماعت یک مسجد گرفته تا استاد حوزه‌علمیه و دانشگاه گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با 50 شبکه ملی و استانی!


* ابراز تأسف جنتی از رتبه نخست ایران در واردات لوازم آرایشی


جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله فرهنگ عمومی به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: امروز دچار آسیب‌های بسیاری هستیم و آنچه نیاز داریم ارائه الگوهای مناسب برای سبک زندگی ایرانی اسلامی است. اینکه بگویند ایران بزرگترین وارد کننده لوازم آرایشی در دنیاست، ‌آیا با سبک زندگی اسلامی و فرهنگ رضوی همخوانی دارد؟!


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: جوانی که فارغ‌التحصیل دانشگاه است و نمی‌تواند کار کند، ‌ازدواج کند و مسکن تهیه کند و نسبت به آینده خود ناامید است؛ این نسل نمی‌تواند برای کشور پیشرفت‌آفرین باشد. بنابراین باید در حوزه‌‌های مختلف کشور را به سمت آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی هدایت کنیم.


*تقدیم لوح خوشنویسی رضوی به وزیر ارشاد


در بخشی از این مراسم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در سخنانی کوتاه، بنیانگذاری جشنواره شعر رضوی توسط سیدجواد جعفری در دهه 70 در کرمان را پایه‌گذار جشنواره‌ فرهنگی هنری امام رضا(ع) دانست.


استاندار کرمان نیز درباره هفته‌ فرهنگ رضوی گفت: این موضوع زمانی تأثیرگذار است که بتواند در زندگی مردم وارد شود؛ امروز همه ما مسئولان باید در عرصه اقتصادی بکوشیم تا فرهنگسازی و تعالی انسانی را در ادامه شاهد باشیم.


در پایان این مراسم، لوح یادبودی از احادیث گهربار امام رضا(ع) که در جلسه توسط یکی از خوشنویسان کرمانی خطاطی شده بود،‌ توسط سیدجواد جعفری به علی جنتی تقدیم شد.


*برگزاری اختتامیه هفته فرهنگ رضوی در جنوب کرمان


سومین دوره هفته‌های فرهنگ رضوی از سوم تا نهم خرداد در شمال و جنوب استان کرمان برگزار می‌شود. برپایی شب شعر گلدسته‌های حرم به مناسبت شهادت امام موسی الکاظم(ع)، گردهمایی مؤسسات قرآنی کرمان با حضور معاونت قرآنی وزارت ارشاد و افتتاح مؤسسه قرآنی در سیرجان از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگ رضوی در کرمان است.


بر اساس این گزارش، سومین دوره هفته‌های فرهنگ رضوی در کرمانشاه آغاز شد و در سه استان کرمان، اردبیل و قزوین ادامه می‌یابد تا در شهریورماه به دهه کرامت متصل شود.


دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنکی هنری امام رضا(ع)‌ از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (موسوم به دهه کرامت) در ایران و 200 نقطه جهان برگزار می‌شود. اختتامیه این جشنواره در پانزدهم شهریور همزمان با شب میلاد امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای اطلاع از برنامه‌های این جشنواره می‌توانند به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند.

۱۳۹۳/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...