نسخه چاپی

حبه های قند در خوراكی هایی كه تصورش را نمی كنید!

همه ما روزانه بیشتر از 100 گرم شكر مصرف می كنیم در حالی كه به توصیه متخصصان این مقدار نباید از 50 گرم بیشتر باشد. نكته جالب این است كه 70% شكر به طور غیر مستقیم به بدن ما می رسد، یعنی بدون آنكه متوجه باشیم خوراكی كه میل می كنیم حاوی شكر است!

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین؛ غلات شهرت خاصی به خاطر دارابودن قند دارند و جز خوراکی های شیرین محسوب می شوند. مطالعات اخیر نشان می دهد غلات صبحانه مقدار خیلی زیادی شکر اضافی دارند که در بعضی انواع آن ممکن است به 50% در محصول نهایی برسد که معادل 15 گرم شکر در هر سهم آن و بیشتر از 30% نیاز روزانه است.
16 حبه قند در منوی فست فود
همه ما به خوبی می دانیم که فست فودها دوستان خوبی برای سلامتی نیستند. این غذاها بسیار پرکالری و سرشار از چربی های اشباع و البته قند هستند. تعجب نکنید! یک همبرگر( حدود 15 گرم شکر) همراه با نوشابه ( 35 تا 45 گرم شکر) و پس از آن هم یک بستنی شیری ( 35 گرم شکر) به عنوان دسر، منوی غذای است که مقدار شیرینی عالی واقعا زیاد است! این مقدار تقریبا دو برابر دریافت توصیه شکر در هر روز است.
2 حبه قند در غذاهای آماده
زندگی مدرن و با عجله امروز باعث شده تا اغلب مواد غذایی پخته را که طی چند دقیقه آماده خوردن می شوند، خریداری کنیم. گرچه این محصولات می توانند سبب صرفه جویی در وقت شوند اما مطمئنا چندان فایده ای برای سلامتی ندارند.
مواد غذایی طی فرآیند آماده سازی صنعتی تغییراتی پیدا می کنند که از حالت اولیه خود خارج می شوند در نتیجه به این مواد مقدار زیادی چربی اضافه می شود تا رنگ، بو و ترکیبی جایگزین طعم و مزه طبیعی پیدا کنند. همچنین حاوی نمک برای طعم بهتر و شکر نیز برای ماندگاری هستند. البته مقدار شکر آنها خیلی زیاد نیست اما در کنار دیگر خوراکی های شیرین در طول روز غیر قابل چشم پوشی خواهد بود. به عنوان مثال یک تکه لازانیای آماده حدود 10 گرم شکر دارد.
4 حبه قند در هر قاشق خمیر شیرین
نان هایی که با انواع خمیرهای مربایی و کرم دار تهیه می شوند علاوه بر اینکه شیرینی بالایی دارند، سرشار از روغن نیز هستند. گرچه این خوراکی ها بسیار خوشمزه هستند اما زمینه ساز چاقی نیز محسوب می شوند. در واقع، یک تکه نان شیرین کرم دار حدود 30 گرم، نزدیک به 17 حبه قند دارد. نان هایی که انواع شکلات را دارند نیز همین طور هستند. بهتر است برای میان وعده کمپوت و میوه های روغنی میل شود.
4 حبه قند در یک کاسه سوپ صنعتی
شاید تعجب کرده اید زیرا ما هیچ گاه در سوپ خانگی شکر نمی ریزیم. اما این یکی از اسرار تهیه سوپ های صنعتی است. شکر ماده ای عالی برای تعادل بخشیدن به مقدار نمک زیاد در این محصولات است. نمک نه تنها ماندگاری آن را بهتر می کند بلکه سبب طعم بهتر نیز خواهد شد. اگر فقط 20% سبزیجات خشک این محصولات را کنار بگذاریم، بقیه ترکیبات آن دیر هضم و سنگین هستند. یک کاسه بزرگ سوپ آماده نزدیک به 20 گرم شکر دارد.
4 حبه قند در 3 عدد بیسکوییت
بیسکوییت جز خوراکی های پرطرفدار در میان بچه هاست. همان طور که شما هم تا به حال شنیده اید، این خوراکی ها ترکیبات مفید و انرژی بالایی دارند. اما در واقع، مقدار زیادی قندهای ساده دارند که چندان فایده ای برای بدن ندارند. به عنوان مثال سه عدد بیسکوییت با کمی شکلات تزئینی معادل 4 حبه قند شکر دارد. این مقدار در بعضی انواع بیشتر است.
2 حبه قند در سس های آماده
تابستان فرصت عالی برای تفریح و گردش است که معمولا ساندویچ ها و سالاد ها خوراکی های پرطرفدار این ایام هستند. معمولا برای صرفه جویی در وقت از انواع سس های آماده استفاده می شود. جالب است بدانید که تهیه کنندگان سس ها برای افزودن شکر، هیچ خساستی به خرج نمی دهند تا ساختاری عالی و ماندگاری طولانی به محصولات خود بدهند. به عنوان مثال هر 100 گرم سس باربیکیو حدود 33 گرم شکر دارد.
8 حبه قند در یک آبمیوه بزرگ
در روزهای گرم هیچ چیز مانند یک آبمیوه خنک نمی چسبد! اما این نوشیدنی ها خیلی هم برای سلامتی مفید نیستند زیرا مقدار خیلی زیادی شکر دارند. آبمیوه قندهای موجود در میوه را دارد اما فاقد فیبرهای میوه است که به همین خاطر احساس سیری را افزایش می دهد. البته در انواع صنعتی مقدار شکر بیشتری نیز افزوده می شود.

۱۳۹۳/۳/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...