نسخه چاپی

پیام رای بالای مالكی در میان اهل سنت

رای دهندگان در مناطق سنی نشین حومه بغداد با رای خود به نوری المالكی نشان دادند كه تبلیغات انتخاباتی اسامه النجیفی، صالح المطلك و ایاد علاوی علیه مالكی و ادعای آنها مبنی بر اینكه مالكی فرزندان آنها را به قتل می رساند، بیهوده بوده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، به همان اندازه که از آرای گروههای سیاسی مهم اهل سنت(متحدون للاصلاح، العربیه و الوطنیه) به شدت کاسته شده، در مقابل رای دهندگان اهل سنت اقبال شدیدی به ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر شیعی عراق نشان دادند تا مالکی بار دیگر رقبای خود به ویژه در اهل سنت را به چالش بکشد و مهر باطلی بر ادعاهایی که رسانه های رقیبش درباره وی مطرح کرده و او را دیکتاتور می خواندند، بزند.

یک رسانه عراقی در گزارشی اعلام کرد رای دهندگان اهل سنت در انتخابات اخیر رای بالایی به نامزدهای ائتلاف دولت قانون دادند.

اطلاعات و آمار ارائه شده از سوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق نشان می دهد که بسیاری از رای هندگان در مناطق کمربندی بغداد که اکثریت جمعیت این مناطق را اهل سنت تشکیل می دهند، ائتلاف دولت قانون را انتخاب کرده و به جز تعداد معدودی، به متحدون یا العربیه یا الوطنیه رای ندادند.

ناظران مسائل سیاسی عراق می گویند رای دهندگان در مناطق سنی نشین حومه بغداد با رای خود به نوری المالکی نخست وزیر نشان دادند که تبلیغات انتخاباتی اسامه النجیفی، صالح المطلک و ایاد علاوی علیه مالکی و ادعای آنها مبنی بر اینکه مالکی فرزندان آنها را به قتل می رساند، بیهوده بوده است.

به گفته تحلیلگران، شهروندان اهل سنت ساکن این مناطق خطر حضور تروریستها در نزدیکی محل سکونت خود را به وضوح درک کرده بودند و به همین سبب به مالکی رای دادند. اما آنچه رقبای مالکی مطرح می کردند، صرفا تبلیغات انتخاباتی بود که هدف از آن جلوگیری از سرازیر شدن آرای اهل سنت به مالکی با تکیه بر زبان رسانه های دروغگو بود که در این زمینه هم شکست خوردند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری بابل، ناظران مسائل سیاسی عراق معتقدند حضور تروریستها در مناطق کمربندی بغداد و عملیات نیروهای مسلح علیه این افراد سبب شد تا بسیاری از شهروندان اهل سنت ساکن این مناطق به ائتلاف دولت قانون رای بدهند و به گواه رهبران فهرستهای متحدون، العربیه و الوطنیه هیچ عملیات تقلبی در این مناطق صورت نگرفت.

در این زمینه ابراهیم المطلک عضو فهرست العربیه گفته است وضع امنیتی و جاری شدن سیل(به سبب باز شدن دریچه سد فلوجه از سوی تروریستها) عامل کاهش آرای العراقیه و متحدون بود.

گروههای سیاسی وابسته به اقلیت اهل سنت در بغداد تنها 15 کرسی کسب کردند تا شکست بزرگی برای آنها در پایتخت عراق رقم بخورد.

در حالی که میزان مشارکت در انتخابات سال 2010 از 60 درصد فراتر نرفت، گروههای سیاسی اهل سنت در بغداد توانستند 28 کرسی کسب کنند، اما در انتخابات اخیر با وجودی که نسبت مشارکت در مناطق سنی نشین بیش از 80 درصد بود، نمایندگان وابسته به اقلیت تنها 15 کرسی در بغداد کسب کردند.

به گفته ناظران، بسیاری از فهرستهای انتخاباتی به ویژه متحدون به رهبری اسامه النجیفی و العربیه به رهبری صالح المطلک، بحران الانبار و جنگ نیروهای ارتش با تروریستهای داعش و دیگر گروههای تروریستی مرتبط با القاعده را به عنوان تبلیغات انتخاباتی خود با هدف حمله به سیاستهای دولت نوری المالکی در پیگرد تروریستها قرار داده و تلاش کردند از طریق رسانه های حامی خود اینگونه القاء کنند که ارتش در حال کشتن غیرنظامیان اهل سنت در مناطق همجوار بغداد است، اما نتایج انتخابات و آرای صندوقها نشان داد که شهروندان این مناطق، ائتلاف المالکی را با وجود هجمه سنگین رقبا برگزیدند و اهل سنت تبلیغات منفی النجیفی و صالح المطلک علیه مالکی را رد کردند.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، گروههایی چون متحدون، الوطنیه و العربیه با طرح ادعای تقلب در انتخابات تلاش کردند تا با این ادعا بر شکست سنگین خود سرپوش بگذارند.

این گروهها به این دلیل شروع به طرح اتهام تقلب در انتخابات کردند که انتظار نداشتند از جایگاه ضعیفی در جامعه عراق برخوردار باشند و رهبران این گروهها به سبب شکست در انتخابات و ناکامی در کسب کرسی های فراوان دچار شوک شده اند.

پیروزی مالکی با کسب بیش از 90 کرسی ضربه بزرگی به این افراد وارد کرده است که گمان می کردند به راحتی می توانند در انتخابات اخیر مالکی را شکست داده و او را از اریکه قدرت به زیر بکشانند.

نکته جالب درباره رهبران این گروهها که در سلامت انتخابات تشکیک می کنند این است که آنها در حالی به طرح تقلب می پردازند که با رهبران ائتلاف دولت قانون برای مذاکره درباره مناصب دولت جدید ارتباط برقرار کرده اند.

انتصار علاوی از رهبران ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی در توجیه شکست سنگین این گروه مدعی شده است عملیات خرید و فروش رای در داخل کمیساریا انجام شد و قیمت یک کرسی پارلمانی به یک میلیون دلار یا بیشتر می رسید.

این تصور وجود دارد که علت نارضایتی و عصبانیت معترضان در اطلاعات تقریبا موثقی نهفته است که از احتمال پیوستن فهرستهای کوچک پیروز و نمایندگان مستقل به ائتلاف نوری المالکی است که در نهایت ائتلاف پارلمانی با 120 کرسی را بدون ائتلافهای صدر و حکیم که کمتر از 60 کرسی کسب کردند، تشکیل می دهد.

بازنده بزرگ انتخابات عراق

هجمه علیه ائتلاف دولت قانون در حالی است که نوری المالکی رهبر این ائتلاف تاکید کرده است دستان خود را به سوی همه دراز کرده و مطالبات کُردها و دیگر گروههای سیاسی هم در چارچوب قانون اساسی برآورده می شود و وی خواهان به حاشیه رفتن هیچ گروه و جریانی نیست.

عربستان را می توان بازنده بزرگ انتخابات پارلمانی اخیر دانست زیرا حساب ویژه ای بر روی پیروزی ایاد علاوی و دیگر گروههای وابسته به خود باز کرده بود، عربستان سخت به دنبال تغییر وضع موجود و جلوگیری از نخست وزیری نوری المالکی است، سعودیها به خاطر اینکه واژه انتخابات مردمی جایی در عربستان ندارد و نظام حاکم بر این کشور نظامی غیر مردمی و دیکتاتوری است، از تشکیل دولت منتخب مردمی دموکراتیک در کنار مرزهای خود نگران هستند.

چند نکته جالب درباره انتخابات اخیر

کدام نماینده پارلمان جدید عراق بیشترین تعداد رای و کدام نماینده کمترین تعداد رای را به خود اختصاص داد :

بیشترین تعداد رای : نوری المالکی نخست وزیر عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون با کسب بیش از 721 هزار رای

کمترین تعداد رای: "ازاد هرمز نیسان" نماینده فهرست الورکاء با کسب تنها 416 رای در استان دهوک

کسانی که با حداقل رای نماینده پارلمان عراق شدند

انتخابات پارلمانی اخیر عراق، آمار و ارقام جالب توجهی را از این نظر به خود اختصاص داده است که برای ورود به پارلمان می توان با کمترین رای شانس خود را امتحان کرد. اینکه نامزدی با کمتر از 500 رای بتواند به پارلمان راه یابد، یک نکته جالب توجه در نوع خود به شمار می رود.

با نگاهی به آرای نمایندگان راه یافته به پارلمان عراق، برخی نامزدها توانسته اند در حالی به پارلمان جدید عراق راه پیدا کنند، که از کمترین آرا برخوردار بوده اند و البته این افراد در حوزه های انتخاباتی خود چهره های گمنامی هم نبوده اند و جالب اینکه بیشتر این افراد هم نامزدهای زن بوده اند تا زنان عراقی بر خلاف زنان عرب برخی کشورهای منطقه که حتی حق رانندگی هم ندارند، به راحتی بتوانند در فعالیتهای سیاسی مشارکت فعال و در تصمیم گیریهای مهم کشور خود مشارکت تاثیرگذار داشته باشند.

یکی از این افراد، فردی به نام "ازاد هرمز نیسان" نماینده فهرست الورکاء است که با کمترین رای به میزان 416 رای در استان دهوک واقع در شمال عراق توانست به پارلمان راه یابد.

همچنین "اسیا حاجی سلیم" عضو اتحادیه اسلامی کردستان توانست با تنها 525 رای در استان دهوک رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.

"ختام کریم عبدالرحمن" نامزد ائتلاف الاحرار وابسته به جریان صدر هم توانست با 783 رای در استان بغداد و هدی محمد از ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی توانست با تنها 833 رای از استان دیالی به پارلمان عراق راه یابد.

"غاده محمد نوری" از فراکسییون وحده ابناء العراق با تنها هزار و 52 رای در استان دیالی، عهود عبدالزهره عباس نامزد ائتلاف المواطن به رهبری سید عمار حکیم در استان بصره با تنها هزار و 202 رای، "بان عبدالرضا دوش" دیگر نامزد ائتلاف المواطن از استان نجف اشرف هم با کمتر از هزار و 500 رای، "علا عوده لایذ شناوه" نامزد ائتلاف الفضیله و النخب المستقله با تنها هزار و 532 رای در استان ذی قار،" احلام سالم ثجیل علی" عضو ائتلاف المواطن در حوزه انتخاباتی بغداد با تنها هزار و 940 رای و " تافکه احمد میرذا محمد" نامزد فراکسیون تغییر در استان سلیمانیه هم با دو هزار و 222 رای توانستند با کسب کمترین آرا بر کرسی سومین پارلمان منتخب پس از صدام معدوم تکیه بزنند.

آرای برخی نمایندگان راه یافته پارلمان جدید هم بین 3 تا 7 هزار رای بود.

نامزدهایی که حتی به خودشان رای ندادند و یک رای هم کسب نکردند

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق در مقابل نام 27 نامزد هیچ رایی ثبت نکرده و جالب اینکه این افراد حتی خودشان هم به خود رای نداده اند تا عدد صفر در مقابل نامشان درج شود.

بر این اساس چهار نامزد فراکسیون التضامن المستقله شامل ضرغام حسن شاکر عمران، یاسر حسن شاکر عمران، حسنی طه حسنی ناصر، محمد علی عزیز علی و 14 نامزد فراکسیون بغداد الوطنیة المستقلة ، دو نامزد فراکسیون الوارثون، سه نامزد حزب الدعوه الاسلامیه ، یک نامزد ائتلاف الوفاء العراقی، یک نامزد ائتلاف العراق، یک نامزد جنبش العمل و الوفاء و یک نامزد از جنبش التصحیح الوطنی حتی یک رای هم کسب نکردند یعنی حتی خودشان هم به خودشان رای ندادند.

نمایندگان ناکام در راهیابی مجدد به پارلمان

نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات پارلمانی اخیر عراق که از سوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات این کشور اعلام شد، پایان حیات پارلمانی مهمترین نمایندگان را با از دست کرسی های خود در پارلمان نشان داد.

با وجودی که پیروز مطرح این انتخابات، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی بود، اما هواداران این جریان ترجیح دادند به برخی از شخصیتهای مطرح این ائتلاف رای نداده و چهره های جدید را در تلاش برای تزریق روح جدید به پیکر این جریان سیاسی انتخاب کنند.

شیروان الوائلی، ولید الحلی، خالد العطیه،،علی الشلاه و حسن السنید از جمله مطرح ترین اعضای ائتلاف دولت قانون هستند که در انتخابات اخیر نتوانستند رای اعتماد هواداران خود را جلب کنند و از رسیدن مجدد به پارلمان ناکام ماندند.

مشعان الجبوری شخصیت جنجالی فراکسیون بدرالفحل که به ضدیت با کردها مشهور است، از راهیابی به پارلمان باز مانده است، اما خواستار بازشمارش آرا شده است. وی مدعی شده است در صورتی که استاندار صلاح الدین به منصب وزارت برسد، وی می تواند به پارلمان راه پیدا کند.

مثال آلالوسی سیاستمدار جنجالی وابسته به اقلیت که با سفرهای خود به مناطق اشغالی و دیدار با شخصیتهای صهیونیست موجی از انتقادها را به دنبال داشت، در حوزه انتخابیه بغداد توانست از طریق ائتلاف مدنی دموکراتیک به پارلمان راه یابد تا همچنان بتواند خبرساز باشد.

در بصره، از 25 نماینده این استان، 20 نماینده در رسیدن مجدد به پارلمان ناکام مانده و تنها پنج نفر توانستند برای بار دیگر بر کرسی پارلمان تکیه بزنند.

رای دهندگان در استان الانبار تنها سه نماینده پارلمان دوم را برای بار دیگر انتخاب کردند و افراد دیگر از راهیابی مجدد به پارلمان باز ماندند.

در حوزه انتخابیه اربیل، رای دهندگان این استان تمام نمایندگان دوره سابق را که تعدادشان 15 نماینده بود، کنار گذاشته و نمایندگان جدید را به جای آنها روانه پارلمان کردند.

در استان بابل، تنها پنج نماینده توانستند صندلی خود را در پارلمان جدید حفظ کرده و 12 نماینده در این راه ناکام ماندند.

در استان دیالی نیز از مجموع 14 نماینده این استان، پنج نماینده توانستند بار دیگر مجوز ورود به پارلمان را کسب کنند و 9 نماینده جدید راهی پارلمان شدند.

مهمترین راه یافتگان به پارلمان جدید از این حوزه انتخابی، سلیم الجبوری از ائتلاف دیالی هویتنا و هادی العامری وزیر حمل و نقل و رهبر سازمان بدر از ائتلاف دولت قانون هستند.

در استان کربلای معلی، تنها چهار نماینده از 11 نماینده توانستند صندلی خود را حفظ کنند . علی الادیب وزیر آموزش عالی دولت مالکی از جمله نمایندگان راه یافته به پارلمان از این حوزه به شمار می رود.

در استان کرکوک، 9 نماینده از 12 نماینده این استان نتوانستند به پارلمان جدید راه یابند.

در استان نینوی هم تنها 10 نماینده از 31 نماینده توانستند کرسی خود را در پارلمان جدید حفظ کنند. مهمترین آنها اسامه النجیفی رهبر فراکسیون متحدون است که ائتلاف وی توانست 12 کرسی کسب کند، البته آرای النجیفی نسبت به دوره سابق به شدت کاهش یافته است و از حدود 275 هزار رای در انتخابات سال 2010 میلادی به 112 هزار رای کاهش یافته است.

در استان نجف اشرف هم تنها چهار نماینده از 12 نماینده این استان توانستند بار دیگر رای اعتماد مردم را به دست آورند.

۱۳۹۳/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...