نسخه چاپی

مه‌ آفرید خسروی كه بود؟

بنابر شواهد موجود برادران مه آفرید نیز در اختلاس و امور خلاف با وی همكاری داشته اند و از این قرار همسران برادران خسروی نیز همراه جرائم آنها بوده اند و به طور خانوادگی این جرائم انجام می‌گرفته است.

مه آفرید خسروی، مجرم شماره یک بزرگترین اختلاس بانکی صبح امروز اعدام شد. اما برای بسیاری این سئوال هنوز وجود دارد که مه آفرید خسروی که بود. مه‌آفرید امیرخسروی متولد سال 1348 واهل روستای ناش گیلان بود، روستایی که با تاسیس شرکت آب معدنی داماش نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. با معدل 42 / 10 دیپلم گرفت و نتوانست تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته عمران دانشگاه زنجان به پایان برساند. پس از شش ترم با معدل 23 . 6 از دانشگاه اخراج شد. این تنها رشته دانشگاهی نبود که قبول شد، پرستاری و مدیریت هم در کارنامه قبولی‌اش هست اما به گفته همسرش هیچ وقت، فرصت کافی برای تحصیلات دانشگاهی نداشت.

به گزارش فردا، در گزارشی آمده‌است که وی دویست و نودمین ثروتمند جهان ‌بود. ابتدای فعالیت مه آفرید امیرخسروی با اداره کردن گاوداری به همراه برادرانش در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بوده‌است. وی که تا سال ۱۳۷۲ نیز در خدمت سربازی بوده، این واحد دامداری را با استفاده از طرح‌های زودبازده بنیان‌گذاری کرده بود. ادامه فعالیت‌های وی با سوءاستفاده از این وام‌ها همراه بود و باعث شد که به فساد مالی روی آورد. همچنین سرمایه آغازین «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» در ۲۸ خردادماه ۱۳۸۵ برابر با ۵۰ میلیون تومان بوده که بر اساس صورت جلسه هیئت مدیره همین شرکت در تاریخ ۳۰/۱۱/۱۳۸۷ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است.

شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا در سال ۸۹ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون در اقداماتی مشکوک توانست ۹۴٫۹۶ درصد از سهام ماشین سازی لرستان، ۹۵٫۲ درصد از سهام گروه صنعتی فولاد ایران، ۹۵ درصد از سهام مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) و ۳۹٫۵ درصد از سهام فولاد اکسین خوزستان را خریداری نماید.

بنابر شواهد موجود برادران مه آفرید نیز در اختلاس و امور خلاف با وی همکاری داشته اند و از این قرار همسران برادران خسروی نیز همراه جرائم آنها بوده اند و به طور خانوادگی این جرائم انجام می‌گرفته است.

هر چند درباره نابغه بودن وی صحبت فراوان شده است اما نماینده دادستان درباره کندذهنی‌اش صحبت کرده است. وی در دفاعیاتش در پاسخ به اتهام کندذهن بودن گفت: "آقای نماینده دادستان حرف‌هایی از معدل ۱۰ دیپلم من به میان آورد در حالی که اگر فرض کنیم من از نظر ذهنی کند ذهن باشم حاضرم با بزرگ‌ترین دکترای اقتصاد ایران بحث و چالش کنم. حاضرم در یک اتاق دربسته تحت الحفظ باشم و پس از تنها ۴ سال ۴ شرکت خریداری شده را به سوددهی برسانم بدون آنکه یک ریال به من پول بدهید. اما این سئوال همواره وجود داشت که اگر وی در این زمینه خود را نخبه می دانست چرا از راه مشروع مبادرت به کسب مال و تولید ثروت نکرد؟!

خسروی در اظهاراتش ادعا کرده بود که به خاطر اینکه بی‌گناه است خودش در ایران مانده اما بعدها با انتشار نامه ای از خاوری، یکی از متهمان دیگر این پرونده مشخص شد که به دلیل بدهی‌هایی که خسروی دارد نسبت به منع خروج وی از کشور اقداماتی صورت گرفته است.

در دست نوشته محمود رضا خاوری، مدیرعامل فراری بانک ملی به مدیر وقت حوزه حراست بانک ملی ایران در سوم مردادماه 1388 آمده ابود: جناب آقای ایران منش، باسلام، آقای خسروی آب معدنی داماش بدهکار بانک ظاهرا در حال خروج از کشور است، نیاز به مراقبت شدید دارد. مذاکره کنید."

مه آفرید خسروی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و مفسد فی الارض شناخته شدن به اعدام محکوم و به اتهام پولشویی به رد اموال و به پرداخت یک چهارم 2500 میلیارد تومان به عنوان جریمه محکوم شد و سرانجام در صبح روز 3 خرداد 1393 به دار مجازات آویخته شد.

۱۳۹۳/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...