نسخه چاپی

چینی‌ها در پارس‌جنوبی هم چینی ظاهر شدند

عکس خبري -چيني‌ها در پارس‌جنوبي هم چيني ظاهر شدند

نایب رئیس كمیسیون انرژی مجلس با تأكید بر اینكه باید به پیمانكاران داخلی اعتماد كنیم، گفت: طرف‌های قرارداد ما در پارس جنوبی با پیمانكاران خارجی نامناسب بوده و اشتباه ما انعقاد قراردادهای فراوان و بدون تضمین اجرایی با شركت‌های خارجی است.

به گزارش نما، عبدالله کعبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، درباره حضور شرکت‌های خارجی در طرح‌های توسعه پارس جنوبی به ویژه فاز ۱۱ پارس جنوبی که چینی‌ها مسئولیت اجرایی آن را به عهده دارند، افزود: متأسفانه چینی‌ها ظاهری فریبنده دارند و نوع رفتار آن‌ها در تنظیم قراردادها، موجب می‌شود اطمینان و اعتماد بالایی به خود جذب کنند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: از حرف تا عمل چینی فاصله زیادی وجود دارد و عملکرد آن‌ها در پارس جنوبی به هیچ وجه مطلوب نبوده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در انجام تعهدات خود در قبال شرکت‌های خارجی در پارس جنوبی عمل کرده ولی طرف‌های قرارداد به هیچ وجه عملکرد مناسبی نداشته‌اند، تصریح کرد: در چنین شرایطی وقتی پیمانکاران داخلی برای اجرای طر‌های توسعه اعلام آمادگی می‌کنند باید پروژه‌های جنوب به آن‌ها واگذار شود.

زمانی که رستم قاسمی به وزارت خانه نفت آمد تصمیم گرفت شرکتی مادر (هلدینگ) از تمام شرکت‌های داخلی تشکیل دهد و پروژه‌های نفت و گاز را به این شرکت واحد واگذار کند

این نماینده مردم در مجلس هشتم با تأکید بر اعتماد به پیمانکاران داخلی، یادآور شد: زمانی که رستم قاسمی به وزارت خانه نفت آمد تصمیم گرفت شرکتی مادر (هلدینگ) از تمام شرکت‌های نفت داخلی تشکیل دهد و پروژه‌های نفت و گاز را به این شرکت واحد واگذار کند.

کعبی ادامه داد: در تشکیل چنین شرکتی ممکن است مشکلاتی از جمله سهم‌خواهی شرکت‌های مختلف داخلی وجود داشته باشد ولی واگذاری این پروژه‌ها به شرکت‌های داخلی صرفه بیشتری برای کشور دارد.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر سال گذشته شرکت ملی نفت ایران هم در مذاکراتی خواستار جبران تاخیر چینی‌ها در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شد و حتی گفته می‌شد در صورت ادامه تاخیرها این شرکت بین‌المللی مشمول جرایمی خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم با بیان اینکه شرکت‌های خارجی بر اساس شرایط سیاسی روز دنیا در قبال قراردادهایشان با ایران عمل می‌کنند، افزود: قطع همکاری با چنین شرکت‌هایی نه تنها اشکال، بلکه مفید هم به شمار می‌آید.

اعلام آمادگی پیمانکاران داخلی برای تحویل فاز ۱۱ پارس جنوبی

به گزارش خانه ملت، در حالیکه رکورد شکنی‌های جدید پیمانکاران ایرانی در طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی در غیاب غولهای گازی جهان صورت گرفته است، شرکت سی.ان.پی.سی چین هنوز به وقت کشی‌های خود در فاز ۱۱ پارس جنوبی ادامه می‌دهد.

به طوریکه با گذشت نزدیک به سه سال از امضای قرارداد پنج میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و CNPCIچین، این شرکت آسیایی هنوز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را آغاز نکرده است. این در حالی است که پیمانکاران ایرانی برای تحویل پروژه از طرف چینی اعلام آمادگی کرده‌اند

۱۳۹۱/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...