نسخه چاپی

رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر:

دشمنی با اسرائیل باعث گره خوردن مردم ایران و مصر شده است

عکس خبري -دشمني با اسرائيل باعث گره خوردن مردم ايران با مصر شده است

مجتبی امانی گفت:نامگذاری‌ای كه ما برای تحولات مصر داشتیم به حقیقت نزدیك‌تر بود و حقیقتا شاهد بیداری اسلامی در این كشور بودیم.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اراده ملی رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر در پاسخ به این سوال که منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر چیست و فعالیت این دفتر بر چه منوالی است ؟ گفت : به علت جایگاه دو کشور، شباهت‌های فراوانی که بین ایران و مصر وجود دارد و تاثیر دو کشور بر منطقه، با وجود قطع رابطه با مصر این نوع حفظ ارتباط و همکاری در برخی زمینه‌هایی که مشترک است وجود دارد.
مجتبی امانی افزود : سالها پیش مصر وارد جریان صلح با رژیم صهیونیستی شد و خیلی از کشورهای اسلامی از جمله ایران که مدافع حقوق مردم فلسطین است با این کشور قطع رابطه کردند و سطح روابط بین ایران و مصر به دفتر حفاظت منافع آمد. گرچه رابطه ما با مصر به شکل دفتر حفاظت منافع است اما گاه روابط ما آنچنان زیاد شده که به عنوان مثال در سال 91 و با توجه به تغییراتی که در مصر اتفاق افتاد، وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران، جناب دکتر صالحی 4 مرتبه به مصر سفر کرد.
وی اضافه کرد : حجم کار در دفتر حفاظت منافع بالاست و آنچه که ما می‌توانیم درباره رابطه با مصر بگوییم این است که منافع متقابل فراوانی بین دو کشور ایران و مصر وجود دارد؛ به عنوان مثال همکاری راجع به مسایل سوریه و یا پاکسازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای که یک نوع همکاری بین ایران و مصر است؛ این همکاری در حقیقت نشان دهنده دشمنی بین مصر و رژیم صهیونیستی به ویژه در سطح مردمی است. که مسایل این چنینی باعث گره خوردن ایران و مصر می‌شود
رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصرگفت : رابطه ایران و مصر به شکل دفتر حفاظت منافع می‌باشد ولی این رابطه از لحاظ محتوا بسیار فراتر از سطح دفتر حفاظت منافع است.
مجتبی امانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌ که با توجه به این‌که شما از نزدیک شاهد تمام وقایع اخیر مصر بودید، این وقایع را چگونه تفسیر می‌کنید؟ گفت : تقریبا در طول 4 سال اخیر که من در دفتر حفاظت منافع مشغول به خدمت بودم، یک سال از زمانِ ریاست جمهوری مبارک را دیدم؛ چیزی که بنده مشاهده کردم این بود که مبارک با یک انقلاب واقعا مردمی برکنار شد. ارتش برای مدت 19 ماه قدرت را در دست گرفت، سپس انتخاباتی برگزار شد و حکومت سومی که من شاهدش بودم، یعنی حکومت مرسی به روی کار آمد.
وی افزود : حکومت سوم تقریبا یک سال به طول انجامید و به هر ترتیبی که ما آن را نامگذاری کنیم برکنار شد و الان نزدیک 10 ماه هست که یک رئیس جمهور موقت سکان را در دست گرفته تا انتخابات برگزار شود. آنچه من می‌توانم بگویم این است که در کنه و خمیرمایه این تحولاتی که نه تنها در مصر بلکه در تونس، یمن، بحرین و لیبی نیز به وجود آمد، اسلام گرایی مردم دیده می‌شد؛ در مناطقی که انتخابات برگزار شد، مردم این اسلام گرایی را به وضوح به نمایش گذاشتند.
مجتبی امانی در انتها خاطر نشان کرد : کشورهای مختلف عناوین متفاوتی برای این تحولات در نظر گرفتند ولی آنچه که به وضوح دیده شد این بود که نامگذاری‌ای که ما برای این تحولات - به خصوص در مصر- داشتیم به حقیقت نزدیک‌تر بود و حقیقتا شاهد بیداری اسلامی در کشور مصر بودیم.

۱۳۹۳/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...