نسخه چاپی

جهان از دید یك ناشنوا چگونه است؟

دانشمندان به بررسی این موضوع پرداختند كه جهان برای افراد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی كه از كاشت حلزونی استفاده می‌كنند، چگونه به نظر می‌رسد؟

به گزارش نما به نقل از ایسنا شنیدن آواز پرندگان و گوش‌دادن به موسیقی برای اکثر افراد امری بدیهی است اما بسیاری از افراد، از بدو تولد ناشنوا به دنیا می‌آیند و برخی با بالارفتن سن، شنوایی‌شان را از دست می‌دهند.

کاشت‌های حلزونی زندگی اشخاص ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی را دستخوش انقلاب کرده اما دانشمندان تا پیش از مطالعه جدید نمی‌دانستند جهان برای این افراد چگونه به نظر می‌رسد. هم‌اکنون محققان این موضوع که شنیدن با استفاده از یک کاشت چگونه به نظر می‌رسد را آشکارسازی کرده‌اند.

در بهترین سناریو، ایمپلنت‌هایی که صدا را به تکانه‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند (این تکانه‌ها به سمت مغز حرکت می‌کنند)، به بیمارانی که اصلا نمی‌شنوند، امکان دستیابی به درک 100 درصدی کلام را می‌دهد.

مایکل دورمان، استاد علوم شنوایی و کلامی دانشگاه ایالتی آریزونا، چگونگی به نظر رسیدن جهان برای اشخاص ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی با استفاده از یک ایمپلنت را زمانی کشف کرد که یکی از بیمارانش که شنوایی هر دو گوشش را از دست داده بود و از کاشت استفاده می‌کرد، شنوایی طبیعی یکی از گوش‌هایش را به دست آورد. این موضوع به دورمان و تیمش اجازه داد کیفیت صدای یک کاشت را با کیفیت صدای گوش شنوای بیمار مطابقت دهند.

دانشمندان نخست آزمایش خود را روی لحن‌ها انجام دادند تا دریابند فرکانس‌های خاص برای افرادی که از کاشت استفاده می‌کنند، چگونه به نظر می‌رسند. آن‌ها دریافتند این فرکانس‌ها اندکی پژواک‌دار هستند اما برای فردی که به صورت موقت یا از بدو تولد قادر به شنیدن نیست، حیرت‌آور هستند. آن‌ها سپس نشان دادند کلام با استفاده از یک ایمپلنت چگونه به نظر می‌رسد و مشخص شد که کلام واضح است گرچه اندکی رباتیک‌تر از شنوایی طبیعی است.

تیم پروفسور دورمان هم‌اکنون در حال مطالعه روی پروژه‌ای با هدف آزمایش عملکرد بیماران با استفاده از یک سیستم صدای اطراف است که کالیبره‌ شده؛ بطوری که چنانچه شخصی در وسط آرایه‌ای از بلندگوها قرار گیرد، به نظر می‌رسد گویی در یک رستوران است.

مکان‌های شلوغ مانند رستوران‌ها می‌توانند جاهای دشوار جهت تشخیص‌دادن کلام برای افرادی باشد که از اختلالات شنوایی رنج می‌برند.

۱۳۹۳/۳/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...