نسخه چاپی

هشدار درمورد سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی!

رئیس مركز ملی هوا و اقلیم سازمان حقاظت محیط زیست گفت: در دوره قبل شركت كنترل كیفیت هوای تهران هم به سازمان محیط زیست و هم به وزارت نفت در مورد سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی هشدار داده بود.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، دکتر یوسف رشیدی که در دوره قبل مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بود افزود: در آن دوره بارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم در خصوص سرطان زا بودن بنزینهای پتروشیمی هم به مسئولان سازمان محیط زیست و هم به مسئولان وزارت نفت تذکر و هشدار داده بودیم.

به گفته وی، البته در آن زمان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در جایگاهی نبود که دولت را مجاب به توقف تولید سوخت توسط پتروشیمی ها کند.

رئیس مرکز ملی هوای و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: به طور کلی اصلا نیازی به تست کردن بنزین پتروشیمی برای اثبات سرطان زا بودن آن نیست چراکه این بنزین حاوی ترکیبات آروماتیک و حلقوی است که قطعا مسئولان از خطرناک و سرطان زا بودن این مواد اطلاع داشته اند با این حال شرکت کنترل کیفیت در این خصوص بارها اخطار داده بود.

رشیدی تصریح کرد: البته مسئولان سازمان محیط زیست در دوره قبل نیز خطرناک بودن این بنزین را قبول داشتند و به آن اذعان می کردند اما متاسفانه مانند بسیاری موارد سازمان محیط زیست ناچار به تعامل با دیگر دستگاهها می شد و در بسیاری موارد نمی توانست علیرغم علم به موضوعی دستگاه مقابل را مجاب به توقف تولید یک ماده خطرناک و یا توفق یک فعالیت مخرب کند.

وی افزود: با ورود به سازمان محیط زیست در دولت یازدهم اولین اقدامی که انجام دادیم پیگیری برای توقف تولید سوخت توسط پتروشیمی ها بود که پی گیریهای انجام شده ظرف سه تا چهار ماه به بار نشست و در مصوبه دهم اردیبهشت ماه سال جاری که در ۹ محور و ۳۵ ماده در هیات دولت تصویب شد در اولین ماده که مربوط به سوخت است توقف افزودن حلال های آروماتیک به بنزین در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، در حال حاضر سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را برای اجرای این مصوبه و حذف کامل بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت انجام می دهد کما اینکه در سال جاری با جلوگیری از ورود این بنزین به چرخه سوخت شاهد بودیم که هیچ روز با هوای ناسالم در پایتخت نداشتیم.

رشیدی اظهار داشت: در حال حاضر در مراجع علمی اثبات شده که ذرات معلق ثانویه که یکی از عمده ترین عوامل آلوده کننده هوای تهران و دیگر کلان شهر ها هستند توسط ترکیبات آروماتیک تولید می شود که بسیار خطرناک و سرطان زا است که خوشبختانه در سال جاری تا حد زیادی مهار شده اند.

۱۳۹۳/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...