نسخه چاپی

آغازبزرگترین رویدادفرهنگی جهان اسلام

مسابقات بین المللی قرآن كریم جمهوری اسلامی ایران از سال 60 همزمان با عید مبعث و آغاز نزول قرآن به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در ایران برگزار شده است كه در سالهای 1361 و 1364 به علت شرایط خاص جنگ در كشور، بمباران و موشك باران شهرها و نا امن بودن حریم هوایی كشور این مسابقات برگزار نشد.

سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در حالی از 5 تا 12 خرداد با شرکت کنندگانی از 70 کشور جهان در سالن اجلاس سران برگزار می شود که مروری بر دوره‌های گذشته این مسابقات بیانگر رشد کمی و کیفی این رقابتها است.

به گزارش مهر، مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از سال 60 همزمان با عید مبعث و آغاز نزول قرآن به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در ایران برگزار شده است که در سالهای 1361 و 1364 به علت شرایط خاص جنگ در کشور، بمباران و موشک باران شهرها و نا امن بودن حریم هوایی کشور این مسابقات برگزار نشد.

حضور اقشار مختلف در برنامه های متنوع این رقابت معنوی، برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور رئیس جمهور و حضور بالاترین مقام های کشور در تمامی ایام مسابقات و برگزاری مراسم اختتامیه در محضر مقام معظم رهبری، حضور مستمر میهمانان خارجی، اجرای برنامه های جذاب توسط نونهالان، ایجاد فرصتی مناسب برای معرفی حافظان و قاریان جهان اسلام به ویژه قاریان ممتاز کشور مصر و بهره مندی جامعه از قرائت های زیبا و جذاب آنان از جمله ویژگی هایی است که می توان برای مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران برشمرد.

همچنین وجود رشته های متنوع در این مسابقات نیز آن را از سایر مسابقات بین المللی متمایز ساخته است. توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن در سطح جهان اسلام و مسلمانان سایر کشورها و تأکید بر اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه های قرآنی و نیز افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان و به وجود آوردن زمینه وحدت امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی ترین اهداف برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم است.

آغاز نخستین دوره از مسابقات بین المللی قرآن با 24 شرکت کننده از جهان

در نخستین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران که از 16 تا 20 بهمن ماه 1360 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، 24 قاری و حافظ از 12 کشور جهان یعنی بنگلادش، جمهوری عربی صحرا، الجزایر، سوریه، مالزی، هندوستان، لیبی، پاکستان، افغانستان، ایران، گینه و عراق شرکت داشتند.

در دومین دوره از این مسابقات که از 12 تا 17 فروردین ماه 1362 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، بانوان نیز حضور داشتند و 30 نفر از 13 کشور جهان شرکت داشتند. سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1363 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد و 35 نفر از 11 کشور شرکت داشتند و در چهارمین دوره نیز که از 12 تا 17 فروردین ماه 1365 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، 56 نفر از 19 کشور جهان شرکت کردند.

پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 12 تا 17 بهمن 1366 نیز در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد و در این دوره 45 نفر از 17 کشور جهان حضور داشتند. در ششمین دوره این مسابقات که از 12 تا 17 فروردین ماه 1368 در حسینیه ارشاد برگزار شد، 68 نفر از 25 کشور جهان شرکت کردند. همچنین در هفتمین دوره که اسفند 1368 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد 49 نفر از 20 کشور جهان شرکت داشتند.

هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 13 تا 17 بهمن 1370 در حسینیه ارشاد برگزار شد و در این دوره 49 نفر از 29 کشور جهان شرکت داشتند. در نهمین دوره نیز که از 1 تا 5 بهمن 1371در حسینیه ارشاد برگزار شد، 32 نفر از 21 کشور جهان حضور داشتند که مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.

در دهمین دوره این مسابقات که 20 تا 22 دیماه 1372 در حسینیه ارشاد برپا شد، 55 نفر از 37 کشور جهان شرکت داشتند. در یازدهمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم که از 10 تا 14 دی 1373 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، ایران میزبان 46 نفر از 31 کشور جهان شد و در این دوره رشته تفسیر نیز اضافه شد.

دوازدهمین دوره مسابقات قرآن ایران از 28 آذر تا 4 دی 1374 در حسینیه ارشاد برپا گردید و 46 نفر از 35 کشور جهان شرکت کردند. در سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که از 18 تا 24 آذر 1375 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، 75 نفر از 31 کشور جهان حضور داشتند. در دوره چهاردهم این مسابقات که از 6 تا 12 آذر 1376 در حسینیه ارشاد برگزار شد، 86 نفر از 41 کشور جهان شرکت کردند.

برگزاری پانزدهمین دوره در سالن همایشهای بین المللی ایران/ شرکت 45 نفر در مسابقات

در پانزدهمین دوره این مسابقات در سالن همایشهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران از 25 تا 30 آبان 1377 برگزار شد و 45 نفر از 22 کشور جهان در آن شرکت کردند. دوره شانزدهم این مسابقات از 14 تا 20 آبان 1378 در محل سالن همایش های بین المللی ایران برگزار شد و در آن 54 نفر از 25 کشور جهان به رقابت با یکدیگر پرداختند. در هفدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که از 3 تا 8 آبان 1379 در سالن همایش های بین المللی ایران برگزار شد، 73 نفر از 35 کشور جهان حضور داشتند.

در هجدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که از 22 تا 27 مهر 1380 در سالن همایش های بین المللی ایران برگزار شد، 67 نفر از 29 کشور جهان شرکت کردند و ایران مقام برتر رشته قرائت را کسب کرد.

در نوزدهمین دوره که از 12 تا 16 مهر 1381 در سالن همایش های بین المللی برگزار شد، 76 نفر از 39 کشور جهان شرکت داشتند که در این دوره قاریان و حافظان ایرانی در صدر برگزیدگان قرار گرفتند. بیستمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 1 از تا 6 مهرماه 1382 در محل سالن همایش های بین المللی ایران برگزار شد که در این دوره 101 نفر از 41 کشور جهان شرکت داشتند.

سالن اجلاس سران میزبان 44 کشور شرکت کننده در بیست و یکمین دوره مسابقات قرآنی

در بیست و یکمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن ایران که از 22 تا 27 شهریور سال 1383 در محل سالن اجتماعات سران کشورهای اسلامی برگزار شد، 82 نفر از 44 کشور جهان در این مسابقه به رقابت پرداختند.

در بیست و دومین دوره از این مسابقات که از 14 تا 20 مهر 1384 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، 67 نفر از 43 کشور جهان در مسابقه شرکت کردند. در بیست و سومین دوره این رقابت بین المللی که از 31 شهریور تا 5 مهر ماه 1385 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، 53 نفر از 40 کشور جهان شرکت داشتند که در آن ایران صدرنشین نتایج این مسابقات قرار گرفت.

بیست و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 19 تا 24 مرداد 1386 در سالن اجلاس سران برپا شد و در آن80 نفر از 53 کشور جهان شرکت کردند. در دوره بیست و پنجم که پایان ربع قرن مسابقات قرآن در ایران به شمار می رود، علاوه بر اینکه 106 شرکت کننده از 60 کشور جهان طی تاریخ 8 تا 15 مرداد ماه 1387 در سالن همایش های صدا و سیما در مشهد مقدس به رقابت با یکدیگر پرداختند در بخش مقالات نیز 187 مقاله از 11 کشور به این مسابقات فرستاده شد.

ارتقای سطح کیفی مسابقات در بیست و ششمین دوره

یکی از مهمترین مواردی که در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به آن توجه جدی صورت گرفت؛ توجه به کیفیت برگزاری مسابقات بود لذا سازمان اوقاف و امور خیریه در تعامل نزدیک با رایزنی های جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان و همچنین پیگیری نتایج دیگر مسابقات بین المللی قرآن کریم این دوره از مسابقات را با حضور 84 نفر از متسابقین 55 کشور جهان برگزار کرد. همچنین رویکرد ویژه این دوره ، اطلاع رسانی حرفه ای و مطلوب از برنامه های مسابقات بود که تولید صدها خبر و پوشش گسترده مسابقات در سطح مطبوعات و صدا و سیما یکی از نتایج این رویکرد مطلوب است.

افتتاحیه این دوره از مسابقات که در آن 47 قاری و 37 حافظ کل حضور داشتند در روز یکشنبه 28/4/88 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور آیت ا... شاهرودی رئیس قوه قضائیه ، آیت ا... جنتی دبیر شورای نگهبان و آیت ا... محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مسئولین برگزار شد. این دوره از مسابقات در تاریخ 2/5/88 با برتری جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید.

افزایش رشته ها در بیست و هفتمین دوره/ برپایی برنامه های ویژه جنبی

در بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران که از 18 تا 23 تیرماه 89 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران برگزار شد، برنامه های جنبی رونق بیشتری گرفت و 60 کشور با 93 متسابق در این رقابت بین المللی شرکت کردند که در این میان تعدادی از شرکت کنندگان هم موفق به کسب مجوز حضور در این مسابقات نشدند؛ البته در این دوره علاوه بر رشته حفظ و قرائت قرآن کریم، رشته‌های جدیدی هم اضافه شد.

در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم،‌ رشته تفسیر که در سال‌های قبل بود، حذف و به جای آن مقالات قرآنی با موضوعات مبتلابه جامعه اضافه شد. همچنین در اواخر سال 88 فراخوان بخش مقالات قرآنی که در 25 محور صورت گرفت، که با استقبال خوبی مواجه شد به نحوی که بخش مقالات قرآنی این مسابقات، بیش از 600 مقاله دریافت کرد.

در این دوره از مسابقات 60 کشور با معرفی 43 حافظ و 50 نفر قاری حضور پیدا کردند، متسابقان کشورهایی مثل نیجریه، سوئد، لبنان، هلند، قطر، لیبی، الجزایر، کویت، عمان، امارات متحده، عراق، استرالیا، انگلستان، مالزی و تونس و ... طی سه روز در مرحله مقدماتی در دو رشته حفظ و قرائت با هم به رقابت پرداختند.

برگزاری همایش تجلیل از بانوان فعال عرصه قرآنی، معرفی نویسندگان برتر مقالات قرآنی، تجلیل از برگزیدگان سومین جشنواره قصه‌های قرآنی در روز 22 تیر و برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی و هنری از جمله برنامه‌های جانبی این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود. همچنین برگزاری دو میزگرد علمی با حضور استادان و قرآن‌پژوهان از دیگر برنامه‌های این دوره از مسابقات بود.

برگزاری بیش از 17 محفل انس با قرآن کریم در سطح بقاع متبرکه و مراکز و سازمان‌ها با حضور استادان احمد نعنیع و شاذلی از کشور مصر و قاریان و حافظان ایرانی و گروه‌های هم‌خوانی از دیگر برنامه‌‌های جنبی مسابقات بین‌المللی سال 89 بود.

شرکت بیش از 50 کشور جهان در بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم

بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم از 8 تا 13 تیرماه سال 1390 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران و قرائت پیام آیات عظام سبحانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی برگزار شد. این دوره ازمسابقات با استقبال و حضور قاریان و حافظان 60 کشور جهان در 3 رشته قرائت، حفظ و مقاله‌‌نویسی آغاز گردید.

این دوره از مسابقات دارای 2 برنامه جنبی همایش پژوهش‌های قرآنی و همایش تجلیل از بانوان قرآنی بود. آیین اختتامیه بیست هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و حجت‌الاسلام محمدی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه و متسابقین 60 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. در این دوره در رشته حفظ کل مرتضی محمدنژاد از ایران، مقداد مظفر جاسم از عراق و فرهاد یونس‌حسن از کردستان عراق مقام اول تا سوم را کسب کردند.

همچنین عباس هاشمی از ایران، داروبن حسبیوان بن سوحیبدین از اندونزی و احمد بن یوسف از بنگلادش حائز رتبه های اول تا سوم رشته قرائت گردیدند.

برگزاری بیست و نهمین دوره مسابقات جهانی قرآن جمهوری اسلامی ایران در برج میلاد تهران

اما بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به دلیل آماده سازی سالن اجلاس سران برای میزبانی اجلاس جنبش عدم تعهد که شهریورماه 91 برگزار شد؛ در برج میلاد تهران برگزار شد. بیست و نهمین دوره از مسابقات قرآن با شرکت حافظان و قاریان بیش از 60 کشور جهان و با حضور رؤسای سه قوه، وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرای کشورهای اسلامی و مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور، از 28 خرداد تا 2 تیرماه در سالن همایشهای بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

در این دوره از مسابقات«حسین معتمدی» و «قاسم مقدمی» به ترتیب در رشته حفظ وقرائت از سوی هیئت داوران به عنوان نفرات اول انتخاب شدند.

همچنین برپایی «ششمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی» با تجلیل از 19 پژوهشگر برتر قرآنی جهان اسلام، و «سومین همایش تجلیل از بانوان قرآنی» با تجلیل از 24 بانوی برگزیده از جمله برنامه های جانبی بیست و نهمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم بود که سال گذشته در سالن برج میلاد انجام گرفت.

برپایی سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران با حضور 60 کشور جهان

سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از دهم تا هفدهم خرداد ماه سال 1392 در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.
در این دوره از مسابقات ۱۱۱ قاری و حافظ از ۷۰ کشور جهان در سه مرحله مقدماتی، میانی و نهایی و در طول یک هفته به رقابت با یکدیگر پرداختند.

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات با تلاوت آیاتی از قران کریم توسط "قاسم مقدمی" قاری بین المللی قرآن مجید و نفر اول این مسابقات در سال گذشته آغاز شد و پس از آن حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حجت الاسلام و المسلمین «علی محمدی» نماینده ولی فقیه ورئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به سخنرانی پرداختند.

در کنار سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن، «چهارمین همایش تجلیل از بانوان قرآنی» با تجلیل از 14 بانوی فرهیخته قرآنی در 12 خرداد و «هفتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی» 16 خرداد با تجلیل از 30 مقاله در سالن اجلاس سران برگزار شد.

همزمان با برگزاری مسابقات بین المللی قرآن نمایشگاه بزرگ قرآنی ، فرهنگی و هنری به همراه عرضه آثار فاخر قرآنی برگزار شد که مورد استقبال مردم و علاقه مندان و قاریان و شرکت کنندگان قرار گرفت.
عرضه قرآن کریم به چهار زبان انگلیسی ، روسی ، اسپانیایی و چینی ، نمایش تابلو فرش های چشم نواز قرآنی ، برگزاری مسابقه پیامکی و اینترنتی،آموزش قرآن به گروههای سنی مختلف 0 ، طرح ختم قرآن هدیه به روح ملکوتی امام راحل و برگزاری دهها کلاس آموزش از ویژه برنامه های جنبی این دوره از مسابقات بود.

آیین اختتاميه سی امين دوره مسابقات بين المللی قرآن با حضور «محمود احمدی نژاد» رئيس جمهور دولت نهم و دهم و «سيدمحمد حسينی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و حجت الاسلام والمسلمين «علی محمدی » نماينده ولی فقيه و رئیس سازمان اوقاف و امور خيريه و ساير مسئولان كشوری جمعه 17 خرداددر سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی برگزار شد.

وحید وکیلی و هاشم سلطانی‌نژاد به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های قرائت و حفظ قرآن کریم در این رویداد مهم قرآنی حضور داشتند که هر دو نفر موفق به کسب مقام نخست این دوره از مسابقات شدند.

پنجم خرداد؛ آغاز سی‌و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، همزمان با مبعث رسول گرامی اسلامی حضرت محمدمصطفی(ص)، در دو رشته حفظ و قرائت از 5 تا12 خرداد با حضور ریاست محترم جمهوری آغاز می شود و در روز 13 خرداد جامعه قرآنی، متسابقین و شرکت کنندگان با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت.

تاکنون 98 نفر حافظ و قاری قرآن برای حضور در این دوره از مسابقات اعلام آمادگی کرده اند که از جمهوری اسلامی ایران نیز فردی در رشته قرائت از استان تهران و حجبری در رشته حفظ از استان اردبیل شرکت خواهند داشت . همچنین در این دوره از مسابقات علاوه بر برگزاری بیش از 80 کارگاه و نشست تخصصی دو همایش ویژه یکی «هشتمین دوره پژوهشهای قرآنی» با موضوع« قرآن و تمدن اسلامی» دهم خرداد برگزار خواهد شد و دیگری «همایش بانوان فعال قرآنی» با هدف تجلیل از 14 بانوی فرهنیخته قرآنی در 7 خرداد برگزار می شود.

علاوه بر حضور یکی از قاریان برجسته مصری، میثم تمار از عراق جهت اجرای ابتهال، محمدطه نعمانی برای تلاوت در محافل داخلی مسابقات و محمدعبدالوهاب طنطاوی جهت داوری مسابقات و نیز در صورت توان برای تلاوت در برنامه های محفلی داخلی مسابقات دعوت شده اند.

۱۳۹۳/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...