نسخه چاپی

امیرعبداللهیان در دانشگاه تهران:

ایران بر سر منافع ملی معامله نمی‌كند

معاون وزیر امور خارجه گفت: دستور مذاكره با ۱+۵ صرفا بحث هسته‌ای است و راجع به پرونده‌های دیگری بحث نمی‌شود، از همین رو راهبرد جمهوری اسلامی این است كه بر سر منافع ملی معامله نمی‌كند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ عصر امروز نشست علمی با عنوان ایران و مدیریت بحران‌های منطقه با حضور "حسین امیرعبداللهیان" معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

معاون وزیر امور خارجه در این نشست در مورد تحولات اخیر منطقه گفت: در سال‌های اخیر خاورمیانه آزمایشگاه تغییر بوده، از افغانستان گرفته تا شمال آفریقا.

وی افزود: آمریکا و غرب با تمامی توان از قبیل اقدامات نظامی و فرا‌تر از آن برای پیشبرد اهدافشان استفاده کرده‌اند و با توجه به این موضوع ویژگی‌های زیادی در تعارضات ما با آمریکا وجود دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آمریکا در عراق خطاهای راهبردی زیادی داشته‌، زیرا شناخت کافی از منطقه نداشته است، از طرفی انگلیس اشتباهاتش در عراق به مراتب کمتر از آمریکا بود و به گونه‌ای عمل کرد که در هنگام خروج از عراق وجهه‌ سربازان این کشور، در داخل و خارج کشور مخدوش نشد، زیرا نسبت به آمریکا تلفات کمتری داده است.

وی در مورد برخورد راهبردی انگلیس با آمریکا گفت: انگلیسی‌ها در جنگ با عراق ضمن اینکه می‌گفتند ما با آمریکا هم پیمان هستیم، اما تجربه‌های‌شان را در اختیار آمریکا قرار نمی‌دادند و بعضا مشورت‌های نادرستی به آن‌ها ارائه می‌دادند.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: در دهه جاری قواعد بازی بسیار پیچیده شده و دارای ابعاد خاصی است، در همین راستا آمریکا اکنون دارای تجربه زیادی در عرصه بین‌المللی است.

وی در مورد تحولات منطقه به جهت تغییر بازیگران، تصریح کرد: این بازیگران دارای توانایی‌هایی شده‌اند که حاکمیت خود را تثبیت کنند، در گذشته عربستان و مصر در غرب آسیا نفوذ زیادی داشتند، اما اکنون در مصر کشورهای کوچکی تاثیرگذارند.

امیرعبداللهیان در ادامه یادآور شد: عربستان زمانی در منطقه به عنوان برادر بزرگ‌تر عمل می‌کرد، اما شرایط داخلی عربستان سعودی باعث افول نقش خود در منطقه شد.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: در موضوع سوریه دیده می‌شود وقتی که باید سفارت‌های سوریه تعطیل شوند، یمن که حوزه امنیت عربستان است، از دستورات عربستان سرپیچی کرده و باید یادآور شد عربستان سعودی به دلیل تحولات سریع در منطقه تصمیماتی اتخاذ می‌کند که منبعث از رفتاری شتاب زده و عصبی در عرصه منطقه است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: مهم‌ترین پرونده ما با آمریکا پرونده‌های منطقه‌ای است و مشکلات اصلی ما با عربستان بیشتر مشکلاتی منطقه‌ای است تا مشکلات مناسباتی بین دو کشور که با توجه به روابط دوجانبه ایراد می‌شود.

این مقام مسوول افزود: نکته اصلی این است که کشور ما دارای نفوذ در منطقه است و طبیعی است که ما از نفوذمان به نفع خودمان استفاده می‌کنیم که دلیل آن به تاریخ و گفتمان انقلاب اسلامی بر می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: ما یک عضو مهم و تعیین کننده در خاورمیانه هستیم، با توجه به این موضوع عنصر مهمی که در بحث تحولات منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد، حمایت ایران از جریان مقاومت است که مقاومت برگ برنده جمهوری اسلامی در منطقه است.

وی تصریح کرد: دستور مذاکره با ۱+۵ صرفا بحث هسته‌ای است و راجع به پرونده‌های دیگری بحث نمی‌شود، از همین رو راهبرد جمهوری اسلامی این است که بر سر منافع ملی معامله نمی‌کند.

وی افزود: ما باید بدانیم که قدرت هژمونی آمریکا در حال کاهش بوده و آمریکا در حال پوست انداختن است و باید توجه داشته باشیم هرچه اقدامات نظامی آمریکا کم شود، اقدامات سیاسی و امنیتی آن‌ها بیشتر می‌شود تا به اهدافشان برسند و نمونه یکی از این اقدامات بحران سوریه است.

وی تصریح کرد: تمامی اقدامات ایران در منطقه اقدامات سازنده‌ای بوده است، در سوریه جمهوری اسلامی ایران راهبرد دقیقی داشته است و البته این راهبرد رویکرد نظامی نداشته است و تنها کمک‌های انسان دوستانه برای بهبود زندگی مردم در سوریه بوده است، از همین رو تمام اقدامات ایران برپایه اثبات حاکمیت دولت سوریه بوده است.

امیرعبداللهیان در ادامه یادآور شد: مستشاران نظامی ما برای مقابله با تروریسم سوریه مشورت‌هایی داده‌اند، زیرا سوریه آمادگی برخورد با این مشکلات را نداشت، از همین جهت محبوب‌ترین چهره از دید ملت و دولت سوریه جمهوری اسلامی ایران است، چون همواره از مردم سوریه حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: ایران با گروه‌های معارض سوریه برای گفتگوی ملی گفتگو کرده است، زیرا نگاه کشورمان در سوریه این است که مردم این کشور کمترین ضربه را ببینند.

امیرعبداللهیان افزود: بحران سوریه آزمون بزرگی برای جهان بوده و این بحران نشان داد بحران ناتوانی‌ها هم است.

معاون وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: پیام جمهوری اسلامی ایران به منطقه این است که پایبند تعهداتش در قبال کشور‌ها است

۱۳۹۳/۳/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...