نسخه چاپی

آیت‌الله جوادی آملی تاكید كرد؛

لزوم‌جلوگیری ازبالا رفتن‌سن ازدواج درجامعه

یكی از مراجع تقلید قم بر جلوگیری از بالا رفتن سن ازدواج در جامعه تاكید كرد.

به گزارش نما، روابط عمومی بنیاد اسرا نوشت: آیت‌الله جوادی آملی در فراز پایانی درس اخلاق این هفته خود که در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با تاکید بر حفظ سنت‌های حسنه در جامعه بیان داشت: باید تلاش کرد که سنت حسنه تشکیل خانواده آسان و جلوگیری از بالا رفتن سن ازدواج جوانان حفظ شود.

وی با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به مالک، بیان داشت: اگر سنت خوب و صالحه‌ای در مملکت از گذشتگان به ما رسیده است نباید آن را نقض کنیم.

این استاد حوزه ادامه داد: این سنت‌گذاری را دین اجازه داده است؛ یک وقت است می‌گویند فلان روز، روز درختکاری است یا فلان روز، روز راهپیمایی روز قدس است یا فلان هفته، هفته ولایت است یا فلان دهه، دهه کرامت است اینها سنت‌های خوبی است که گذشتگان در مملکت آن را قرار داده‌اند و نباید آنها را به هم زد.

وی با بیان اینکه نیازهای جامعه باید به صورت سنت حسنه تامین و برطرف شود، ادامه داد: دو اجتهاد است که دین ما را به آنها ترغیب کرده است؛ یک اجتهاد حُکمی است که مجتهدان باید این احکام را از کتاب و سنت و عقل و امثال آن استنباط کنند و یک اجتهاد سنت و فرهنگ‌گذاری است یعنی کسی بفهمد جامعه ما به چه چیزی نیازمند است تا آن را اصل و سنت قرار بدهد که دیگران به همان روال کار کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که اکنون جامعه ما به کدام سمت و سوی اقتصاد مقاومتی باید حرکت کند، باید کشاورزی را تقویت کند یا صنعت را تقویت کند و یا هر دو را در بخش‌های گوناگون تقویت کند که هم جلوی بیکاری را بگیرد و هم تشکیل خانواده آسان شود و هم سن ازدواج پایین بیاید.

وی با بیان اینکه زن‌ها بدانند عظمت و جلال و شکوه زن در این است که مجرای فیض خالقیت باشد، بیان داشت: همه فیوضات الهی از مجرای نفس مادر به کودک می‌رسد این مقامی که خداوند برای مادر و زن قائل است هرگز برای مرد نیست به وسیله نفسِ مادر است که علقه، مضغه می‌شود و مضغه، جنین می‌شود جنین عظام می‌شود، به وسیلهٴ نفس مادر است که می‌شود این مقام زن است.

جوادی آملی گفت: اینکه الآن رسم شده و سن ازدواج بالا رفته یک سنت محمود و ممدوح نیست هر چند اشتغال و کار هم باید در کنار این باید باشد هم مسئولان باید از خدای سبحان بخواهند که مدیریت و مدبریت آنها بر اساس ساختار نظام اسلامی باشد، هم جامعه ما، هم همه ما باید دعا کنیم که نظام ما، مسئولان ما، ملت و مملکت ما ان‌شاءالله مشمول ادعیه زاکیه ولی عصر باشند.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...