نسخه چاپی

پخش جام‌جهانی فقط از شبكه ورزش؟/انگار همه باید گیرنده دیجیتال بخرند

مطمئنا آنها می‌خواهند كه دو، سه برابر 180 میلیارد تومان را دربیاورند و این كار هم حتما برای رسانه ملی شدنی است و به همین دلیل هم تهیه‌كنندگی برنامه یك جهان، یك جام را به عادل فردوسی‌پور سپردند

در حالی که کمتر از 19 روز به جام‌جهانی باقی مانده است، بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی جهان، حق پخش بازی‌ها را خریداری کرده‌اند و حتی در حال برنامه‌ریزی برای ساختن برنامه‌های ویژه جام‌جهانی هستند. از همین الان برای پخش مراسم افتتاحیه جام‌جهانی که بینندگان میلیاردی هم دارد، شبکه‌ها در حال گرفتن آگهی‌های تلویزیونی هستند تا بتوانند چندبرابر هزینه‌ای که برای خرید حق پخش کرده‌اند را دربیاورند. مبلغ حق پخش برای منطقه خاورمیانه و کشورهایی که می‌خواهند همه بازی‌ها را پخش کنند، حدود 180 میلیارد تومان اعلام شده و رسانه ملی هم بالطبع برای خرید حق پخش بازی‌ها اقدام کرده است. در روزهایی که زین‌العابدین به جای پورمحمدی در راس مدیریت شبکه سه قرار گرفته، حق پخش همه بازی‌ها خریداری می‌شود و به دنبال آن فرشاد صادقی، مدیر شبکه ورزش هم حق پخش بازی‌ها را خریداری کرده است. بخش بازرگانی رسانه ملی هم وارد کار شده و آگهی‌های زیادی گرفته است و مطمئنا آنها می‌خواهند که دو، سه برابر 180 میلیارد تومان را دربیاورند و این کار هم حتما برای رسانه ملی شدنی است و به همین دلیل هم تهیه‌کنندگی برنامه یک جهان، یک جام را به عادل فردوسی‌پور سپردند.

پخش جام‌جهانی فقط از شبکه ورزش؟ / انگار همه باید گیرنده دیجیتال بخرند
روال کار تا دقیقه 90

اما روال کار رسانه ملی در دوران پورمحمدی به این شکل بود که مدیران بخش بازرگانی تا روز آخر جام‌جهانی صبر می‌کردند تا به قیمت کمتری حق پخش را خریداری کنند اما ظاهرا در این دوره همه‌چیز فرق کرده و باید حق پخش زودتر خریداری شود. براساس اعلام سایت‌هایی که از پخش زنده بازی‌ها خبر می‌دهند و حتی این کار را یکی دوماه هم زودتر انجام می‌دهند، شبکه سوم رسانه ملی در لیست شبکه‌هایی است که به صورت قطعی جام‌جهانی را پخش می‌کند و ایران اعلام کرده حق پخش بازی‌ها را خریداری می‌کند اما حدود دو هفته نمایندگان رسانه ملی در سفری که به دوحه قطر داشته‌اند نتوانسته‌اند با نماینده شبکه «بین اسپورت» که نام جدید گروه الجزیره اسپورت است، به توافق برسند. البته این به توافق نرسیدن به خاطر پرداخت پول نبوده و رسانه ملی از نظر پرداخت پول مشکلی ندارد. به توافق نرسیدن به خاطر این بوده که نمایندگان شرکت «بین اسپورت» اعلام کرده‌اند شبکه سه رسانه ملی روی ماهواره‌های مختلف است و با اینکه کد شده اما به راحتی کد آن شکسته می‌شود و رسانه ملی باید کدهای جدیدی را برای این شبکه تعریف کند تا هرکس که گیرنده ماهواره‌ای داشت، نتواند بازی‌ها را ببیند. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که کد جدید هم شکسته نشود اما حداقلش این است که در روزهای جام‌جهانی، این کد جدید ناشناخته است و تا زمانی که قفل‌شکنان و هکرها بتوانند کد جدید را به دست بیاورند، چند روزی طول می‌کشد. البته این تنها برای شبکه سه ایران نیست و حتی خود شبکه‌های «بین اسپورت» هم در گیرنده‌های ماهواره‌ای توسط خود گیرنده قفل‌شان شکسته می‌شود. ضمن اینکه رسانه ملی می‌تواند مثل برخی شبکه‌های ماهواره‌ای نظیر «رای ایتالیا» کدهای روزانه برای خودش تعریف کند و هکرها را به دردسر بیندازد. البته همین که رسانه ملی از نظر مالی مشکلی ندارد و 180 میلیارد تومان می‌دهد تا همه بازی‌های جام‌جهانی را پخش کند در نوع خود برای مردم ایران امیدوار‌کننده است چراکه بسیاری از کشورهای همسایه حق پخش بازی‌ها را خریداری نمی‌کنند و بسیاری از کشورهای جهان بازی‌ها را برای مردم‌شان پخش نمی‌کنند.

پیشنهاد جالب قطری‌ها به ایران

شبکه «بین اسپورت» که نماینده فیفا در خاورمیانه برای اعطای حق پخش است به نمایندگان ایران پیشنهاد داده با توجه به اینکه شبکه ورزش سه سالی هست که راه‌اندازی شده و روی مبدل دیجیتال است، بازی‌ها را از این شبکه پخش کند. این شبکه روی ماهواره کد شده و اتفاقا کد آن به راحتی کد شبکه سه شکسته نمی‌شود و به نظر می‌رسد کد آن هر هفته تغییر می‌کند. البته این شبکه هنوز فراگیر نشده و روی مبدل دیجیتال است اما اگر این اتفاق بیفتد مطمئنا بسیاری گیرنده دیجیتال خواهند خرید. ضمن اینکه چون بازی‌ها از شبکه سوم پخش می‌شود و این شبکه روی مبدل دیجیتال وجود دارد بسیاری هم گیرنده را خریداری خواهند کرد. البته شبکه ورزش برنامه‌های ویژه جام‌جهانی‌اش را از دو هفته پیش و با برنامه «برازوکا» شروع کرده و مخاطبان خوبی هم پیدا کرده است اما هنوز رسانه ملی پخش زنده بازی‌های مهم‌تر مثل تیم ملی و استقلال و پرسپولیس و حتی بارسا و رئال را به این شبکه می‌دهد. شبکه ورزش به مدیریت فرشاد صادقی، در سه سال گذشته برنامه‌های زیادی ساخته است و البته تخصصی بودن این شبکه باعث شده بسیاری برای خریدن مبدل‌های دیجیتال اقدام کنند. حضور چهره‌های شاخص گروه ورزش شبکه سه در شبکه ورزش هم اتفاق افتاد و پیمان یوسفی، مزدک میرزایی با برنامه‌های میدان، لیگ یک و در حال حاضر برازوکا و عادل فردوسی‌پور با برنامه فوتبال 120 مخاطبان خوبی برای شبکه ورزش جذب کرده‌اند. در هر حال اگر رسانه ملی نتواند فکری به حال کدهای شبکه سه کند، ممکن است بازی‌های جام‌جهانی از شبکه ورزش پخش شود. اگر این اتفاق بیفتد آن وقت همه باید مبدل دیجیتال بخرند و این خیلی به نفع شبکه‌هایی می‌شود که روی مبدل دیجیتال قرار دارند.

حسین ذکایی: من به برزیل نمی‌روم

حسین ذکایی تهیه‌کننده فوتبال‌های خارجی شبکه سوم و گوینده بخش اخبار ورزشی همین شبکه درباره ماجرای حق پخش هیچ‌ اطلاعی ندارد و می‌گوید: «درباره حق پخش باید با بخش بین‌الملل و اداری مالی سازمان صحبت کنید. گروه ورزش شبکه سه کاری به حق پخش مسابقات ندارد.» او حضورش در برزیل را به‌عنوان سرپرست کاروان تکذیب می‌کند و می‌گوید: «من سرپرست کاروان اعزامی ایران نیستم و در این باره پستی ندارم. اصلا هم نمی‌دانم چه کسانی به برزیل می‌روند و بهتر است در این‌باره با آقای آقازمانی مدیرگروه شبکه سه صحبت کنید. من درباره صحبت‌های شما اطلاعاتی ندارم.» البته هر چه تلاش کردیم نتوانستیم با آقازمانی صحبت کنیم اما در هر حال، اعلام شده مزدک میرزایی گزارشگر بازی‌ها در جام‌جهانی برزیل است و مشخص نیست آیا او تا پایان رقابت‌ها در برزیل می‌ماند یا پس از حذف ایران به تهران برمی‌گردد. به هر صورت از 10 خرداد ویژه برنامه های شبکه سوم آغاز می شود و برنامه عادل فردوسی پور هم قرار است از 21 خرداد 93 شروع شود.

کشورهای آسیای میانه می‌قاپند

در هر حال بسیاری از کشورهای آسیای میانه مثل افغانستان با خریدن گیرنده‌های ماهواره‌ای ارزان‌قیمت و حتی گیرنده «بین اسپورت» لوگوی آن شبکه‌ها را می‌پوشانند و فوتبال‌ها را به صورت غیرمجاز برای بینندگان‌شان روی شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌کنند. در هر حال دیدن بازی‌های جام‌جهانی، در کمتر از 20 روز به دغدغه اصلی مردم جهان تبدیل شده و چند وقت پیش بود که شبکه ZDF آلمان از لج الجزیره اسپورت و گروه «بین اسپورت» قطری اعلام کرده بود دیدن جام‌جهانی حق فقراست و به همین دلیل آن را به صورت رایگان پخش می‌کند که درنهایت نتوانست موفق شود و از مواضعش عقب‌نشینی کرده و به پخش آن از یک ماهواره اروپایی آن هم به صورت کدشده راضی شده است. برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان هم چند وقت گذشته اعلام کرده‌اند بازی‌های جام‌جهانی را به صورت رایگان برای بینندگان‌شان پخش می‌کنند که البته در دوره قبل هم نشان دادند که فقط بلوف می‌زنند و هیچ بازی‌ای را نتوانستند به صورت زنده برای بینندگان‌شان پخش کنند و فقط برای افزایش بینندگان‌شان این ترفند را به کار بردند.

منبع: isport

۱۳۹۳/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...