نسخه چاپی

دست‌های نامرئی نمی‌تواند اقتصاد مقاومتی را محقق كند

به مهندسی و معماری جدید در اقتصاد كشور بر اساس الگوی اقتصاد اسلامی نیاز داریم و با دست نامرئی محقق نمی‌شود.

به گزارش نما واحد مرکزی خبر به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات نوشت، دکتر حسین عیوضلو که عضو هیئت مدیره این بانک نیز است ، تاکید کرد:
اقتصاد اسلامی در کشور به متولی نیاز ندارد و به نظر می رسد و همه باید برای تحقق منویات رهبری تلاش کنیم.

عضو هیئت مدیره بانک توسعه صادرات ایران با تبیین مبانی نظری اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد اسلامی در صورت تحقق، یک اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
حسین عیوضلو با تبیین مبانی نظری اقتصاد مقاومتی و دلالت های آن برای بانکداری اسلامی گفت : مبانی اقتصاد اسلامی شامل سه عنصر حق ، عدل و تعالی است و ویژگی های اقتصاد مقاومتی خودکفایی در تامین حد ضرورت ، انعطاف پذیری و پایداری است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) مبانی نظری اقتصاد مقاومتی را اینگونه تشریح کرد: این اقتصاد ، اقتصادی مقاوم در برابر فشارهای خارجی و موانع داخلی و بحران های بین المللی است و استقامتی خوب در برابر ضربه ها و اختلال های بالقوه و بالفعل دارد.
اقتصاد مقاومتی، اقتصادی قائم به ذات و غیرقائم به غیر و همچنین اقتصادی با ثبات و پایدار است.
آقای عیوضلو با نقد اقتصاد متعارف گفت : هر نظریه ای مبتنی بر مبادی ارزشی مختص به خویش است ، بنابراین یا باید بر اساس مبانی مورد پذیرش اسلام نظریه پردازی کنیم یا در غیر این صورت باید به نظریه های اقتصاد متعارف که مبتنی بر مبادی غیر دینی یا ضد دینی است ، متوسل شویم.
عضو هیئت مدیره بانک توسعه صادرات ایران در ادامه با توجه به شرایط خاص کشور در این برهه تاریخی افزود: با توجه به مسئله نظم جهانی و سبک زندگی وآثار بحران های اقتصادی و معضلات ناشی از آن از یک سو و یگر مشکلات تحریم های همه جانبه از طرف دیگر ، نظام سلطه و مسئله اقتدار نظام جمهوری اسلامی، ضرورت دارد طرح اقتصاد مقاومتی از سوی کارگزاران اقتصادی کشور پیگیری شود و سیاست گذاری ها بر مبنای نظریه های اسلامی و بومی باشد.
وی با تبیین بحث عدالت بین نسلی با رویکردی اخلاقی، خواستار برخورد یکسان با نسل های فعلی و آتی شد و تاکید کرد: اخلاقی نیست که برای نسل های آتی اهمیت کمتری قائل شویم و منابعی را که حق آنهاست ، اکنون به نفع خود مصادره و مصرف کنیم.
به همین ترتیب، تعیین نرخ سود برای سرمایه گذاریهای و نرخ تنزیل دارایی های آتی و به همین ترتیب نرخ سود از قبل پیش بینی شده به عنوان هزینه فرصت سرمایه گذاری بدون احتساب به بخش واقعی اقتصاد از منظر بانکداری اسلامی توجیه ندارد.
بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است تا بتواند الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.

۱۳۹۳/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...