نسخه چاپی

جلال كوزه‌گری درگفتگو با «نما» ؛

دیگر نمی توانستم بمانم!

عکس خبري -ديگر نمي توانستم بمانم!

رئیس فدراسیون هندبال گفت:اصلاً چنین بحثی مطرح نیست. مطابق قانون وزارت ورزش مبنی بر عدم فعالیت بازنشسته‌ها در فدراسیون‌ها دیگر نمی‌توانستم در فدراسیون بمانم.

به گزارش نما ، جلال کوزه گری هم دیروز از فدراسیون هندبال به نوعی بر کنار شد. این اتفاق دیروز در حالی افتاد که رئیس فدراسیون هندبال مدعی بود سازمان بازرسی به دلیل بازنشستگی وی خواستار ممنوعیت فعالیتش در این پست شده است اما زمان پایان دوره چهار ساله ریاست کوزه‌گری بر فدراسیون هندبال بهمن ماه امسال به پایان می‌رسد و به طور معمول سازمان بازرسی کل کشور در پایان دوره‌های چهار ساله و به هنگام ثبت نام کاندیداهای جدید از حضور بازنشستگان در انتخابات فدراسیون‌ها ممانعت به عمل می‌آورد. همین ساز و کار باعث شده است تا این شائبه به وجود بیایید وزارت ورزش با توجه به نامه نگاری ملی پوشان مخالف کوزه گری حکم به بر کناری او داد تا از حواشی که می‌توانست از وجود این اختلاف به وجود بیایید جلو گیری کرده باشد.
نامه‌نگاری ملی‌پوشان با وزیر ورزش بالاخره باعث رفتن شما ازفدراسیون هندبال شد؟
اصلاً چنین بحثی مطرح نیست. مطابق قانون وزارت ورزش مبنی بر عدم فعالیت بازنشسته‌ها در فدراسیون‌ها دیگر نمی‌توانستم در فدراسیون بمانم.
یعنی نامه‌های ملی‌پوشان تأثیری در برکناری شما نداشت؟
همان طور که گفتم کوچک‌ترین تاثیری در جدایی من ازفدراسیون نداشت. من مطابق قانون به دلیل بازنشستگی با فدراسیون قطع همکاری کردم.
اما قبول این حرف که سخت است.
سخت نیست. باور کنید که تنها به دلیل بازنشستگی از فدراسیون رفتم.
ولی اگر وزارت می‌خواست به راحتی می‌توانست شرایط ادامه حضور شما را در فدراسیون هندبال فراهم کند؟
این سوال را باید از مدیران تصمیم گیر بپرسید. آن چیزی که به من مربوط می‌شود این است که چون بازنشسته شدم باید از فدراسیون می‌رفتم.
با این حال وزارت می‌توانست تا پایان دوره 4 ساله شما صبر کند.
می‌توانست، اما نکرد. همان طور که گفتم مطیع قانون هستم و به حکم صادره از سوی وزارت ورزش احترام می‌گذارم.
اینکه مدیران وزارتخانه صبر نکردند تا دوره ریاست شما تمام شود می‌تواند این معنی را هم داشته باشد که نامه ملی پوشان روی آنان تأثیر گذار بوده ‌است؟
من دیگر در جریان جزئیات نیستم. آنچه که به من گفته شد این بود که چون بازنشسته هستم دیگر نمی‌توانم در فدراسیون بمانم.
ولی با این حال نمی‌توان ازتاثیر اختلاف شما با ملی پوشان در این تصمیم گیری به سادگی گذشت؟
اول این را بگویم من با ملی پوشان مشکلی ندارم اما آنان بامن‌ دچار مشکل شدند.

چرا؟
 آنان چون بخشی ازپاداش‌های خود را نگرفتند فدراسیون را مقصرمی‌دانستند در حالی که ما کوچک‌ترین کوتاهی نکردیم و هرآنچه ازدست‌مان برمی‌آمد را انجام دادیم. اما شرایط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ایجاب نمی‌کرد که بخواهند اعتبارات لازم را در اختیار ما قرار دهند. یعنی هر دو نهاد از نظر مالی در تنگنا بودند و ما هم چاره‌ای نداشتیم جز اینکه این شرایط را درک کنیم و روی پای خودمان بایستیم.  
از دست بازیکنان تیم ملی دلخورنیستید؟
از این دست حواشی همیشه در کار وجود دارد، اما این ما هستیم که باید در برخورد با آنها بهترین تصمیم را بگیریم. اگر قرار باشد هر مقام مسئولی وظیفه و هدفش را گم کند و به‌دنبال تسویه حساب شخصی باشد، هیچ موفقیتی به‌دست نخواهد آمد. اگرهم می‌بینید من کمتر نسبت به این حواشی واکنش نشان دادم به این دلیل بود که می‌دانستم وارد‌شدن به بطن این حواشی هیچ فایده‌ای برای هندبال ایران نداشت.
به همین دلیل هم بود در روزهای آخر حضوردر فدراسیون مانعی برای دعوت ملی‌پوشان معترض ایجاد نکردید؟
اعتقاد دارم هر کس باید حیطه مسئولیت خود را بداند. اینکه بازیکن در کار فدراسیون دخالت کند یا فدراسیون بخواهد برای وزارت ورزش تعیین تکلیف کند به هیچ وجه درست نیست. اصلاً اگر این چنین باشد نه به تشکیلات فدراسیون نیازی است و نه به تشکیلات وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک.
اما شاید این موضوع باعث شکل گیری بازیکن سالاری در تیم ملی شود؟
 بورت ماچک سرمربی تیم تمامی نفرات موردنظرخود را از لیگ برترایران انتخاب کرد و از 11 خرداد اردوها را آغازمی‌کند. بازیکنانی که آن نامه‌ها را دادند دربرهه‌ای از زمان دچاراحساساتی شده بودند و بعضاً حرف‌های احساسی زده بودند. مطمئن باشید اگر پیراهن تیم ملی برای بازیکنان ارزش داشته باشد که حتماً دارد خودشان متوجه اشتباه خود شده‌اند و بعد از این به طور حتم به وظیفه خود که موفقیت هندبال ملی کشور هست عمل می‌کنند.
حالا که صندلی ریاست فدراسیون هندبال را به نوعی از شما گرفتند، عملکرد این فدراسیون را درمدتی که در آن حضور داشتید چطور ارزیابی می‌کنید؟
در یک برهه از زمان نتایج خوبی گرفتیم، اما در یک برهه نه. مثلاً تیم‌های ملی هندبال کشورمان ابتدا دررقابت‌های نوجوانان و جوانان آسیا خوب کار کردند، اما بعد از آن در این دو رده خوب ظاهر نشدیم. در رده سنی بزرگسالان هم بعد از کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی فراز و نشیب‌هایی وجود داشت، اما در نهایت خوشحالم که با کسب مقام سومی‌ آسیا توانستیم جواز حضور در جام جهانی هندبال را به دست بیاوریم. دراین مسیر خیلی‌ها زحمت کشیدند؛ از دست‌اندرکاران فدراسیون تا هیات‌های ورزشی، مربیان، ورزشکاران و حتی حامیان مالی.
با توجه به موضوعاتی که به آن اشاره داشتید در کل عملکرد فدراسیون مثبت بود یا منفی؟
 معتقدم درهر برنامه‌ای نقاط ضعف وقوت وجود دارد. پس اینکه ما بخواهیم به عملکرد فدراسیون نمره 20 بدهیم یا منتقدانمان با نادیده گرفتن همه نقاط مثبت، همه چیز را سیاه جلوه دهند، هر دو منطقی نیست. ما، نه می‌گویم بسیار خوب کار کردم و نه می‌گویم بد بوده‌ام. در مجموع، افت و خیزهای زیادی داشتیم، اما درمجموع خوشحالم پس از چهار سال کار و تلاش، پس از چهار سال خون دل خوردن و حرف شنیدن نتیجه‌اش را با ایستادن روی سکوی سوم قهرمانی آسیا و صعود به جام جهانی گرفته‌ایم.
فکر می‌کنید در 2014 بتوانیم نخستین مدال طلای بازی‌های آسیایی را به دست بیاوریم؟
این موضوع دور از دسترس نیست. البته کارمان بسیار سخت است، اما قبل از کسب مدال طلا باید بکوشیم با حضور در فینال، از عنوان نایب قهرمانی دوره گذشته دفاع کنیم. به هر حال درهندبال آسیا شش هفت تیم قدرتمند حضور دارند که تقریباً در یک سطح قرار دارند و تنها یک یا دو گل اختلاف میان آنها هست.  

۱۳۹۳/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...