نسخه چاپی

دروغ هانتیگتون علیه مقامات ایرانی

نویسنده كتاب «توحیدگرایی و صلح» گفت: مهم‌ترین ضرورت برای گفت‌وگوی ادیان الهی برای مواجهه با اهداف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نبرد تمدن‌هاست كه در راستای تحكیم هژمونی سرمایه‌داری غرب صورت می‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، دو اثر جدید عماد افروغ «توحیدگرایی و صلح» و «فریادهای خاموش روز نگاشت تنهایی» عصر دوشنبه ۵ خرداد ماه حجج اسلام حمیدرضا پارسانیا، محسن الویری و کریم خان‌محمدی اعضای هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، سیدهادی حسینی نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سوادکوه و روبرت بیگلریان نماینده مردم ارامنه در مجلس شورای اسلامی و عادل فردوسی‌پور در فرهنگسرای شفق رونمایی شد.

* نگارش کتاب «فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی» را مرهون لطف خدای متعال و پیامبر اکرم(ص) می‌دانم

عماد افروغ در ابتدای سخنان خود با اشاره به انگیزه اصلی نگارش کتاب «توحیدگرایی و صلح» گفت: در ابتدا تقارن رونمایی این دو اثر با عید مبعث را به فال نیک می‌گیرم و نگارش کتاب «فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی» را مرهون لطف خدای متعال و پیامبر اکرم(ص) می‌دانم، تشرف به خانه خدا و حج باعث شد که متوجه شدم در وحدت بین ادیان بسیار کم کار کرده‌ایم و بنابراین باید اهتمام جدی در این زمینه صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه فهم دقیق شرایط کنونی عالم به ویژه با طرح نبرد تمدنی هانتیگتون بسیار ضروری است، با اشاره به بنیان کتاب «توحیدگرایی و صلح» افزود: هانتیگتون تلاش برای توجیه غلبه دموکراسی لیبرال بر فرهنگ‌های شرقی ادیان الهی دارد، به همین جهت مهم‌ترین ضرورت برای گفت‌وگوهای فرهنگی به ویژه گفت‌وگوی ادیان الهی برای مواجهه با اهداف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نبرد تمدن‌هاست که در راستای تحکیم هژمونی سرمایه‌داری غرب صورت می‌گیرد.

افروغ بیان داشت: هانتیگتون در مقاله معروف نبرد تمدن‌های خود با یکی دانستن مسیحیت با فرهنگ غربی لیبرال با نادیده انگاشتن مبنایی‌ترین و موجه‌‌رین و مستحکم‌ترین پایه وحدت یعنی خدا و یکتاپرستی می‌کوشد تا بر طبل اختلاف و تفرقه کوبیده و تمدن‌ها را به جان هم بیندازد و رندانه بستری برای مانور نظام سرمایه‌داری فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه شیطنت‌هایی در این مقاله به چشم می‌خورد، ادامه می‌دهد: از جمله این مورد که بیان می‌کند: فرآیند نوسازی اقتصادی و تغییرات اجتماعی مردم را از هویت محلی خود دور کرده و دولت ملی به مثابه منبع هویت تضعیف می‌شود. در بخش اعظمی از دنیا مذهب شکاف ایجاد شده را پر می‌کند و جنبش‌های بنیادگرا ظهور می‌کند، این جنبش‌ها در مسیحیت غربی، یهود، بودائیسم، هندوئیسم و اسلام متجلی می‌شود.

* دروغی که هانتیگتون مطرح کرد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در نبرد تمدن‌ها سؤال تو کیستی مطرح است، خاطرنشان کرد: از منظر هانتیگتون یک شخص می‌تواند نیمه فرانسوی و نیمه عرب و حتی شهروند دو کشور باشد، اما مشکل است که نیمه کاتولیک و نیمه مسلمان باشد! این جملات به لحاظ معنایی و جوهری به هیچ وجه درست نیست. ما مسلمانان به همان میزان که به پیامبر(ص) باور داریم به حضرت مسیح هم باور داریم، به عبارتی من مسلمان، هم خود را مسلمان، هم مسیحی و هم یهودی می‌دانم، آن هم بر پایه باور به رسالت دو نبی بزرگ ابراهیمی یعنی حضرت عیسی(ع) و موسی(ع).

وی ادامه داد: هانتیگتون حتی برای نتیجه دلخواه خود متمسک به دروغ هم می‌شود و اظهار می‌دارد: یک مقام عالی ایرانی اعلام کرد که تمام کشورهای مسلمان باید به سلاح هسته‌ای دست یابند و در سال ۱۹۸۸ رئیس جمهور ایران به کرات برای توسعه سلاح‌های دفاعی و تدافعی شیمیایی، بیولوژیک و رادیولوژیک فراخواند، در صورتی که وی نسبت به نتیجه‌گیری خود صادق بود، چرا نامه ۵۸ نفر از استراتژیست‌ها و شبه روشنفکران آمریکایی را در توجیه جنگ‌های منطقه‌ای بوش امضا کرد؟!

* بی‌توجهی هانتیگتون به مبنایی‌ترین اصول مشترک بین ادیان

افروغ با اشاره به اینکه فرهنگ و تمدن‌های مختلف باید بیاموزند که همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند، تردیدی نیست، به نقد دیگر مباحث هانتیگتون پرداخت و افزود: هانتیگتون به دنبال آن بوده است که پیوند فرهنگ و تمدن غالب لیبرالیستی و سکولاریستی با جوهره مسیحیت و همراه کردن دین آسمانی برای توجیه نظریه تمدنی خود بهره گیرد، همچنین وی به مبنایی‌ترین اصول مشترک بین ادیان منهای وجوهی از تمدن‌های مختلف که ناسازگار با این اصول مشترک است، بی‌توجه است.

وی افزود: بنده ضمن باور به یک جهان‌نگری و عام‌گرایی،‌بین جهان‌نگری مطلوب و سازگار برای حیاتی‌ سرشار از صلح و آرامش و جهانی‌سازی سرمایه‌داری و یکپارچگی تحمیلی و اغوایی آنکه سرشار از تضاد تناقض‌های مفهومی و ستیز است، شکافی آشکار می‌بینم.

* کتابی که قبل از مردن چاپ شد!

این استاد دانشگاه در ادامه به جریان نگارش کتاب «فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی» اشاره کرد و گفت: تصمیم گرفتم برای این خرده‌ریزها و براده‌ها یک آهنربا درست کنم، از آنجایی که عادت دارم هر روز بنویسم و اگر جرقه‌ای ایجاد شود، فوری یادداشت کنم و در کنار آن تحلیل‌ها و آسیب‌ها را بیان کنم، این کتاب را نوشتم، البته قصد داشتم بعد از مردنم این کتاب چاپ شود، اما از آنجایی که تا حالا نمردم و آدم عجولی هستم، در اولین فرصت این کتاب را چاپ کردم.

وی این کتاب را به مردم شریف،‌ صادق و مهمان‌نواز روستای رئیسکلای لفور مازندران اهدا کرد و ادامه داد: کتاب فریادهای خاموش، روزنگاشت و خاطرات تنهایی، شرح وقایع و بیان دردها و دغدغه‌های فکری، معرفتی،‌ عاطفی، اخلاقی، فرهنگی و حتی سیاسی فردی انس گرفته با خلوت و عزلت است که طبیعتا و تا حدودی متفاوت از اکثر روزنگاشت‌ها مربوط به دید و بازدیدها و ملاقات‌ها و دیدار‌های رسمی است.

به گزارش فارس، کتاب «توحیدگرایی و صلح» در چهار فصل توسط عماد افروغ، پژوهشگر و منتقد فرهنگی نگاشته شده است. فصل نخست این کتاب به دین و جهانی شدن و دیگر فصول صلح در گفتمان ادیان شرقی، توحید و حق انسان، پیش فرض‌ها و رویکردهای نظری عدالت اجتماعی پرداخته شده است. این کتاب توسط نشر علم در اواخر سال ۱۳۹۲ منتشر شد.

دیگر کتاب عماد افروغ «فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی» درباره خاطرات اوست که توسط انتشارات سوره مهر در سال ۱۳۹۳ منتشر شد.

۱۳۹۳/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...