نسخه چاپی

وضعیت مبهم داماش پس از اعدام مه‌آفرید

وضعیت این باشگاه از این جهت مبهم است كه تا زمان زنده بودن مه‌آفرید امیر خسروی، امیر عابدینی سهامدار و امین اموال بود و باشگاه را اداره می‌كرد؛ اما با مرگ مه‌آفرید، با اینكه عابدینی هنوز سهامدار است، دیگر اختیار اموال وی را ندارد و باید معلوم شود كه اختیار اموال وی به چه كسی داده می‌شود و آیا آن فرد علاقه‌ای به اداره باشگاه داماش دارد؟

به گزارش نما به نقل از تابناک، بهار ۹۳ برای داماشی‌ها بهار خوبی نبود. تلاش‌های آن‌ها برای ماندن در لیگ بر‌تر بی‌نتیجه ماند و سرانجام یک بار دیگر به لیگ یک سقوط کردند تا لقب آسانسور فوتبال ایران را بگیرند؛ اما این همه ماجرا نبود. پس از یک اردیبهشت آرام در نخستین روزهای خرداد بود که «مه‌آفرید امیرخسروی» مالک این باشگاه و یکی از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی به دار مجازات آویخته شد تا ساعتی پس از آن خبر تعطیلی باشگاه داماش منتشر شود.

باشگاه فوتبال داماش در سال ۱۳۸۷ و با خرید سهام باشگاه پگاه گیلان راه اندازی شد. پگاهی‌ها خودشان چند سال پیش، سهام استقلال رشت را خریداره بودند و سرانجام در آغاز فصل ۸۸-۱۳۸۷ باشگاه را منحل اعلام کردند و استانداری گیلان در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، سهام این باشگاه را به شرکت آب‌معدنی داماش انتقال داد؛ شرکتی که یکی از چندین و چند زیرمجموعه هلدینگ بزرگ «توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا»ست؛ شرکتی که در آن سال‌ها تنها هلدینگ بزرگ تجاری شناخته می‌شد و این روز‌ها نامش با اختلاسی بزرگ پیوند خورده است.

در آن زمان عابدینی و هیأت مدیره داماش وعده‌ها جالبی نظیر ساخت ورزشگاه اختصاصی، ایجاد دانشگاه تخصصی ورزش، قرار گرفتن در رده بالای جدول و حتی قهرمانی لیگ بر‌تر را در یک برنامه سه تا پنج ساله ارائه می‌کردند؛ اما سرانجام برنامه‌هایشان سقوط به لیگ یک فوتبال ایران شد.

در واقع داماش پس از افشای خبر اختلاس سه هزار میلیاردی وارد حاشیه شد و پس از دستگیری مه‌آفرید و تعلیق فعالیت‌های شرکت‌هایش در جذب درآمد‌ها دچار مشکل بود. امیر عابدینی، سهامدار و امین اموال مه‌آفرید در این چند سال همواره در تلاش بود تا بخشی از دارایی‌های «توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا» را به نفع باشگاه آزاد کند و یک‌ بار در فروردین سال ۹۱ به کمک نماینده مردم گیلان و در پی مذاکراتی که با دادستان کل کشور داشتند توانستند، مبلغی از درآمدهای شرکت را به نفع باشگاه آزاد کنند.

اما همه این فراز و فرود‌ها در آغاز این هفته و با انتشار خبر اعدام مه‌آفرید یکباره متوقف شد. در حالی که گیلانی‌ها در تکاپوی انتخاب مربی فصل بعد خود بودند و رسانه‌های محلی از نزدیک شدن نادر دست‌نشان به نیمکت این تیم سخن می‌گفتند، به یکباره و ساعاتی پس از انتشار خبر اعدام مه‌آفرید امیر خسروی خبر تعطیلی باشگاه داماش روی خروجی پایگاه‌های خبری رشت رفت.

وب‌سایت «وارش اسپورت» که تارنمای رسمی هواداران باشگاه داماش است، در خبر تعطیلی باشگاه داماش می‌نویسد: «باشگاه داماش گیلان که پس از پایان مسابقات لیگ بر‌تر فوتبال و سقوط این تیم به رقابت‌های لیگ یک نیمه تعطیل اداره می‌شد، روز گذشته و پس از نشر خبر اعدام مه آفرید امیر خسروی، مالک هولدینگ داماش تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد».

وضعیت این باشگاه از این جهت مبهم است که تا زمان زنده بودن مه‌آفرید امیر خسروی، امیر عابدینی سهامدار و امین اموال بود و باشگاه را اداره می‌کرد؛ اما با مرگ مه‌آفرید، با اینکه عابدینی هنوز سهامدار است، دیگر اختیار اموال وی را ندارد و باید معلوم شود که اختیار اموال وی به چه کسی داده می‌شود و آیا آن فرد علاقه‌ای به اداره باشگاه داماش دارد؟

این در حالی است که همین تارنما از مذاکرات نمایندگان شهر رشت برای تعیین تکلیف این باشگاه و موانعی که در راهشان وجود دارد سخن می‌گویند. جبار کوچکی‌نژاد، نمانده مردم رشت در گفت‌وگویی که با «وارش اسپورت» داشته، می‌گوید: «در دیدار اخیر خود با دادستان کشور دوباره موضوع داماش را مطرح کردم که اژه‌ای صراحتا گفت تا زمانی که سایه عابدینی هست، به داماش کمکی نمی‌کند».

او در ادامه می افزاید: «متأسفانه وزیر ورزش هم موضع شدیدی علیه عابدینی دارد و می‌گوید تا هنگامی که داماش زیر سلطه عابدینی باشد، انتظار همکاری نداشته باشید».


100539_879.png

مشکل مالکیت اموال مه‌آفرید همه داستان داماش نیست، زیرا در خلال همین ماجرا و بلاتکلیفی باشگاه داماش گیلان، باشگاه قدیمی سپیدرود رشت که در دسته سوم حضور دارد هم سودای حضور در لیگ یک را در سر می‌پروراند و برای همین به خرید سهام بلاتکلیف دادماش چشم دارد.

این باشگاه چندی پیش نامه‌ای به هیأت فوتبال گیلان فرستاده که در آن ابراز تمایل کرده، می‌خواهد با خرید سهام یکی از تیم‌های دیگر در لیگ یک یا دو حضور یابد، الماس‌خاله رئیس هیأت فوتبال گیلان هم نامه را به سازمان لیگ ارجاع می‌دهد و سازمان لیگ هم رونوشت نامه را در اختیار امیر عابدینی می‌گذارد تا در صورت تمایل داماش و سپیدرود با هم ادغام شوند.

مسأله‌ای که البته به مذاق داماشی‌ها چندان خوش نیامده و عابدینی در حاشیه نامه برای رئیس هیأت فوتبال گیلان نوشته «جناب آقای الماس خاله، اگر قرار است داماش هم به لیگ سه برود، بسم الله».

به هر حال وضعیت باشگاه داماش تا تعیین شدن سرنوشت اموال مه‌آفرید و تصمیم دستگاه قضایی کاملا مبهم است و این بد‌ترین خبر برای مردم فوتبال‌دوست رشتی است که فردای روز سقوط به لیگ یک با امیدواری در صفحه فیسبوک باشگاه داماش نوشته بودند، «دوباره برمی‌گردیم».

۱۳۹۳/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...