نسخه چاپی

تجلیل از خواننده «آمریكا؛مرگ به نیرنگ تو» +عكس

عکس خبري -تجليل از خواننده «آمريکا؛مرگ به نيرنگ تو» +عکس

«اسفندیار قره باغی» پیشكسوت عرصه موسیقی و خواننده سرود «آمریكا؛ آمریكا؛ مرگ به نیرنگ تو» در مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره تولیدات مراكز استان ها تجلیل می شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان ها، بعد از ظهر امروز -سه شنبه 6 خردادماه- در سالن پتروشیمی شهر تبریزبرگزار خواهد شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم قرار است از «اسفندیار قره باغی» خواننده پیشکسوت تبریزی تجلیل شود.

قره باغی در اول بهمن 1320 در کوچهٔ قره‌باغی‌های تبریز به دنیا آمد. او پس از گذراندن دورة اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران، به تبریز مراجعت کرد و از سال 1338 وارد هنرستان موسیقی شد و در خرداد ماه سال 1343 فارغ‌التحصیل و بعنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. اواخر سال 1347 به تهران منتقل و در گروه اپرای تهران مشغول شد، ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران پس از بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقشهای بسیاری را در اجراهای مختلف عهده‌دار شد.

قره‌باغی دکترای موسیقی کلاسیک خود را از ایتالیا اخذ کرده‌ است. ترومپت، ساز تخصصی اوست ولی با پیانو و ویولن نیز آشنایی دارد. به طوریکه در کنار آموزش آواز، سال‌ها به تدریس این سازها نیز پرداخته‌است. قره باغی پس از انقلاب اسلامی، در سازمان صدا و سیما به همکاری با واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینهٔ سرودهایی با مضمون جنگ فعال شد. در مدت هشت سال جنگ، بیش از هشتصد سرود ساخت و در ایفای سلو و گروه کُر آنها نقش مهمی داشت.

رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، رئیس مرکز سرود و آهنگهای انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئول موسیقی رادیو و نایب رئیس کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق مسئولیتی او محسوب می‌شود.

اوّلین اُپرای رادیویی وی در سال 1350 سرود ای ایران بود که با همکاری ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی انجام گرفت. او در سالهای اخیر سمفونی ارس و سمفونی خلیج فارس را ساخت[نیازمند منبع]. اما بی‌تردید اثری که بیش از هر کار دیگر او، از صدا و سیمای ایران پخش شده، سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» با صدای اوست که موسیقی آن را احمدعلی راغب ساخته و شعر آن را حمید سبزواری سروده‌است.

او در چند فیلم هم به عنوان خواننده، نوازنده و یا بازیگر حضور داشته است.

۱۳۹۳/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...