نسخه چاپی

بخشش پای چوبه دار به شرط دیه 4 میلیاردی!

در یكی دو ماه گذشته چند مورد بخشش در پای پوبه دار اتفاق افتاده. در یكی از موارد بخشش ها همراه با درخواست 4 میلیارد تومان پول بوده است. اما این شروط قانونی است؟

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: در یکی دو ماه گذشته چند مورد بخشش در پای پوبه دار اتفاق افتاده. در یکی از موارد بخشش ها همراه با درخواست 4 میلیارد تومان پول بوده است. اما این شروط قانونی است؟

گاهی خانواده اولیای دم برای بخشش متهم خواسته هایی دارد و گاهی هم مبالغ کلانی را می خواهد. در این میان گاهی هنرمندان و ورزشکاران سعی می کنند که رضایت خانواده اولیای دم را جلب کنند.

عبدالصمد خرمشاهی در باره رضایت اولیای دم با شروط خاص در میزگردی که در کافه خبر برگزار شد، گفت: نمی توان رضایت مشروط داد. در پرونده یا رضایت هست یا نیست، ما رضایت مشروط نداریم.گاهی خانواده اولیای دم خواسته ای را مطرح می کند که شدنی نیست و همین یعنی عدم رضایت، چون سنگ بزرگ نشانه نزدن است.

مثلا 4 میلیارد تومان برای رضایت می خواهد که این نشان می دهد قصد همکاری و رضایت دادن ندارد. اما اگر خواسته او تامین شد باید رضایت بدهد. من یک پرونده داشتم که خانواده اولیای دم چندین شرط را اعلام کرد و گفت اگر اجرا شود رضایت می دهد، خانواده مقتول هم تمام این کارها را کرد، اما نهایتا رضایت ندادند که این خلاف اصول و اخلاق است.

او درباره قصاص و بخشش گفت: قصاص حق خانواده اولیای دم است و در قانون هم آمده است اما باید به اشکال مختلف، بخشش را تبلیغ کرد. باید کاری کرد که فرهنگ خشونت و انتقام گیری از جامعه حذف شود. دراین میان، رسانه ها ،افکار عمومی و هنرمندان ابزاری هستند که می توان هم خوب استفاده کرد و هم بد.

نمی توان در این باره حکم کلی داد مثل چاقو هم که می تواند ابزاری برای قتل باشد و هم برای پوست کندن میوه. اما رسانه ها باید توجه داشته باشند رعایت اخلاق رسانه ای و حرفه ای مهم است. نباید از یک قاتل یا مقتول بت درست کنند .مطبوعات اگر در چارچوب قوانین عمل کنند، می توانند درانتقال اخبار پرونده ها کمک کنند و این در روند بررسی پرونده تاثیر خوبی دارد.

این وکیل دادگستری درباره بخششهایی که در این چند وقت شده گفت: توجه به اطلاعاتی که من از پرونده ها دارم باید بگویم بخش بزرگی از مصالحه هایی که در جریان اجرای احکام قصاص روی می دهد، در برابر پرداخت مبالغ کلانی از سوی خانواده های متهمان است. مبالغ گزافی که گاه حتی به ارقام میلیاردی هم می رسد.

در واقع باید گفت در این روند، بخشش محکومان به نوعی "معامله" تبدیل شده است. در این شرایط دیگر حرف زدن از گذشت و ایثار بی معناست. متاسفانه در چند پرونده ای که بنده وکالت آن را بر عهده دارم، اولیای دم مبالغ هنگفتی را مطالبه کرده اند که تهیه آن برای خانواده قاتل بسیار دشوار است.

او با بیان اینکه اولیای دم، از لحاظ قانونی اجازه دارند هر مبلغی را برای مصالحه طلب کنند، اما باید این نکته را هم در نظر داشت که خانواده های محکومان هم، پس از توقف حکم برای پرداخت این مبالغ هنگفت، دچار زحمت فراوانی می شوند. بنابراین آن فرهنگ دیرینه مقابل به مثل، چندان تغییری نیافته است. تنها تحولی که می توان از آن سخن گفت تبدیل اخلاق بخشش و گذشت به "سوداگری" و "تجارت" است.

خرمشاهی تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که نجات جان محکومان به قصاص، به رفتاری بی چشم داشت تبدیل شود. گاهی هم خانواده مقتول، هنگام طلب پول، شرط می کند که به هیچ وجه این خواسته در رسانه ها مطرح نشود. رسانه ها آئینه تمام نمای واقعیت های جامعه هستند. ما نمی توانیم خود را فریب دهیم. اما آنچه در برخی رسانه ها مطرح می شود با واقعیت زمین تا آسمان فاصله دارد. کمتر خانواده‌ای بوده است که هیچ پولی را در مقابل بخشش محکومان، مطالبه نکند.

۱۳۹۳/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...