نسخه چاپی

بی‌خبری مردم ایران از جیب مسئولان

عکس خبري -بي‌خبري مردم ايران از جيب مسئولان

در بسیاری دیگر از كشورهای جهان نیز معمولا عالی ترین مقامات حكومتی لیست دارایی‌های خود را اعلام می كنند و مردم دقیقا می دانند كه حقوق ماهانه روسای‌جمهور، نخست وزیران، وزرای كابینه، نمایندگان پارلمان و... چقدر است.

چرا مردم ایران می توانند از میزان حقوق دریافتی روسای جمهور و مقامات سیاسی دیگر کشورها مطلع شوند اما از دانستن میزان حقوق ماهانه و دارایی های مقامات کشور خود محروم هستند؟ الان همه مردم دنیا می دانند که اولاند در سال گذشته مالی، 87 هزار و 516 یورو درآمد داشته است (تا یوروی آخرش مشخص است) و ایرانیان نیز می دانند که از این به بعد سر هر برج، رئیس جمهور فرانسه 13 هزار و 532 یورو حقوق خواهد گرفت ولی اگر گفتید مسئولان خودمان چقدر از بیت المال دریافتی دارند؟!

به گزارش عصر ایران همین چند روز پیش بود که فرانسوا اولاند رئیس جمهوری منتخب فرانسه لیست دارایی های خود را اعلام کرد. اولاند که از سه شنبه رسما به عنوان رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه مستقر خواهد شد همانند اسلاف خود لیست دارایی‌ها و حقوق ماهانه خود را اعلام کرد.

در بسیاری دیگر از کشورهای جهان نیز معمولا عالی ترین مقامات حکومتی لیست دارایی‌های خود را اعلام می کنند و مردم دقیقا می دانند که حقوق ماهانه روسای‌جمهور، نخست وزیران، وزرای کابینه، نمایندگان پارلمان و... چقدر است.

اما در ایران اوضاع به گونه دیگری است. طبق قانون کشور ما رئیس جمهور، وزرا و معاونان رئیس جمهور باید پیش و پس ازتصدی پست خود لیست دارایی های خود را برای بررسی به رئیس قوه‌قضائیه ارائه کنند و ظاهرا از نظر قانونی الزامی برای اعلام عمومی این مسئله وجود ندارد.

همچنین در کشور ما مشخص نیست که دقیقا رئیس جمهوری و وزرا چقدر حقوق ماهانه می گیرند. هنوز مشخص نیست که دلیل این ابهام و پرده پوشی چیست ؟ می‌توان حدس زد که حقوق ریاست جمهوری در کشور ما از بسیاری دیگر از کشورها پایین‌تر است اما مشخص نیست که چرا نباید مردم بدانند که رئیس جمهور، وزرا و نمایندگانشان و نیز سایر مسئولان دقیقا چه میزان حقوق می گیرد.

همچنین باید در نظر داشت که اساسا یکی از دلایل وجود مفاسد اقتصادی کلان در کشور ما نیز در همین عدم شفافیت‌هاست. وقتی رئیس جمهوری به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور در اقدامی داوطلبانه میزان دارایی‌ها و حقوق و درآمدهای ماهانه (علاوه بر حقوق ماهانه) خود را اعلام کند و دیگر زیر دستان خود را نیز موظف به این کار کند زمینه لازم برای ایجاد شفافیت، تنویر افکار عمومی، پایان بخشیدن به برخی شایعات بی مورد و در نهایت کاهش زمینه های فساد اقتصادی فراهم‌تر می شود.

۱۳۹۱/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...