نسخه چاپی

اقدامی شگفت‌انگیز از دولت با شعار اعتدال

وقتی قرار بود از یك زن پرتلاش در زمینه مسائل اجتماعی در دانشگاه تقدیر شود یك نظر سیاسی سد راه شد و دانشجویان را به فكر فرو برد.

به گزارش نما به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، وقتی امام (ره) دانشگاه را مبدأ همه تحولات می‌داند، وقتی دانشگاه چرخ دنده توسعه یک جامعه است، وقتی دانشگاهیان موتور حرکت علمی یک کشور و یا بهتر بگوییم قدرت علمی کشور هستند و هر حرکتی از دانشگاه آغاز می‌شود، باید آگاهانه و از سر خرد عمل کرد.



بی شک در هر فضای انتخاباتی آزاد، سلیقه‌های مختلف وجود دارد که همه و همه مورد احترام است، اما کار جایی ناپسند می‌شود که منفعت فرد یا گروهی جایگزین منفعت جمع و جامعه قرار می‌گیرد، در حالی که سلایق و رفتار سیاسی نمی‌تواند متری برای اندازه‌گیری اصولی و علمی افراد باشد.



اگر بخواهیم در حوزه مسائل علمی و دانشگاهی نیز با همان نگاه سیاسی وارد شویم پیداست که متضرر نهایی و واقعی کسی جز عموم جامعه نخواهد بود و اگر قرار است مسیر ترقی و پیشرفت از دانشگاه و مراکز علمی و آموزشی به جامعه تزریق شود، لذا تفکیک در مسائل سیاسی و علمی امری لازم و ضروری است و نگاه منطقی، به دور از تعصب و عدم تأثیر از یک جریان و رفتار سیاسی، می‌تواند تعیین‌کننده سلامت رفتار جامعه باشد.



نمونه این رفتار، در مراسم تجلیل از برترین‌های حوزه مسئولیت‌های اجتماعی که روز دوشنبه در تالار ابن سینا دانشگاه تهران برگزار شد، اتفاق افتاد و طی آن، دعوت الهه راستگو، رئیس کمیته مشارکت‌های اجتماعی شورای شهر با وجود دعوت رسمی، به بهانه‌هایی مانند جلوگیری از تنش و التهاب(؟!) لغو شد.



این در حالی است که چنین اتفاقاتی در یک مرجع علمی بزرگ همچون دانشگاه تهران باعث دلسردی در جمع فرهیختگان دانشگاهی می‌شود و آنان را به فکر فرو می‌برد که تلاش علمی آنها گاهی در پشت رفتارهای سیاسی نادیده گرفته شود.


قناعتی : دخالت جریان های سیاسی در مباحث علمی از جامعه فرهیختگان بعید است


ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، در این خصوص گفت: این مباحث چه در ارتباط با خانم راستگو و چه در ارتباط با هر شخص دیگری به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و به مصلحت جامعه و نظام ما نخواهد بود.


به گفته این عضو شورای شهر چنین برخوردی از جمع فرهیختگان ما بعید است؛ اینکه زحمات یک فرد علمی و دانشگاهی با دخیل کردن جریان های سیاسی نادیده گرفته شود، در واقع ضایع کردن حقوق و تخریب جامعه علمی ماست و باعث از بین رفتن ارزش های علمی کشور خواهد شد.


وی افزود: هر کدام از جریان های سیاسی که حاکم باشند باید به همه گروه ها احترام بگذارند و نباید اختلاف‌های سیاسی را در مباحث علمی دخیل کنند؛ این اقدام چه از سوی اصلاح طلبان و چه از سوی اصولگرایان پسندیده نیست.


عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: از سویی دیگر این اتفاقات باعث دلسرد شدن جامعه دانشگاهی ما خواهد شد؛ چرا که آنها گمان می کنند روزی تمامی زحمات علمی‌شان نادیده گرفته می شود، تنها به این دلیل که روزی از شخص خاصی حمایت کرده اند.


حقانی: با وارد کردن نگاه سیاسی در مباحث علمی راه به جایی نخواهیم برد


محمد حقانی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: رویکردها ودیدگاه‌های سیاسی از مدیریت شهری و مسائل علمی جداست، بنابراین با وارد کردن نگاه سیاسی به این مسائل راه به جایی نخواهیم برد.


وی ادامه داد: باید در مباحث علمی تمامی جنبه ها با نگاه علمی دیده و سنجیده شود، به طوری که انجام وظیفه ما در مدیریت شهری به دور از هر گونه فضای سیاسی باشد، به این ترتیب جهت گیری سیاسی به قیمت نادیده گرفتن ارزش های علمی صحیح نیست.


لازم به ذکر است، به نظر می رسد این اقدام غیر متعارف در پی جهت گیری های سیاسی و ماجراهای رأی گیری در زمان انتخاب شهردار صورت گرفته و هجمه این مسائل با گذشت حدود یک سال کماکان از سوی برخی از اصلاح طلبان به سمت این شخص ادامه دارد.


باید نگران بود از اینکه گاهی برای فرار از حرف یا رفتاری بخواهیم حق را ادا نکنیم و یا حقی را تضییع کنیم و این آغاز راه اشتباهی است که پایان دور و تاریکی خواهد داشت.

۱۳۹۳/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...