نسخه چاپی

جنتی: جو امنیتی سم مهلك دانشگاه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها باید برای تجلی اخلاق در دانشگاه بسترسازی مناسبی داشته باشند.

به گزارش نما علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه وزارت ارشاد متولی فرهنگ عمومی و وزارت علوم متولی حوزه‌های تخصصی علم و دانش است گفت: این دو وزارتخانه با یکدیگر اهداف مشترکی دارند که برای رسیدن به این اهداف باید شیوه‌هایی را اتخاذ کنند.

وی افزود: توسعه فرهنگی شالوده توسعه سیاسی و اقتصادی در کشور است و به فرموده مقام معظم رهبری سیاست و اقتصاد ذیل فرهنگ تعریف می‌شود یعنی زمانی که به توسعه اقتصادی فکر می‌کنیم رابطه مشخصی بین فرهنگ و اقتصاد وجود دارد و اگر ما بتوانیم اندیشه و رفتار جامعه را از نظر فرهنگی سامان دهیم در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی موفق‌تر عمل می‌کنیم.

جنتی اظهار داشت: بخشی از حوزه اقتصاد سرمایه‌های مادی و بخشی از آن سرمایه‌های اجتماعی است و اگر در این حوزه فرهنگ مسئولیت‌پذیری وجود نداشته باشد سرمایه‌های ما هدر می‌رود.

وی گفت: یکی از عللی که تا به حال شاهد تولید آثار تاثیرگذار فرهنگی و هنری در زمینه‌های اقتصادی به خصوص با رویکرد اقتصاد مقاومتی نبوده‌ایم این است که بسیاری از مفاهیم در این حوزه نامشخص است و اگر می‌خواهیم حرکتی جدی داشته باشیم باید تمام عوامل فرهنگ، هنر، علم و دانش به مفاهیم روشن و قابل درک دست بیابند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با هماهنگی دانشگاه‌ها این امر را تسهیل کند که بتوانیم علاوه بر فرهنگ و علم در سایر حوزه‌ها نیز موفق باشیم.

به گفته وی آنچه به حوزه فرهنگ و ارشاد باز می‌گردد فرهنگ‌سازی است و از جمله اقدامات موثر در این زمینه شناسایی متون و منابعی است که قابلیت دارد در تولید آثار فرهنگی به کار گرفته شود از جمله آموزه‌های مرتبط دینی که بخش عمده‌ای از آن در دسترس ما است.

جنتی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این امکان را دارد که نسبت به شکل‌گیری واحدهای تخصصی فرهنگی و هنری مجموعه اقداماتی را انجام دهد و در حال حاضر نیز مشغول بررسی راه‌های گردآوری اطلاعات و آمار دقیق از تحولات فناوری در کشور بوده‌ایم که در سال‌های اخیر مغفول مانده است.

وی ادامه داد: در این زمینه همکاری دانشگاه‌ها و جامعه صنعتی بسیار موثر است و مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها باید برای تجلی اخلاق در دانشگاه‌ها بسترسازی کنند.

وی با بیان اینکه انجام فعالیت‌های جمعی برای تقویت اندیشه کار جمعی در دانشگاه‌ها امری ضروری است اظهار داشت: در تمام حوزه‌ها در کار جمعی مشکل داریم بنابراین باید شرایطی در دانشگاه‌ها ایجاد شود که افراد بدون دلهره افکار خود را بیان کنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر در زمینه بیان افکار بسیار عقب‌گرد داشته‌ایم و حتی این مسئله در حوزه‌های علمیه نیز کمرنگ بوده است.

جنتی عنوان کرد: نقد منصفانه بدون غرض‌ورزی بسیار به رشد جامعه کمک می‌کند و محیط دانشگاه فرصت خوبی برای تمرین انصاف و شنیدن صدای دیگران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز ما به فضایی نیاز داریم تا دیگران ما را نقد کنند حتی اگر دولت خود را بی نیاز از نقد بداند دچار اشتباهات فاحش می‌شود به گفته وی فرهنگ را نمی‌توان به صورت دستوری در جامعه انجام داد بلکه فرهنگ پدیده‌ای است که باید در سایه تضارب آرا رشد کند.

جنتی گفت: هرجا که خواستیم هنر سفارشی را به صورت دستوری انجام دهیم ناموفق بودیم ولی وقتی هنرمند با باور عمیق خود کاری را خلق می‌کند موفق می‌شود و حتی وقتی گله می‌شود که چرا ما در کشورمان آثار ماندنی مانند بینوایان ویکتورهوگو کم داریم بررسی ریشه‌های آن به همین مسئله بازمی‌گردد بنابراین باید باورهای انسان‌ها را درست بسازیم تا بتوانند آثار فاخر خلق کنند.

وی افزود: در حوزه دانشگاه یکی از وظایف اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه علمی است زیرا دانشگاه مولد علم و عالمان به شمار می‌رود.

جنتی گفت: کار مشترک وزارت ارشاد و فرهنگ توجه به ارزش‌ها و مبانی اصیل دینی است، ارزش‌های ناب بدون تصویرهای ناصواب از متن دین.

جنتی اضافه کرد: الزام به واقع‌بینی و التزامات دینی در حوزه فرهنگ نیز بسیار ضروری است زیرا امروزه شبکه‌های اجتماعی به سرعت گسترش یافته‌اند و ما باید از این اقتضائات حداکثر استفاده را ببریم در حالی که هنوز هم درگیر بسیاری از محدودیت‌ها هستیم و همیشه با پدیده‌های نو مخالفت می‌کنیم تا یک یا دو دهه عقب‌تر باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وظایف دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ گفت: دور کردن مراسم دانشگاه‌ها از شعارپردازی، تشویق کرسی‌های آزاداندیشی، دور کردن دانشگاه‌ها از جو امنیتی که برای رشد علمی سم است و توجه به نیازهای کشور در برنامه‌های درسی از وظایف دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

جنتی ادامه داد: همچنین باید از ورود اساتید ضعیف معارف اسلامی در دانشگاه‌ها جلوگیری کنیم زیرا بودن اینگونه افراد در دانشگاه ضرر بیشتری دارد تا اینکه به طور کلی فاقد این دروس باشیم.

وی ایجاد امید واقعی به آینده در بین دانشجویان را از اقدامات ضروری دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ برشمرد و اظهار داشت: دور کردن صحنه دانشگاه‌ها از چاپلوسان و سوق دادن دانشگاه‌ها به مباحثی که در زمینه تمدن‌سازی اسلامی وجود دارد نیز از دیگر ضرورت‌ها به شمار می‌رود.

۱۳۹۳/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...