نسخه چاپی

آخرین وضعیت خواهران كرمانی مبتلا به كرونا

دو روز پس از انتشار رسمی خبر ابتلا 4 خواهر كرمانی به بیماری كرونا، نگرانی‌هایی مبنی‌بر فراگیر شدن این بیماری نوظهور در این استان به وجود آمده اما مسئولان بهداشت و درمان استان معتقدند با رعایت نكات بهداشتی هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از مهر، استان کرمان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و مهاجر پذیر بودن به خصوص از اتباع خارجی یکی از استانهای در معرض شیوع بیمارهای واگیر دار است اما در سال جاری نخستین بیماری خطرناک از منبعی دیگر وارد کرمان شد این بار چهار خواهر کرمانی این بیماری را از فردی که در مراسم حج شرکت کرده بود گرفته اند.

این خبر برای اولین بار روز دوشنبه توسط علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت کشور رسانه ای شد.

بنا به اعلام مسئولان بهداشتی استان کرمان مورد بیماری در دو نفر از این خواهران مثبت تشخیص داده شده است و دو خواهر دیگر علائم را دارند و در بخش ایزوله تحت مراقبت ویژه قرار گرفته‌اند.

مرگ شتران در جنوب کرمان ارتباطی با کرونا ندارد

نخستین بار بحث بیماری کرونا در استان کرمان وقتی مطرح شد که خبرگزاری مهر خبری تحت عنوان مرگ شترها در جنوب استان کرمان منتشر کرد.

به دلیل اینکه برخی شواهد از مسری بودن این بیماری بین شتر و انسان خبر می دهند بلافاصله مسئولان دامپزشکی جنوب کرمان در این خصوص عکس العمل نشان دادند.

خوبیار مشایخی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان به خبرنگار مهر گفت: 50 شتر در جنوب کرمان تلف شده‌اند که طبق بررسی‌های صورت گرفته هیچ ارتباطی با بیماری کرونا ندارند اما بر اساس اصل پیشگیری ما از ورود شتر به استان کرمان جلوگیری میکنیم.

وی اینگونه گفت که این بیماری یک نوع بیماری باکتریایی به نام آنتروتوکسی است که البته تاکنون در جمعیت شترها مشاهده نشده است و دلیل آن هم تغییر رژیم غذایی شترها است.

وی همچنین از کنترل این بیماری با اجرای طرح واکسیناسیون خبر داد.

امکانات آزمایشگاهی برای تشخیص کرونا در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی کرمان

با این وجود مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز در جلسه شورای سلامت در استان کرمان بار دیگر بر عدم ارتباط تلف شدن جمعیت شترها با بیماری کرونا تاکید کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اما گفت که شواهدی وجود دارد که این بیماری بین انسان و شتر مسری است و به همین دلیل پیشگیری های لازم به عمل آمده است.

وی حتی از آماده سازی امکانات لازم برای تشخیص این بیماری در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان کرمان خبر داد و وعده داد که بحث آموزش و پیشگیری از این بیماری نیز پیگیری می‌شود.

با این حال قبل از اینکه موارد تائید شده بیماری در جمعیت دامی دیده شود نخستین شواهد این بیماری در جمعیت انسانی در کرمان مشاهده و موجب نگرانی مردم کرمان شده است.

حجاج مهمترین ناقل‌ها هستند

این بیماری تاکنون در 18 کشور گزارش شده است که مجموع موارد بیماری به 672 مورد می رسد و از این تعداد 562 مورد در عربستان گزارش شده و از مجموع 207 کشته در جهان نیز 179 مورد در این کشور بوده است.

در واقع عربستان کانون اصلی این بیماری مرگبار محسوب می شود و تلاشهای مراکز پزشکی جهان برای یافتن راه درمانی برای این بیماری تا کنون بی نتیجه مانده است.

بیماری کرونا نوع پیشرفته سارس است و با علائم بیماری سرماخوردگی و عفونت شدید همراه است و به تدریج بیمار را از پای در می آورد.

این بیماری دقیقا از همان راه‌هایی که سرماخوردگی منتقل می‌شود قابل سرایت به دیگران است به همین دلیل به حجاج توصیه می شود که مراقبتهای بهداشتی لازم را برای عدم ابتلا به این بیماری را انجام دهند.

اما مهمترین راه سرایت این بیماری به جمیعت بومی ایران ارتباط داشتن به افراد ناقل بیماری است که البته افرادی که در عربستان حضور داشته اند بیشترین امکان برای ناقل بودن این بیماری را دارند.

کمترین ارتباط را با زائران داشته باشید

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص به مهر گفت: مراقبتهای اولیه و معمول بهترین راه برای جلوگیری از سرایت این بیماری است.

نوذر نخعی افزود: در راستای پیشگیری از بیماری قبل از اعزام زائران توصیه های لازم به آنها انجام می شود و پس از ورود نیز مورد معاینه دقیق قرار می گیرند با این وجود باید مراقبتهای لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شود.

وی تصریح کرد: این بیماری که نوعی عفونت محسوب می شود هم اکنون در عربستان اپیدمی است و توصیه می شود پس از بازگشت حجاج از عربستان حداقل طی 14 روز از روبوسی با این افراد خودداری شود.

وی ادامه داد: افرادی که دچار بیماریهای زمینه ای از جمله بیماری فشار خون و دیابت و یا سایر بیماریهای از این دست هستند در صورت ابتلا با خطر بیشتری مواجه هستند و این افراد تا جایی که امکان دارد نباید با حجاج در ارتباط باشند.

وی تاکید کرد: در روزهای ابتدایی ورود حجاج رفت و آمدها به حداقل ممکن کاهش یابد و افراد در صورت بروز نخستین عوارض این بیماری به پزشک مراجعه کنند.

لزوم شستن دست با آب و صابون و استفاده از ماسک

وی هشدار داد: علائم این بیماری در مراحل اولیه مانند سرما خوردگی همراه با سرفه و عطسه است و باید از دستمال و ماسک استفاده شود.

وی از مردم نیز خواست در صورت حضور در مراکز عمومی دستهای خود را با آب و صابون و به دقت بشویند و از مصرف مواد مشکوک خودداری کنند.

وی رعایت بهداشت عمومی را در کنترل این بیماری بسیار تاثیر گذار دانست.

آرامش خود را حفظ و نکات بهداشتی را رعایت کنید

اما مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با تایید نهایی ابتلای دو نفر از چهار خواهر در کرمان به بیماری کرونا ویروس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس شواهد موجود تاكنون هیچگونه نگرانی در مورد همه گیری و اپیدمی این بیماری وجود ندارد زیرا با رعایت توصیه های بهداشتی می توان از همه گیری ان جلوگیری کرد.

مهدی شفیعی در این رابطه افزود: فقط دو مورد ثابت شده ابتلا به بيماري كروناويروس تاكنون در كرمان مشاهده شده است.

وی ادامه: با توجه به اینکه درصد کمی نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند، لذا انتظار داریم مردم عزیز آرامش خود را حفظ کنند.

شفیعی گفت: کرونا ویروس جزء ویروس های سرماخوردگی است، که از سال 2012 میلادی اولین موارد ابتلا به این ویروس در عربستان سعودی و کشور های عربی حوزه خلیج فار س مشاهده شده است.

عدم مراجعه به موقع موجب مرگ می‌شود

وی افزود: این ویروس می تواند از علائم خفیف تنفسی و اسهال شروع شود تا علائم شدید تنفسی ادامه یابد که منجر به بستری شدن فرد در بیمارستان و در نهایت اگر به موقع فرد مراجعه نکند و یا اینکه فرد به بیماری زمینه ای قلبی، ریوی، دیابت و فشارخون مبتلا، می تواند منجر به مرگ و میر افراد شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کرونا ویروس، علائمی شبیه به سایر ویروس ها دارد همانگونه که در بیماری انفولانزا و مابقی بیماری های شدید تنفسی نیز چنین علائمی را می بینید.

وی اضافه کرد: اینگونه نیست هرفردی که مشکلات تنفسی داشت مبتلا و یا مشکوک به کرونا ویروس باشد.

شفیعی گفت: به فردی می گوییم مشکوک به این ویروس است که بیماری تنفسی وی همراه با تب باشد و شدت این بیماری به حدی باشد که او به بیمارستان مراجعه کند و بستری شود بنابراین بیمارانی که سرپایی هستند و علائم تنفسی شديد ندارند در تعریف موارد مشکوک به کرونا ویروس هم ممکن است قرار نگیرند.

وي در اين رابطه افزود: معمولا اين افراد سابقه سفر به عربستان يا تماس نزديك با حجاجي كه اخيرا از سفر حج برگشته اند را دارند.

زائران 10 تا 14 روز با دیگران ارتباط نداشته باشند

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان دوره کمون این بیماری را میان 10 تا 14 روز عنوان کرد و افزود: فردی که بیش از دو هفته از برگشت او از سفر گذشته باشد و علائمی در وی پیدا نشود، نگرانی در مورد ابتلا او به کرونا ویروس را نداریم.

شفیعی گفت: متاسفانه برای این بیماری واکسنی در دنیا تولید نشده است و درمان اختصاصی نيز ندارد.

وی خاطر نشان کرد: آنچه مهم است افراد باید مراقب باشند تا جایی که امکان دارد در معرض آلودگی این بیماری قرار نگیرند و لازمه آن این است که راههای انتقال بیماری را شناخت.

شفیعی گفت: تماس مستقیم با انساني كه بيمار باشد و یا محیط آلوده از راههای انتقال این بیماری است.

راه‌های ابتلا به بیماری

وی در مورد راه انتقال این بیماری از طریق انسان گفت: تماس با فرد آلوده باید بیشتر از 15 تا 20 دقیقه طول کشیده باشد و در فاصله کمتر از یک متر باشد.

وی اضافه کرد: ذراتی که از طریق سرفه و عطسه فرد آلوده منتقل می شود می توانند آلوده کننده سایر افراد به کرونا ویروس باشد.

وی دست های آلوده را راه عمده انتقال کرونا ویروس عنوان کرد و گفت: کسی که مبتلا می شود چون دستش را به مخاط بینی و دهان می گیرد دستش آلوده می شود و به هر سطحی که دست بزند مانند میز، دستگیره در و ... ممکن است آلوده شود و افراد سالم نیز با دست زدن به این سطوح این بیماری به آنان منتقل شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان توصیه کرد: فردی که احساس ناخوشی دارد و اخیرا از سفر حج برگشته و یا در تماس با فردی بوده که ازاين سفر برگشته علائمی چون تب، اسهال و تک سرفه دارد سریعا به پزشک مراجعه کند تا تحت معاینه قرار گیرد و به پزشک حتما سابقه تماس با فرد مسافر و یا مسافرت اخیر خود را بگوید.

وی ادامه داد: افرادی که علائم این بیماری را دارند حتما از ماسک استفاده کنند و رفت و آمدشان را با دیگران به حداقل برسانند و مایعات بیشتری بنوشند.

شفیعی تاکید کرد: اگر مسافرت می روید و می دانید ابتلا به این بیماری در آنجا بیشتر است از ماسک استفاده کنید.

وی ادامه داد: افراد حتما نظافت و شست و شوی دست را رعایت کنند اگر در مکان های عمومی قرار دارید حتما قبل از مصرف غذا و یا مایعات دست ها را با آب و صابون خوب بشویید.

وی تاکید کرد: شستن دست ها قبل از مصرف هر گونه مواد غذایی کمک می کند تا هرگونه بیماری منتقل نشود.

استقرار پست قرنطینه در فرودگاه

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: حاجیان حتما شست و شوی دست هایشان را در طول سفر مورد توجه قرار دهند و از ماسک استفاده کنند و در صورت بروز علائم چون تب و سرماخوردگی به پزشکان مستقر در هتل ها مراجعه کنند.

وی افزود: در موقع بازگشت از سفر حج اگر کوچکترین علامتی دارید حتما در فرودگاه به همکاران ما را که در پست های قرنطینه مستقر هستند، اطلاع دهید.

وی ادامه داد: زائران محترم حتما فرم خود اظهاری را با دقت پرکنند و شماره تماس و آدرس منزلشان را دقیق بنویسند که اگر نیاز بود همکاران دسترسی داشته باشند.

وی توصیه کرد: در روزهای نخست بازگشت از سفر حج، حتما از دید و باردید و روبوسی ها خودداری کنید تا دوره 14 روزی که نگرانی داریم احتمال ابتلای فرد به این ویروس باشد طی شود.

۱۳۹۳/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...