نسخه چاپی

راه ارتباطی ایران به اروپا هموار نیست

راه مواصلاتی تهران به تركیه و اروپا كه اصلی ترین راه ترانزیتی كشور محسوب می شود تبریز را تبدیل به بزرگراهی برای ترانزیت كالا كرده است ولی ادامه این مسیر از تبریز به مرز بازرگان با مشكلات بسیاری روبه رو است و آمار كشته شدگان براثر تصادف در این محور تكان دهنده است.

به گزارش نما، محور تبریز - بازرگان یکی از مسیرهای مهم مواصلاتی و ترانزیتی کشور و یکی از شاهراه های ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی محسوب می شود که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تجاری نه تنها استان آذربایجان شرقی بلکه کل کشور ایفاء می کند.

قرار بود که این جاده به طول 180 کیلومتر در مدت 3 سال و با 4 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار احداث شود ولی هنوز هم اتمام و تکمیل این بزرگراه مهم علی رغم اینکه 51 درصد ترانزیت زمینی کشور از طریق آن انجام می شود با برخی موانع مواجه شده است.

واقعیت این است که جاده 260 کیلومتری تبریز - بازرگان حدود 100 سال پیش احداث شده و تغییرات عمده عمرانی نیز در این مسیر دیده نمی شود، ولی مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه و اتحادیه اروپا توسعه قابل توجهی پیدا کرده و مسئولان باید جوابگوی این بی توجهی باشند.

با وجود تردد روزانه بیش از 15 هزار خودرو در این محور مواصلاتی، متاسفانه شاهد افزایش تصادفات رانندگی منجر به فوت در این محورهستیم.

افزایش روز افزون تصادفات در این محور ترانزیتی و بین المللی، لزوم توجه جدی مسئولان را می طلبد که هرچه سریعتر بسترهای لازم در جهت کاهش تصادفات و افزایش استانداردهای جاده ای در این محور مواصلاتی رعایت شود.

احداث بزرگراه مرند – بازرگان می تواند تا حد زیادی باعث کاهش تصادفات رانندگی و همچنین کاهش ترافیک در این محور گردد که متاسفانه با گذشت بیش از 10 سال از آغاز مرحله اجرایی آن در محدوده بزرگراه تهران- زنجان- تبریز هنوز هم شاهد وعده های گاه و بیگاه مسئولان مربوطه مبنی بر تکمیل این بزرگراه هستیم ولی به قول مردم بومی این منطقه، گوشمان به شنیدن وعده های مسئولان عادت کرده است و امیدی به تکمیل احداث این بزرگراه نداریم.

ناگفته نماند که تعلل در تکمیل ساخت این بزرگراه ، تاکنون صدها خانواده را داغدار کرده است که مشخص نیست آمار تصادفات رانندگی در این محور مواصلاتی تا چه اندازه ای باید افزایش یابد تا مسئولان به تکمیل این مهم هم توجه ویژه ای داشته باشند.

لزوم تسریع در ساخت بزرگراه مرند-بازرگان

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: با احداث آزاد راه تبریز-بازرگان به طول 260 کیلومتر، در واقع کریدور آزاد راه های ایران به ترکیه و اروپا متصل شده و تهران از طریق این طرح به آنکارا، استانبول و آتن وصل شده و شاهد بهبود وضعیت جاده اصلی مواصلاتی آسیا اروپا از نظر کاهش تصادفات و ترافیک موجود خواهیم بود.

محمد حسن نژاد با بیان اینکه لازمه توسعه فعالیت های ترانزیتی و امنیت تردد خودروها، توجه به توسعه راه ها است افزود: این طرح باعث رشد صادرات و ترانزیت کالاشده و بطور کلی می تواند منطقه را دگرگون سازد و مسئولان امر باید در اجرای این طرح که سالیان متمادی خاک خورده است کمر همت ببندند.

وی افزود: شهرستان مرند به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ترانزیت اروپا و آسیا شاهرگ اقتصادی و تجاری مهمی برای کشور محسوب می شود.

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب جاده مرند گفت: روزانه بیش از 15 هزار خودروی سواری و کامیون از جاده مرند عبور می کنند که متاسفانه به دلیل تک بانده بودن این جاده و کم عرض بودن آن، مشکلاتی را برای گردشگران داخلی و خارجی به وجود آورده است که امیدواریم با بهره برداری از این محور در سریع ترین زمان ممکن شاهد کاهش تصادفات در این منطقه باشیم.

احداث آزادراه تبریز- مرند – بازرگان نقش مهمی در احیای جاده‌ ابریشم ایفاء می کند

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: آزادراه تبریز- بازرگان یکی از مهم ترین طرحهای مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران است که می تواند نقش مهمی در افزایش ارتباط و تعامل با کشورهای اروپایی ایفاء کند و حل مشکلات حمل و نقل استان و استفاده کامل از ظرفیت‌های آزادراه تبریز- تهران در گرو اجرای ادامه این آزادراه تا بازرگان است.

اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه احداث آزادراه تبریز- مرند – بازرگان نقش مهمی در احیای جاده‌ ابریشم ایفاء می کند می گوید: تمامی توان خود را برای بهره برداری از این محور مواصلاتی به کار خواهیم گرفت و امیدواریم با همکاری استان آذربایجان‌غربی و تأمین منابع مالی طرح توسط شرکت سیتیک بتوانیم با کمک پیمانکاران داخلی این پروژه مهم را هر چه زودتر به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود:مقدمات این کار فراهم شده و از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم که با اختیارات خاص خود این موضوع را به طور جدی پیگیری کند.

وی همچنین مساعدت وزارت راه و شهرسازی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام استان از جمله بزرگراه تبریز-بازرگان را خواستار شد و گفت: خوشبختانه در قانون بودجه سال 93 ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تامین اعتبار این پروژه‌ها تعریف شده و تمام دستگاه‌های استان برای استفاده از این ظرفیت‌ها بسیج شده‌اند.

جبارزاده افزود: اطمینان می‌دهیم که با همت دستگاه‌ها در این خصوص، سال 93 سال شکوفایی، رونق اقتصادی و خروج استان از فضای رکود باشد.

احداث آزادراه تبریز- مرند – بازرگان توسعه حمل و نقل جاده ای داخلی و فرامنطقه ای را به دنبال خواهد داشت

استاندار آذربایجان غربی نیز در یکی از مصاحبه های اخیر خود در خصوص بزرگراه تبریز – مرند – بازرگان گفت: احداث سریع این بزرگراه تاثیرات مثبت زیادی در توسعه حمل و نقل ایفاء خواهد کرد و به عنوان یکی از مهم ترین و حساس ترین جاده های ترانزیتی می تواند توسعه اقتصادی و تجاری کشور را در پی داشته باشد.

قربانعلی سعادت در ادامه سخنان خود با بیان اینکه استانداری آذربایجان‌غربی در برطرف کردن مشکلات این طرح از قبیل تملک، در کنار شرکت مجری است و هماهنگی‌های لازم با وزارت راه و شهرسازی را انجام می‌دهد اظهار داشت: استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی در این پروژه در کنار یکدیگر هستند تا منطقه‌ آذربایجان بتواند نقش خود را در روند توسعه‌ کشور ایفا کند.

چندی پیش بر اساس توافق استانداران آذربایجان شرقی و غربی با یک شرکت چینی، ساخت پروژه ملی آزادراه تبریز- بازرگان به شرکت چینی سیتیک سپرده شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه، استانداران آذربایجان شرقی و غربی عزم جدی خود را برای احداث پروژه آزادراه تبریز- بازرگان به‌کار گرفتند و نسبت به پشتیبانی از اجرای این پروژه توسط شرکت سیتیک اعلام آمادگی کردند.

شرکت هلدینگ سیتیک چین یکی از شرکت‌های بزرگ طراحی، اجرا و مدیریت در ساخت و سازهای شهری منطقه و جهان است که بخش مهمی از خطوط مترو و ده‌ها پروژه عمرانی بزرگ تهران را طراحی و اجرا کرده است.

حال باید با توجه به وعده های مقامات استانی هر دو استان آذربایجان غربی و شرقی و نماینده این شرکت چینی منتظر باشیم و ببینیم که آیا احداث این بزرگراه به سرانجام مطلوبی خواهد رسید و مردم این منطقه شاهد بهره برداری برداری از آن و کاهش مشکلات موجود خواهند بود.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت فراوان است که به نظر کارشناسان اقتصادی ، اجرای صحیح و اصولی این طرح در کشور علاوه بر اینکه باعث ایجاد تحول همه جانبه در منطقه خواهد شد ، مزایای دیگری را نیر به همراه خواهد داشت که از آن میان می توان به توسعه مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی ، ایجاد بستر مناسب برای تسریع در روابط بین المللی و مهم تر از همه کاهش تصادفات رانندگی در این محور اشاره کرد.
منبع: مهر

۱۳۹۳/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...